Är det någon som har räknat på den årliga kostnaden per kvadratmeter för att sköta en sådan här gräsmatta?
 
Sommartorparn skrev:
Är det någon som har räknat på den årliga kostnaden per kvadratmeter för att sköta en sådan här gräsmatta?
Beror på storlek . Större = billigare
 
Har väldigt mycket mossa på en lite större tomt (3000kvm), vill gärna ha ett kombinat med gödsel och mossbekämpning så jag slipper sprida många gånger. Vad ska jag välja för kombinat?
 
Jag har rensat bort en sidodiskussion, håll tråden till ämnet!

/moderator
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Tingis skrev:
Har väldigt mycket mossa på en lite större tomt (3000kvm), vill gärna ha ett kombinat med gödsel och mossbekämpning så jag slipper sprida många gånger. Vad ska jag välja för kombinat?
Florovits gödsel innehåller järnsulfat.
 
Tack för svaret.

Jag köpte granngårdens "gräsgödsel mossa" som innehåller järnsulfat. 20kg för 500kr.
Använde sedan en spridarvagn från Jula för att fördela ut på mattan. Nu är det bara att vänta på regnet :)
 
Om jag inte minns fel så hade Blomsterlandet 25 kg Florovit gräsgödsel för 499 kr när jag var där förra veckan. Aningen billigare, men jag har ingen koll på skillnaden i innehåll.
 
jag tycker att det är fantastiskt att se, känna, gå på en paradgräsmatta! Det som stör mig är att det är miljömässigt tveksamt genom användandet av "mycket" gifter och stora mängder gödning, samt att det kan knappast vara ekonomiskt försvarbart. I många fall anser jag att det räcker att klippa gräsmattan regelbundet, ge gödningen någon gång (max en gång per år) och vattna när det blir toktorrt.
 
Järnvitriol = Järnsulfat. Samma sak. Funkar jättebra mot mossa. Lite jobb. Blanda, häll ut och låt det sköta sig själv. Finns på *********
Sök på Järnsulfat. Dom har också en "spridarbom" som man sätter på vattenkanna. Finna jobbet att gå med den!


/Redigerat av moderator, reklam
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.