2 541 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Motströms FTX-agg, någon som har koll?
Sida 1 av 2
Jaha, vårt gamla FTX-agg tycks vara pensionsfärdigt...
Har börjat leta ersättnings-agg med lämplig formfaktor. Dvs ett liggande agg för kallvind.
Letar efter motströms-agg, men hittar inte många. Är det möjligtvis någon som har koll på denna typ av agg?
Det gamla agget som behöver ersättas är en TermaVent S40M. Ventilerad yta är ca 150 - 200 m2.
Har börjat leta ersättnings-agg med lämplig formfaktor. Dvs ett liggande agg för kallvind.
Letar efter motströms-agg, men hittar inte många. Är det möjligtvis någon som har koll på denna typ av agg?
Det gamla agget som behöver ersättas är en TermaVent S40M. Ventilerad yta är ca 150 - 200 m2.
Det blir inte bättre med roterande. Tvärtom lite läckage av frånluft till inluft. Kanske några procent bättre verkningsgrad men tyvärr många gånger högre felfrekvens p g a fler motorer och elektronik av tveksam kvalité. Många trådar här handlar om det.
De flesta felkällor börjar bli eliminerade vid det här laget.T TommyC skrev:
Inställningsmöjligheter och att slippa förvärmare som suger ström som en gammal Calix kupévärmare är en fördel med rotor.
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Plattväxlare finns det ju rätt många av. Man kan ju få bort rätt mycket av lukt och partikelöverföring i en luftbehandlingsaggregat med ett injusteringsspjäll på frånluftssidan.Oldboy skrev:Jaha, vårt gamla FTX-agg tycks vara pensionsfärdigt...
Har börjat leta ersättnings-agg med lämplig formfaktor. Dvs ett liggande agg för kallvind.
Letar efter motströms-agg, men hittar inte många. Är det möjligtvis någon som har koll på denna typ av agg?
Det gamla agget som behöver ersättas är en TermaVent S40M. Ventilerad yta är ca 150 - 200 m2.
Det beror nog på var man bor.L lat skrev:
Till viss del går det nog att strypa uteluft och öka frånluft för att slippa frusen växlare. Men det fungerar bättre med roterande.
Vill man göra det okomplicerat så kan man köra med endast frånluft.
Vad bra med lite respons!
Motströmsväxlare vill jag ha för att minimera fukten inomhus. Bor i en gammal skånelänga som är tillbyggd och renoverad på 80-t. Det betyder att huset inte är särskilt tätt samt är behäftat med alla tänkbara riskkonstruktioner. Ett sätt att minimera riskerna för fuktskador (mögel) är att ha det så torrt som möjligt inne. Luftfuktigheten ute den gångna vintern, här där vi bor, låg mellan 95 och 100%. Det var en relativt normal/mild skånsk vinter.
Den info jag har hittat säger att motströmsvärmeväxlare är de mest effektiva av alla konstruktionsprinciper. Skillnaden är minimal, men vill ändå påtala detta då jag nu och då sett kommentarer här på forumet om att roterande är effektivare, vilket alltså tycks vara principiellt fel.
I min sökning på nätet ser jag ingen skillnad mellan motströms och roterande växlare vad gäller för- och eftervärmare. Båda typerna går att få med resp utan eftervärmare. Förvärmare tycks vara tillval på samtliga agg. Dvs, jag har inte hittat någon info som säger att motströmsväxlare måste ha vare sig för- eller eftervärmare.
Nu kan det naturligtvis finnas praktikaliteter som inte nämns, vilket är en styrka med detta forum där man kan få veta väsentligheter som försäljare inte frivilligt tar upp...
Utveckla gärna!
För att återgå till ursprungsfrågan så har jag ännu bara hittat ett agg av intresse:
ERU 300 HB EC A21.
Just den modellen har entalpiväxlare som gör den ointressant för mitt behov, men kanske finns den med vanlig (=icke entalpimembran) växlare.
Det är den enda motströmsväxlare jag funnit så här långt som är liggande.
Annars är Enervent LTR-3 det agg som har mest lik formfaktor som det gamla agget, vilket innebär minsta möjliga ändring av kanaldragningarna. Tyvärr är det roterande.
Motströmsväxlare vill jag ha för att minimera fukten inomhus. Bor i en gammal skånelänga som är tillbyggd och renoverad på 80-t. Det betyder att huset inte är särskilt tätt samt är behäftat med alla tänkbara riskkonstruktioner. Ett sätt att minimera riskerna för fuktskador (mögel) är att ha det så torrt som möjligt inne. Luftfuktigheten ute den gångna vintern, här där vi bor, låg mellan 95 och 100%. Det var en relativt normal/mild skånsk vinter.
Den info jag har hittat säger att motströmsvärmeväxlare är de mest effektiva av alla konstruktionsprinciper. Skillnaden är minimal, men vill ändå påtala detta då jag nu och då sett kommentarer här på forumet om att roterande är effektivare, vilket alltså tycks vara principiellt fel.
I min sökning på nätet ser jag ingen skillnad mellan motströms och roterande växlare vad gäller för- och eftervärmare. Båda typerna går att få med resp utan eftervärmare. Förvärmare tycks vara tillval på samtliga agg. Dvs, jag har inte hittat någon info som säger att motströmsväxlare måste ha vare sig för- eller eftervärmare.
