31 816 läst · 30 svar
32k läst
30 svar
Mossa/Beläggning på tak
Sida 1 av 3
På huset från '33 ligger det tegeltak idag, med ganska brant sluttning. Tyvärr ligger där också en typ av mossa/beläggning som ger ett ganska mörkt intryck på det ganska röda teracotta taket. Då det är ganska brant vill jag inte gärna upp o skura det, finns det något annat sätt? Har sett någon annons med någon typ av vätska som sprayas på och "själv-verkar". Men e detta något att ha? Någon som provat, eller har något annat o rekommendera?
Ett tips som faktiskt funkar är att spänna två koppartrådar på nocken så kommer regnvattnet att ta bort all mossa, men det tar något år. Frågan är vad som händer om blixten slår ner i taket, men det kanske någon fysiker kan svara på
Två koppartrådar som i sig inte är kopplade ner till en jordplatta kommer inte att attrahera blixten mer än vad som huset redan gör idag.
(Kan blixten hoppa ner (eller upp faktiskt) några kilometer från molnen så tror jag inte några cm till spelar roll).
(Kan blixten hoppa ner (eller upp faktiskt) några kilometer från molnen så tror jag inte några cm till spelar roll).
Det där lätt fiffigt! Har du tips om hur det kan göras enklast? Räcker det med en uppspänd tråd, eller måste tråden följa pannornas profil?zoom skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 892 inlägg
Vår besiktningsman tipsade också oss om koppartråd, men vi har inte gjort slag i saken. La ett tegeltak förra sommaren och det börjar redan bli grönt, så något måste göras. Är det möjligtvis någon som har en koppartråd uppspänd? Är det bara att fästa med två spikar, eller hur gör man (dum fråga?)?
Jag började med att tvätta av det värsta med högtryckstvätt, sedan spände jag bara upp två trådar över nockpannorna mellan vindskivorna. Jag trodde inte på det innan men jag tänkte att det kostar inte så mycket att prova. Faktum är att idag har jag ingen mossa på taket, det kan ju bero på klimatförändringar o dyl... Men nöjd är jag och det kostade mig inte många tior.
Skaffa Bensalkonklorid 50%. Borsta av taket och sparya på.
Är samma som grönfri men typ 100 gånger billigare.
Är samma som grönfri men typ 100 gånger billigare.