A
T Tullen127 skrev:
Jag har ju redan rört till det och skrivit om Hqv 242:an som jag bytt kolv på i två trådar så jag tänkte bara komplettera med en sak.
I samband med kolvbytet såg jag att cylinderns kylflänsar var nästan helt igengrodda ända ut. Det bör väl ha inneburit kraftigt försämrad kylning antar jag?
Där måste jag skärpa mig..:thinking:
bladmått eller roterande stålborste...
Så är det rent sen..
Jag spolar av mina sågar 1 gång i månaden med hetvatten och avfettning, yes diskmedel..

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
bladmått eller roterande stålborste...
Så är det rent sen..
Jag spolar av mina sågar 1 gång i månaden med hetvatten och avfettning, yes diskmedel..
Där har jag en hel del att lära..(y)

• Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Där har jag en hel del att lära..(y)
vet inte om du kollade på filmen där jag pratade om en sådan där såg..
Där jag hade tvättat cylindern med maskindiskmedel, alltså kokat cylindern i detta... Den blev riktigt ren.. (y)

T
Maskintok skrev:
vet inte om du kollade på filmen där jag pratade om en sådan där såg..
Där jag hade tvättat cylindern med maskindiskmedel, alltså kokat cylindern i detta... Den blev riktigt ren.. (y)
Nje, den har jag missat. Ska leta den för att veta hur man gör tills nästa gång jag behöver dra av nån cylinder...
Jag får skärpa mig med renhållning och skötsel av kylningen av cylindrar.. Detta gav mig en tankeställare.:thinking:

• Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Nje, den har jag missat. Ska leta den för att veta hur man gör tills nästa gång jag behöver dra av nån cylinder...
Jag får skärpa mig med renhållning och skötsel av kylningen av cylindrar.. Detta gav mig en tankeställare.:thinking:
gå över till rapsolja från matbutiken.
Och använd yes samt hetvatten så kommer du långt..

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
gå över till rapsolja från matbutiken.
Och använd yes samt hetvatten så kommer du långt..
Rapsolja i bränslet eller? :D

A
T Tullen127 skrev:
Rapsolja i bränslet eller? :D
Nä istället för att köpa sågkedjeolja..
Det är billigare och klabbar inte lika mycket.. Och är lättare att tvätta bort..

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Nä istället för att köpa sågkedjeolja..
Det är billigare och klabbar inte lika mycket.. Och är lättare att tvätta bort..
Aha. (Ursäkta dum fråga) Tack för tipset.(y)

• Gilla
1
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Jajemän det gör det (y)
Tror du att det finns nån framtid för min Partner 400 som saknar kedjebroms/kastskydd.;)

• Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Tror du att det finns nån framtid för min Partner 400 som saknar kedjebroms/kastskydd.;)
Jo då så fort jag blivit fri mina symptom för covid så.. ska jag kolla på detta igen..
Jag är dock övertygad.. ska ta bild på min 510ccs.. Så kan du få jämföra lite..

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Jo då så fort jag blivit fri mina symptom för covid så.. ska jag kolla på detta igen..
Aj då, det visste jag inte. Krya på dig.;)

• Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Krya på dig!

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
Krya på dig!
positiv nyhet..
Jag har inte covid... Bara något annat skit som skall igenom.. (y)

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Bra, hoppas du kommer ur tunneln snabbt!
Åkte på Covid för 1,5v sedan. Hade tur och va helt på benen efter 3dagar. Då hade jag en hel dag med att röja sly. Samma lika på söndagen. Så man kan ha tur med den där elakingen Covid.

• Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
Bra, hoppas du kommer ur tunneln snabbt!
Åkte på Covid för 1,5v sedan. Hade tur och va helt på benen efter 3dagar. Då hade jag en hel dag med att röja sly. Samma lika på söndagen. Så man kan ha tur med den där elakingen Covid.
Nä ska jag ut ur tunneln så hälsar nog skalle per mig välkommen ;).

snacka om tur.
Här är det 5 ungar kvar i dotterns klass.. resten har covid.. Och det är samma med lärarna...

Men när sågarna som ligger och ölen i kylen börjar locka... Då tror jag att jag är på bättringsvägen iallafall ;):rofl:

• Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.