3 299 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Motstånd till 5 V lysdiod?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 101 inlägg
Köp två, så provar du med 5V till den första.Nyfniken skrev:
Personligen tror jag den har logik i sig och därför drivs med 5V rakt av utan motstånd.
Kul att CO kallar kolumnen där max framström står för "styrka" ...
Dom har nog inte ens läst 120p ...
Håller med Mikael, skapligt osannolikt att just denna LED inte skulle kunna anslutats direkt till 5V. Den är säkert gjord för att kunna användas i diverse konstruktioner utan yttre komponenter.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jo, det stämmer. Jag cyklade till jobbet idag. Det var j-igt kallt om händerna.Nyfniken skrev:
Jag gick bara på denna information när jag svarade på ditt inlägg:
[h=2]Svar[/h]
- Kundtjänst
S:
Exempelvis den vita lysdioden har ett spänningsfall på 3.5V vilket innebär att spänningen måste ligga runt 3.5V, lysdioden kommer inte att lysa om den matas med 1.5V. Jag rekommenderar att du använder fler battericeller och kör med en simpel resistor, motståndet på resistorn räknas ut på följande sätt: Batterispänning - Spänningsfall på lysdioden (3.5V) / Lysdiodens ström i mA (0.030A) = Resistansen som krävs i ohm.
2 månader, 1 vecka sedan
av
CustomerServiceSWE
Det är Clas Ohlsons kundtjänst som har svarat på frågan om seriemotstånd behövs. Om det inte behövs till den blinkande så vet de inte om det själva.
Jag jobbar praktiskt med elektronik så jag vet att det finns lysdioder med inbyggda förkopplingsmotstånd men detta brukar då anges. Det absolut vanligaste är lysdioder utan inbyggd resistor.
Jag tror du missade en bit (batterispänningen), för jag antar att du tog 5V/0,03A =~160Ohm ?HandySmurf skrev:
Så om man ska ha ett motsånd till en 5V LED blir det svårt att driva den med 5V (5-5)/0,03 = 0Ohm
Nog för att det inte besvarar ursprungsfrågan, men det förklarar iaf varför man inte kan köra på 160 Ohm's motstånd om man skall mata den med 5V.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Helt riktigt - jag missade batterispänningen. Jag brukar köra mer learning by doing när det gäller elektronik. Antingen funkar det eller också lämnar den magiska röken komponenten då det går galet.
Jag har inte ett enda högskolepoäng så det var därför det blev en tankevurpa när det blev frågan om teori.
Jag har inte ett enda högskolepoäng så det var därför det blev en tankevurpa när det blev frågan om teori.
Jag vill bara påpeka att det är maxströmmen som specificeras för en lysdiod.
Det är slöseri med energi och livslängd att köra så mycket, och det blir i de flesta fall ett onödigt starkt ljus.
Jag brukar sikta på ca 5 mA om man ska ha den som indikator. De flesta lysdioder lyser fullt tillräckligt vid den strömmen.
Om man försöker konstruera t.ex en ficklampa kan det finnas anledning att lägga sig nära maxströmmen.
Det är slöseri med energi och livslängd att köra så mycket, och det blir i de flesta fall ett onödigt starkt ljus.
Jag brukar sikta på ca 5 mA om man ska ha den som indikator. De flesta lysdioder lyser fullt tillräckligt vid den strömmen.
Om man försöker konstruera t.ex en ficklampa kan det finnas anledning att lägga sig nära maxströmmen.