Nu kan det naturligtvis finnas praktikaliteter som inte nämns, vilket är en styrka med detta forum där man kan få veta väsentligheter som försäljare inte frivilligt tar upp...
Plattväxlare? Luftbehandlingsaggregat? Injusteringsspjäll?I Installation skrev:
Utveckla gärna!
För att återgå till ursprungsfrågan så har jag ännu bara hittat ett agg av intresse:
ERU 300 HB EC A21.
Just den modellen har entalpiväxlare som gör den ointressant för mitt behov, men kanske finns den med vanlig (=icke entalpimembran) växlare.
Det är den enda motströmsväxlare jag funnit så här långt som är liggande.
Annars är Enervent LTR-3 det agg som har mest lik formfaktor som det gamla agget, vilket innebär minsta möjliga ändring av kanaldragningarna. Tyvärr är det roterande.
Är du säker på att du måste byta ut FTX-aggregatet som ni har? Vi har bara bytt motorn en gång. Första ägaren av huset har också bytt motorn en gång. Det är således den tredje motorn som används nu sedan 1981. Troligen hade det räckt med att byta lagren i motorn. Förvärmaren kopplades ur av första ägaren och det finns inget behov av den vad jag har sett.
Bor du i Skåne så klarar du dig säkert utan förvärmare och kan köra med motströmsväxlare.Oldboy skrev:Vad bra med lite respons!
Motströmsväxlare vill jag ha för att minimera fukten inomhus. Bor i en gammal skånelänga som är tillbyggd och renoverad på 80-t. Det betyder att huset inte är särskilt tätt samt är behäftat med alla tänkbara riskkonstruktioner. Ett sätt att minimera riskerna för fuktskador (mögel) är att ha det så torrt som möjligt inne. Luftfuktigheten ute den gångna vintern, här där vi bor, låg mellan 95 och 100%. Det var en relativt normal/mild skånsk vinter.
Den info jag har hittat säger att motströmsvärmeväxlare är de mest effektiva av alla konstruktionsprinciper. Skillnaden är minimal, men vill ändå påtala detta då jag nu och då sett kommentarer här på forumet om att roterande är effektivare, vilket alltså tycks vara principiellt fel.
I min sökning på nätet ser jag ingen skillnad mellan motströms och roterande växlare vad gäller för- och eftervärmare. Båda typerna går att få med resp utan eftervärmare. Förvärmare tycks vara tillval på samtliga agg. Dvs, jag har inte hittat någon info som säger att motströmsväxlare måste ha vare sig för- eller eftervärmare.
Nu kan det naturligtvis finnas praktikaliteter som inte nämns, vilket är en styrka med detta forum där man kan få veta väsentligheter som försäljare inte frivilligt tar upp...
Plattväxlare? Luftbehandlingsaggregat? Injusteringsspjäll?
Utveckla gärna!
För att återgå till ursprungsfrågan så har jag ännu bara hittat ett agg av intresse:
ERU 300 HB EC A21.
Just den modellen har entalpiväxlare som gör den ointressant för mitt behov, men kanske finns den med vanlig (=icke entalpimembran) växlare.
Det är den enda motströmsväxlare jag funnit så här långt som är liggande.
Annars är Enervent LTR-3 det agg som har mest lik formfaktor som det gamla agget, vilket innebär minsta möjliga ändring av kanaldragningarna. Tyvärr är det roterande.
Det som kan vara en bra idé är att täta huset då det inte verkar vara direkt bra tätat.
Är utomhusluften fuktig så kommer nog även den att dras in i huset oavsett typ av FTX om inte något avfuktar luften rejält på vägen in i huset.
Kanske en avfuktare i så fall kan vara en vettigare investering.
Relativt. Företaget som tillverkat agget finns inte längre. Kretskortet har brunnit. Dessutom är själva värmeväxlaren en VP som tar värmen från frånluften och skickar över den till tilluften, så kompressorn och antagligen någon ventil eller likn behöver förmodligen bytas snart också. Fläktarna bytte jag för några år sedan då det var varmgång i den ena.T TommyC skrev:
Jag installerade ventilationsanläggningen 2001 så den har några år på nacken...
Absolut! Det har jag hållit på med sedan vi köpte det för >20 år sedan. Ska det tätas mer så måste golv rivas upp, väggar och innertak rivas ner, och sedan måste hela huset byggas om. Det får tas allteftersom om/när stora renoveringar måste göras.A Antemoo skrev:
Bara genom att luften värms upp gör att RH sjunker rejält. Vi brukar ha RH 30-40% på vintern. (Med den nuvarande anläggningen, som är att jämföra med en motströmsväxlare vad gäller fukten.)A Antemoo skrev:
Den gångna vintern utan aktiv ventilering var RH 50-65% på nedervåningen. På den avstängda och ouppvärmda ovanvån var det tvunget att sätta in en avfuktare. Den höll RH < 65% (@ ca 10C).
För badrum och tvättstuga införskaffades en liten avfuktare som användes efter dusch och tvätt.
Pga ovanstående vill jag inte ha en ventilationsanläggning som återför någon fukt till huset.