Andreas hansson: och det skaffar man vart?

Snailman
Andreas_Hansson skrev:
Skaffa Bensalkonklorid 50%. Borsta av taket och sparya på.
Är samma som grönfri men typ 100 gånger billigare.
tänkte köpa lite sånt, men hur mycket vatten ska jag blanda i och hur stor är åtgången?

En tanke slog mig,ingen som testat att måla Bottenfärg för båtar på Knockpannorna???Innehåller ju koppar.

//kpeson

Snailman skrev:
Köp bensalkonklorid billigt

utifall du inte får nåt annat svar... vet inte om det stämmer det de säger dock...
Kollar man på grönfris produktinfo så ser man att den innehåller bensalkonklorid och vatten...

Du betalar jäkligt mycket för vattnet i grönfri...

Någon som har kört med bensalkonklorid som vill berätta om sina erfarenheter?

Bor invid en sjö vilket gör att måsar ofta sitter på nocken och tömmer sig. Kanonnäring till all sorts påväxt på taket som för övrigt är Zanda panna lagd 1991. Att skrapa och sopa är inte att tänka på, alldeles för jobbigt och tidskrävande och dessutom riskfyllt utan utrustning för taksäkerhet.

Fick tips om medlet Grön-Fri som säljs i färghandeln. Behandlade taket med detta och efter ca 1 år så var det helt rent och är det fortfarande trots 5 år sedan behandlingen.

För ytterligare info kolla länkarna http://www.jape.se och http://www.takvård.se

Lycka till alla som kämpar mot mossan!

Dags att få bort lite mossa på taket. Två frågor. Bästa sättet samt vad fäster man repet till selen i? Har ca 3m till marken från takets slut.

Bricco skrev:
Dags att få bort lite mossa på taket. Två frågor. Bästa sättet samt vad fäster man repet till selen i? Har ca 3m till marken från takets slut.
Bara å fästa repet runt skorstenen (om du har en sån).

Beror på om du har betong eller tegelpannor? En del tvättar betongpannor med högtryck, ska inte vara så högt tryck så tänk på avstånd. En del säger att det förstör pannans beläggning men det är inget jag forskat vid, har bara testat 30 kvm tak med gott resultat. En del väljer att sopa/skrapa bort mossan med spadar, piasavakvastar och andra vertyg men det tycker jag låter väldigt jobbigt. Sedan efterbehandlar du med valfritt rengöratakmedel.

Någon som har erfarenhet av hur fort solen bryter ned mossa på betongpannor?
Vi har haft några stora granar nära huset i väst och sydvästläge som orsakat måttlig men ej överdrivet mycket mossa på taket. Nu när granarna är borta borde inte mossan trivas?
Pannorna är cirka 25 år gamla och övrigt OK skick.

V Vindens skrev:
Någon som har erfarenhet av hur fort solen bryter ned mossa på betongpannor?
Vi har haft några stora granar nära huset i väst och sydvästläge som orsakat måttlig men ej överdrivet mycket mossa på taket. Nu när granarna är borta borde inte mossan trivas?
Pannorna är cirka 25 år gamla och övrigt OK skick.
Räkna med att det krävs att mossan mekaniskt skrapas bort från pannorna. Små bitar kan lossna av sig själv men majoriteten av mossan kommer att sitta fast på pannorna.

E etompau skrev:
Räkna med att det krävs att mossan mekaniskt skrapas bort från pannorna. Små bitar kan lossna av sig själv men majoriteten av mossan kommer att sitta fast på pannorna.
Jag har tidigare använt grönfri som hjälpt i något år men mossan har kommit tillbaka pga skugga och skit från träden.
Nu när träden är borta kanske Grönfri har bättre effekt? Har tidigare skrapat mekaniskt också men lite svårjobbat för den höjdrädda :rolleyes:.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.