Kamin kom på plats!
Jag borrade lite snett in i kanalen med en betongborr i en cirkel, sen knacka jag upp resten med huggmejsel.
Jag hamnade inte mitt på murstocken, men våga inte snedda för mycket eftersom pannans kanal gick bredvid.
Det hade nog gått att snedda mer, men lät bli att chansa. Tyckte det blev bra ändå, huvudsaken var att inte kamin stack ut på sidan av murstocken :)

Nymonterad modern kamin intill en vitmurad murstock i ett vardagsrum med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Stefan_Lq och 1 till
  • Laddar…
martin88 skrev:
Kamin kom på plats!
Jag borrade lite snett in i kanalen med en betongborr i en cirkel, sen knacka jag upp resten med huggmejsel.
Jag hamnade inte mitt på murstocken, men våga inte snedda för mycket eftersom pannans kanal gick bredvid.
Det hade nog gått att snedda mer, men lät bli att chansa. Tyckte det blev bra ändå, huvudsaken var att inte kamin stack ut på sidan av murstocken :)

[bild]
Ser riktigt bra ut!
Tack för ditt svar :)

Var det inga problem att ansluta kaminen när röret kom ut snett från murstocken?

Jag högg ur så jag kunde sätta stosen rak i murstocken. Så röret gick inte helt ända in i rökkanalen. Murade om sista biten så blev släta och hela väggar den sista biten utan rör.
Renslucka hade jag ingen, murade tegelstenar precis under där röret kommer in i murstocken. Så jag rensade genom kamin.

Går ditt rör snett i väggen in till rökkanalen? Men sista biten till anslutningsstosen är det inte rör? Annars hade det blivit lite svårt att få på stosen va?
Sitter i liknande sits nu...
vill ha kaminen hyfsat i centrum på väggen men vet inte hur jag ska göra... tips?
Rött streck är rökkanalen.

• Inomhusvy av en vit vägg med ett rött streck som markerar rökkanalen, nära ett hörn där rören är.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorstensmurar brukar som regel innehålla ett flertal kanaler . Från vänster är det troligen ca 15 cm sten, sedan 15 cm kanal, sedan 14cm sten, sedan 14 cm kanal igen o.s.v. En del kanaler kan ju ha sin kanalöppning högre upp vilket innebär att det kan vara massivt sten nedanför.Upp på taket och rita av kanalplaceringen och försök med ett lod el likn, utesluta kanaler som slutar högre upp eller används till köksfläkt mm. Finns ingen kanal till höger om "din" kanal kommer en 45-graders böj direkt på kaminen och med en sneddning in mot kanalen att komma ganska nära din önskade placering. Även om det finns en kanal till höger om kanalen gör en 30-gradersböj att kaminen förflyttas ca 15 cm mot mitten.

E exerg skrev:
Skorstensmurar brukar som regel innehålla ett flertal kanaler . Från vänster är det troligen ca 15 cm sten, sedan 15 cm kanal, sedan 14cm sten, sedan 14 cm kanal igen o.s.v. En del kanaler kan ju ha sin kanalöppning högre upp vilket innebär att det kan vara massivt sten nedanför.Upp på taket och rita av kanalplaceringen och försök med ett lod el likn, utesluta kanaler som slutar högre upp eller används till köksfläkt mm. Finns ingen kanal till höger om "din" kanal kommer en 45-graders böj direkt på kaminen och med en sneddning in mot kanalen att komma ganska nära din önskade placering. Även om det finns en kanal till höger om kanalen gör en 30-gradersböj att kaminen förflyttas ca 15 cm mot mitten.
Vad jag kan se uppe på taket så har jag endast två kanaler.
En där jag ritat mitt röda streck, och sedan en mer till höger som är till gamla oljepannan.
Kan man använda sig av den kanalen?
Uppe på taket så är den från oljepannan lite mindre och en rund grej på, så känns som en väldigt liten kanal?

L
Det runda är nog ett rör ( ca 125 mm ) för att inte skorsten skulle vittra sönder p.g.a. att oljeeldning avsätter en massa vatten , gjordes så förr , den pipan går nog utmärkt att använda , då får du även en sotlucka i källaren , den kamin som du har är nog mycket klenare än oljan som var , och då räcker arean på pipan för den , annars vid vedeldning ska pipan vara
en och en halv sten

De flesta kondensrör är 110 mm och var sällan längre än 3 m och kan då med fördel tas bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.