Oldboy Oldboy skrev:
Plattväxlare? Luftbehandlingsaggregat? Injusteringsspjäll?
Utveckla gärna!
Plattväxlare- kommer oftast i form av korsväxlare. Det finns ju 3 typer av värmeväxling. Roterande, platt och vätska. Återvinningsgraden är fallande från roterande. Återsmittningsrisken är minimal i en plattväxlare och obefintlig i en vätskeburen återvinning. Det sista används bara i anläggningar där överföring av partiklar eller smitta inte får ske.
Luftbehandlingsaggregat- är det som i folkmun folk kallar för ”ventaggregat” ”ftxaggregat” och dylika termer.
Injusteringsspjäll på roterande växlare- för att minimera lukt och partikelöverföring i en roterande växlare använder man ett spjäll precis innan aggregatet. För att strypa frånluftsflödet. Säg att du har 50 l/s i frånluftsflöde. Då jobbar frånluftsfläkten på 40% och du har ett tryck på säg 130pa frånluften innan fläkten i aggregatet vid växlaren och 150 pa i tilluften. Då kommer det att smitta över från frånluft till tilluft pga tryckskillnader. Då stryper du injusteringsspjället på frånluftssidan och ökar fläktens hastighet så trycket blir högre på frånluftssidan. Då minimerar du lukt och partikelöverföring. Iofs är det negativa tryck eftersom fläktarna är sugande i aggregatet.
Fuktöverföringen är bra exempelvis vintertid när du har rätt låga rh inne pga temperaturskillnader. Vår/höst kan det bli höga rh. Sommartid har du samma RH som ute mer eller mindre.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Ok. Då är jag med på banan. :)
 
Är det någon som vet hur effektiv fuktöverföringen är för:
1) Roterande växlare?
2) Entalpimembran i växlaren för motströmsväxlare?

Jag tänker att få processer är 100% effektiva, så om det är t ex <10%, (dvs väldigt dålig effektivitet), så kanske jag/huset skulle kunna hantera det.

Just nu, utan aktiv ventilation så är RH inne ca 70%, eller skulle vara om inte avfuktaren trycker ned det lite (till ca 60%).
 
Oldboy Oldboy skrev:
Är det någon som vet hur effektiv fuktöverföringen är för:
1) Roterande växlare?
2) Entalpimembran i växlaren för motströmsväxlare?

Jag tänker att få processer är 100% effektiva, så om det är t ex <10%, (dvs väldigt dålig effektivitet), så kanske jag/huset skulle kunna hantera det.

Just nu, utan aktiv ventilation så är RH inne ca 70%, eller skulle vara om inte avfuktaren trycker ned det lite (till ca 60%).
Fuktövergöringen beror på om du har en hygroskopisk eller icke hygroskopisk rotor. De flesta aggregat har icke hygroskopiska rotorer. Den fukt de överför beror givetvis på vilken rh du har inomhus. Hur mycket detta är vill inte aggregattillverkarna svara på eftersom det beror helt på klimat ute och inne.

Vad gäller entalpmembran i motströmsväxlare så har jag aldrig varit med att installera en sådan. Kan inte svara på effektivitet osv. Men de är ju mer lika en roterande växlare i sin fuktöverföring.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
:) Absolut! Det har jag hållit på med sedan vi köpte det för >20 år sedan. Ska det tätas mer så måste golv rivas upp, väggar och innertak rivas ner, och sedan måste hela huset byggas om. Det får tas allteftersom om/när stora renoveringar måste göras.


Bara genom att luften värms upp gör att RH sjunker rejält. Vi brukar ha RH 30-40% på vintern. (Med den nuvarande anläggningen, som är att jämföra med en motströmsväxlare vad gäller fukten.)

Den gångna vintern utan aktiv ventilering var RH 50-65% på nedervåningen. På den avstängda och ouppvärmda ovanvån var det tvunget att sätta in en avfuktare. Den höll RH < 65% (@ ca 10C).
För badrum och tvättstuga införskaffades en liten avfuktare som användes efter dusch och tvätt.

Pga ovanstående vill jag inte ha en ventilationsanläggning som återför någon fukt till huset.
Ja, kan man undgå att ”återvinna” lite fukt så är det alltid bättre om man har så pass hög luftfuktighet.
Själv har jag riktigt vettig luftfuktighet i huset både på vinter och sommar och dessutom rätt kalla vintrar.

Luftfuktigheten är bättre idag med mitt Heru än med ett gammalt rdkb aggregat. Att den är bättre beror nog på att luftomsättningen blev bättre
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Jag valde ett motströmsaggregat , Systemair save vtc 300 , av ungeffär samma anledningar som TS. Det funkar utan värmare i Dalarna. Fick trixa lite med kondensavloppet då avlopp saknas i den delen av huset. Men det gick att lösa och vattnet släpps utomhus utan frysrisk och utan krånglig teknik. Det är torrt inne så kondensmängden är liten. Ibland blir det väl torrt inne för oss boende. ,men hustypen med tjocka väggar utan fuktspärr (i vissa delar) tål helt enkelt inte för stor fuktmängd.
Jag tycker inte om att motströmsväxlare hela tiden likställs med korsvärmeväxlare trots att arbetsprincipen är helt olika.
Aggregatet har sommarläge och reglerar på temperatur så den värmeväxlar inte om man inte vill.
Nu passar inte det aggregatet TS men jag ville bara dela mina erfarenheter av växlartypen.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
B Byggarmike skrev:
Runt 95% av alla ftx som säljs idag är roterande enligt återförsäljare.
Ja, det är den känslan man får när man söker efter agg.
 
Intressant!
Har aldrig sett detta agg i mina sökningar. Det är precis sådana här tips jag letar efter. 👍

Dock stämmer formfaktor och flödesriktningar/kanalutformning inte med min existerande anläggning.

Principen för fuktåtervinning är samma som i roterande växlare, med den skillnaden att här har de angivit en ungefärlig siffra - 70%. Det var ju inte så svårt. Det blir en rejäl känga i baken åt alla andra tillverkare/försäljare som inte redovisar ett sådant väsentligt värde.

Jag gillar skarpt att service och underhåll är minimerat på riktigt, och framförallt möjligt att utföra av husägare själva, dvs att växlaren är robust nog att tåla rengöring och hantering.
Värmeelementen (kondensorn!) i LLVP, som med tiden samlar en massa damm från inomhusluften, är ju gjorda av aluminiumfolie som går sönder bara man tittar på den. Om roterande växlare är gjorda av samma tunna material så är de i praktiken omöjliga att rengöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.