Mikael_L
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är man ute efter en grund dosa men i övrigt gärna vill att den ska vara en så normal dosa som möjligt ska man kasta ett öga på ABB AU6.2
[länk]
Att jag inte såg detta innan jag beställde den tråden behandlar! Går det koppla ihop dessa likt vp-2? :)
 
E
richardtenggren richardtenggren skrev:
Att jag inte såg detta innan jag beställde den tråden behandlar! Går det koppla ihop dessa likt vp-2? :)
Low mounting boxes may be joined side by side by using a PMR474 interconnector, which must be cut to the height of the bottom of the box.

Två vita lågmonterade dosor och en blå PMR474-interkopplare isolerade på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Ursäkta trådlyftet, men hittade den här diskussionen nu när jag behöver grund dosa för komplettering av uttag i en vägg med tretex-skiva + puts + tegel (som jag nästan slipper fräsa i om jag kör tunn dosa). 16mm flex-slangen kommer in rakt underifrån, inte bakifrån alltså. Beställt en 68 mm dosfräs.

Skulle precis beställa den där gröna HW-035-dosan, men den verkar ju illa ansedd här - dåliga anslutningsmöjligheter och med tunn kant.

I tråden tipsas ju också om den orangea MULTIDOSA 35MM HG 60-35 och även Biltemas blå Apparat-/kopplingsdosa, 68 x 35 mm Artnr. 44-620

Är det nåt fel på Biltemas, förutom att elektrikern lär rynka på näsan kanske? 😉

Blå apparat-/kopplingsdosa på en vit bakgrund, avsedd för vägginstallation och elarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange MULTIDOSA 35MM HG 60-35 eldosapropp av plast, avsedd för infälld installation med flera genomföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Alla är skitdosor.
Men ibland löser de problemet, och då får man stå ut med att de inte är perfekta i alla avseenden.
Jag skulle åtminstone inte bry mig över att den är från Biltema.

Det låter som att du nästan kan gjuta/spackla in dosan. Som man gör nere i Europa i stenhusen.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Ja, jag hade gärna murat/putsat in in den om det gick, men nu är det tretexskiva med vävtapet på putsen just i det här rummet, och inte aktuellt att riva bort det. Därav den här typen av rotdosa. Tänkte borra (68mm) i skivan och karva ur puts plus lite borr/mejsel i teglet. Då har jag 35mm djup. Sen kanske man kan förstärka med TEC7/PL-400, även om elektrikern tyckte "vingarna" ska räcka.

Men iom att det bara är ett uttag och inga kostnader kanske man köper på sig alla tre så får man se vilken som funkar bäst. Hade tänkt snåla annars o slippa beställa för att komma upp i minimivärdet på Eldirekt.se 🙂
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.