1 196 läst · 24 svar
1k läst
24 svar
Motorsåg hur lagar man
Bytte olja? Oljan I motorsågen är sågkedjeolja. Den förbrukas av kedja och svärd när sågen går. Det är inget man behöver byta. När du fått igång sågen så måste du kontrollera att kedjan verkligen blir smord. Det gör man genom att hålla sågen över en ljus yta, tex en nysågad stubbe, och gasa. Det ska snabbt bildas en mörk rand av olja på ytan. Om kedjan inte smörjs så kommer både kedja och svärd snabbt bli överhettade och förstörda.Manuel Orellana skrev:
Kör man sågen mycket är det bra att använda en biologiskt nedbrytbar olja. Den är miljövänligare. Om sågen ska ligga oanvänd långa tider så köper man en mineralolja eftersom den miljövänliga oljan oxiderar och täpper till smörjkanalerna om sågen ligger länge på en hylla.
E Eld skrev:Bytte olja? Oljan I motorsågen är sågkedjeolja. Den förbrukas av kedja och svärd när sågen går. Det är inget man behöver byta. När du fått igång sågen så måste du kontrollera att kedjan verkligen blir smord. Det gör man genom att hålla sågen över en ljus yta, tex en nysågad stubbe, och gasa. Det ska snabbt bildas en mörk rand av olja på ytan. Om kedjan inte smörjs så kommer både kedja och svärd snabbt bli överhettade
Gjorde så. Det är beställt nu. Killar vidare så länge vad det kan vara. Tacksam för alla svar.N Niq skrev:
Läste tråden. Vart nyfiken hur det gått ? Många bra förslag, verkligen.
Tändning vs bränsletillförsel. Finns mycket att felsöka i båda ”grenarna”. Håller med att bränsletillförseln är misstänkt men en snabbtest med startgas samt kontroll av gnista var det gjort ? Pekar i alla fall ut för mig vilken riktning jag skulle ta.
Jag börjar alltid med startgas, gnistprovare (o är det en gammal gräsklippare, 20+ år sidoventilare), med ett kompressionsprov.).
Finns säkert kompressionproblem på sågar (men inga otäta ventiler) men går att testa genom att lyfta sågen i draghandtaget, sågen ska följa ” med lite ” om kompen är bra. Har jag hört i alla fall, har en enkel kompmätare själv..
En slamkrypare jag gick på en gång när jag inte mekat mkt, typ 0, var en såg som startade men dog direkt. Ginsta hade jag, nytt tändstift, rengjord förgasare, nya packningar. Tills jag upptäckte att bromsen på hjulet som drar kjedjan hade ” låst sig”.
Tändning vs bränsletillförsel. Finns mycket att felsöka i båda ”grenarna”. Håller med att bränsletillförseln är misstänkt men en snabbtest med startgas samt kontroll av gnista var det gjort ? Pekar i alla fall ut för mig vilken riktning jag skulle ta.
Jag börjar alltid med startgas, gnistprovare (o är det en gammal gräsklippare, 20+ år sidoventilare), med ett kompressionsprov.).
Finns säkert kompressionproblem på sågar (men inga otäta ventiler) men går att testa genom att lyfta sågen i draghandtaget, sågen ska följa ” med lite ” om kompen är bra. Har jag hört i alla fall, har en enkel kompmätare själv..
En slamkrypare jag gick på en gång när jag inte mekat mkt, typ 0, var en såg som startade men dog direkt. Ginsta hade jag, nytt tändstift, rengjord förgasare, nya packningar. Tills jag upptäckte att bromsen på hjulet som drar kjedjan hade ” låst sig”.
Plockade isär allt. Gjorde rent och fint, förgasaren var väldigt skitig. Torkade tändning och nu är sågen igång. Bytte bränsle samt olja med.R RobbanMar skrev:Läste tråden. Vart nyfiken hur det gått ? Många bra förslag, verkligen.
Nu ska det sågas för fullt !!
Tack för alla tips
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 555 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 555 inlägg
Lite fundersam, vad är det för olja du byter? Som någon skrivit tidigare, oljetanken ska ha sågkedjeolja och den förbrukas vid körning.Manuel Orellana skrev:
Klicka här för att svara