Hejsan jag har dem senaste två veckorna haft problem med att motorskyddet till pumpen slår ifrån 2 - 3 ggr/dag.
Det är en borrad brunn, den är borrad 1973. Borrdjup 24 m och tryck 1973 var 2000 liter/tim.
Pumpen som sitter är en sugande pump pumpen är inte ny direkt. Det kan mycket väl vara originalpumpen från 1973, vi har även en hydropress men den är bara 6 år gammal.
För 2 veckor sedan så började problemen i form av att motorskyddet slår ifrån. 2-3 ggr/dag.
Även under nattetid då ingen använder vatten. I söndags hade jag en kompis ute som är eliktriker han reagerade på att pumpen startade och stoppade så fort jag satt på och stängde av vattnet.
Det visade sig att hydropressen var full så vi tömde den och stall in tryck.
Det funkade i typ 3 timmar sen slog motorskyddet ifrån igen.
Pumpen är en 3-fas han mätte pumpen och den visade 1A per fas och motorskyddet är inställt på 3.5A.
Använder man väldigt lite vatten typ bara spolar upp nåt glas vatten så kan det gå en dag utan att motorskyddet slår ifrån.
Men så fort man använder tvätt eller diskmaskin så slår motorskyddet ifrån.

Vad kan vara fel? Är det motorskyddet som är boven? Eller pumpen? Min kompis elektrikern trodde först på tryckströmbrytaren men han tror inte det längre han tror på motorskyddet.

Hej. Vi hade liknande problem för några år sedan. Bytte tryckströmbrytaren funkade fint i ett halvår så var det dax igen. Bytte fyra st tryckbrytare på tre år sen bytte vi märke till danfoss brytare nu har det funkat i flera år. Dom telemeqanice som vi använde först hade lätt för att kärva och skramla och bli brända.

Hejsan,
Så du tror att felet ligger hos tryckströmbrytaren?

M Mats_g_j skrev:
Hejsan,
Så du tror att felet ligger hos tryckströmbrytaren?
Det är iaf det första jag skulle testa.

OK som sagt innan i söndags var min kompis nästa säker på att det var tryckströmbrytaren men sen efter han mätt så ändrade han sig och tror på motorskyddet istället.
Men jag vet inte som sagt, tacksam för alla förslag:)

• Gilla
johnnytk
  • Laddar…
H
Strömbrytaren till pumpen kan du koppla för bi och se om motorskyddet fortfarande löser ut, viljet jag tror det kommer att fortsatt att göra. Ett motorskydd köper du i tyskland.
Kolla ebay.de eller amazon.de.
Sök på märke och modell på nuvarande motorskydd.

Nuvarande motorskydd är köpt på Jula.

M Mats_g_j skrev:
Där köpte vi oxå. Telemeqanic sen gick vi över till danfoss typ samma lika pengar. Verkar mkt rejälare o gediget.

M Mats_g_j skrev:
Märket är intressantare, men med denna kunskapen så skulle jag definitivt säga att motorskyddet är det som är huvudmisstänkt.

Att byta pump i borrhålet är det sista jag skulle ge mig på, testa allt annat först. När man lyfter upp pumpen så kan mycket tråkigt hända. En släkting till mig fick saltvatten när han bytte pump, troligtvis för att han öppnade upp en saltvattenspricka i borrhålet när det skavde. En granne fick stopp i hålet halvvägs. Kommer dock inte ihåg vad orsaken var, men gissningsvis så ramlade en sten ut från väggen och in i borrhålet.

Rör inte pumpen om du verkligen inte måste!

• Gilla
Knyttig
  • Laddar…
Pumpen är en sugande pump så den är uppe och suger upp vattnet, den är alltså inte ner i hållet. utan står på marknivå.

Aha, då kan det vara så att du inte har kvar vatten i röret utan att det läcker litegrann så att det sjunker undan. Då får den kanske inte tillräcklig kylning när den drar igång. Byte av motorskydd kan hjälpa även för detta, beroende på om motorn verkligen blir varm eller inte. Känn efter.

Jag har inte upplevt att pumpen blir varm, dock har jag inte ens tänkt på den tanken så har eller inte undersökt om den blir varm. Men det är inte så uppenbart att det luktar eller ryker om den iaf.

M Mats_g_j skrev:
Jag har inte upplevt att pumpen blir varm, dock har jag inte ens tänkt på den tanken så har eller inte undersökt om den blir varm. Men det är inte så uppenbart att det luktar eller ryker om den iaf.
Min erfarenhet är att motorskyddet löser ut innan det börjar lukta eller ryka. Men än en gång, börja med att byta motorskyddet till ett av bättre kvalité, det är troligen den billigaste lösningen om den fungerar. Sedan kan det vara läge att känna på motorn när den går också.

L
Är det är en pumpautomat du har , pump och kärl tillsammans , med stickpropps behövs inget motroskydd , 3 fas ska det vara ( livförsäkring på motorn )
Med pump för sig och kärl på sidan om är det samma princip
Den pumpen kan ha studsat som det kallas ,
( till och från ofta p-g-a att det inte finns luft i kärlet ) finns det luft nu , det du kan prova med är
att stå vid pumpen och tappa vatten , kolla tryckmätaren om den viftar fram och tillbaka ,
då finns ingen luft i kärlet , dags och byta då ni fyllt förut
Vid studs brukar trycktrömbrytaren på bränd av alla start/stopp ,

L
Det med att den startar mitt i natten kan vara att backventilen inte tätar i brunnen , vattnet går tillbaka , enklast är då att sätta en ny på slangen eller röret mellan brunn och pump
Kan även vara en läcka någonstans så trycket går ur
Ta ett foto så hela anläggningen ser ut , lättare då att ge tips

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.