Jag tycker skillnaden med släpljuset är markant, ser helt slätt ut på dina första bilder jämfört med släpljuset.
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
Det är lite underligt för med stekspaden ser det slätt ut medans med släpljus ser det ojämnare ut. Undrar om det är (plast)nätet bakom som knögglar och gör att det blir höjdskillnader på mosaiken?

I vilket fall ska du upp det med hantverkaren eftersom du inte är nöjd med hur det ser ut.
 
Plattsättaren är här nu och höll med om att det inte såg ok ut. Han kommer justera plattorna lokalt, så hoppas vi det blir bra!

Vi hittade även en stor platta som fått sig en flisa, den byter han ut också. Härligt med yrkesfolk som vill göra rätt för sig!
 
  • Gilla
Klabbarparn och 3 till
  • Laddar…
J
Det går inte justera vinkeln på ljuset så det inte blir lika mycket"släp"? Tänker att man kan vrida listen utåt/neråt eller om det är en genomskinlig list utanpå slingan som kan tex kan måla invändigt för mer oskarpt ljus?
 
J Jocke Best skrev:
Det går inte justera vinkeln på ljuset så det inte blir lika mycket"släp"? Tänker att man kan vrida listen utåt/neråt eller om det är en genomskinlig list utanpå slingan som kan tex kan måla invändigt för mer oskarpt ljus?
Jo det kanske går, jag ska testa lite! Det är en led-tejp som ligger i en profil. Den är redan vinklad in mot väggen men jag kan testa att vrida på den.
 
Såhär ser listen ut i profil och roterad som den sitter. Väggen till höger.

Teknisk ritning av list i profil, 16 mm tjock, med dimensioner, monterad mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Såhär ser listen ut i profil och roterad som den sitter. Väggen till höger.

[bild]
Jag har en liknande list. Den transparenta plastlisten som håller fast ledlisten (som jag gissar att du har med) kanske kan sprayas eller tejpas invändigt så att det blir ett diffust ljus. Bara en idé:cool:
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hej @Onsalakorven
Några nyheter på mosaikfronten? Nyfiken:)
Japp! Plattsättaren har gjort vid det värsta men han ska justera mosaiken lite till innan han var nöjd. Det får dröjja lite dock eftersom det gått åt mer plattor än de trodde och fick beställa fler, så det är inte fogat än.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Såhär är det nu. Tre fyra bitar har justerats men som sagt är planen att justera ett par bitar till. Han tar bort dem, slipar ner baksidan och sätter dem tillbaka. Nischen är ljussatt också, men även där ska det justeras lite.

Kaklat utrymme under renovering med delvis justerade kakelbitar och inbyggd belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nisch med inbyggd belysning och justerade kakelplattor i fiskbensmönster under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbarparn och 4 till
  • Laddar…
Men som någon här sa så är mosaiken ”grov” och den ska inte se helt slät ut. Lite liv ska det vara vilket även gäller för plattorna i resten av rummet.

Här är mosaiken vid handfatet men tyvärr ingen vettig belysning än så bilden är mörk. Här kommer vi inte ha lika känsligt släpljus.

Mörk mosaikvägg med ojämn struktur och eluttag, bredvid ljusare kaklade väggar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
J
Men nu ser det ju riktigt bra ut, även med ljuset. Alltså den längre upp med. Grattis!
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Bra plattsättare som tar tag i det på ett bra sätt!
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Hej, any news?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.