Hej!
Jag har tänkt skaffat mig en kamin till hösten. Men vet inte hur jag ska gå tillväga riktigt. Jag vill helst montera den bakåt mot murstocken. Men den lediga rökkanalen går på höger sida om murstocken och jag skulle vilja ha kamin centrum på murstocken. Finns det någon bra lösningen på det?
Har tittat på en contura 860T.
Sen undrar jag om man måste ha en renslucka till kamin?
Mvh Martin
Jag har tänkt skaffat mig en kamin till hösten. Men vet inte hur jag ska gå tillväga riktigt. Jag vill helst montera den bakåt mot murstocken. Men den lediga rökkanalen går på höger sida om murstocken och jag skulle vilja ha kamin centrum på murstocken. Finns det någon bra lösningen på det?
Har tittat på en contura 860T.
Sen undrar jag om man måste ha en renslucka till kamin?
Mvh Martin
Renslucka sätter du så långt ner på kanalen så du kan få ut sot etc
Om det finns någon annan variant där man löser det på annat sätt vet jag inte
Skulle det inte funka att bygga ett fyrkantigt, rektanguljärt schakt typ i stål etc mellan kamin och skorsten som döljer att rökröret svänger?
Om det finns någon annan variant där man löser det på annat sätt vet jag inte
Skulle det inte funka att bygga ett fyrkantigt, rektanguljärt schakt typ i stål etc mellan kamin och skorsten som döljer att rökröret svänger?
Hade tänk 5-10cm från murstocken, så det blir lite tajt om plats för nå krökar.
Det går inte bygga ut den heller, försökte lägga ut en bild men tekniken krånglar å
Skulle jag ställe kamin vid rökkanalen så sticker kamin ut ca 5cm från murstocken och det är inte så snyggt.
Tråkigt att behöva gå upp med ett rör, snyggare bara gå in bakom..
Det går inte bygga ut den heller, försökte lägga ut en bild men tekniken krånglar å
Skulle jag ställe kamin vid rökkanalen så sticker kamin ut ca 5cm från murstocken och det är inte så snyggt.
Tråkigt att behöva gå upp med ett rör, snyggare bara gå in bakom..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till vänster går en kanal för vedpannan och till höger är en ledig rökkanal. Bygger jag ut murstocken hamnar jag i dörröppningen, så det blir inte så bra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om denna funkar men du får en sidoförskjutning på 8 cm tror jag.
Ks-56-57
http://www.nspab.se/assets/files/kataloger/Katalog 2012.pdf
Om du ställer kaminen i centrum, hur mycket förskjutning måste du ha då för att pricka rätt?
Vet inte riktigt, får klättra upp på taket och mäta hur kanalerna går.
Kollar man på monteringsanvisningarna för kamin står det:
• Anslutningsstosens diameter mäter 150 mm utvändigt
• Kaminen erfordrar ett skorstensdrag på minst –12 Pa. Draget
påverkas främst av längden och arean på skorstenen, men även av
hur trycktät den är. Minsta rekommenderade skorstenslängd är
3,5 m och lämplig tvärsnittsarea är 150-200 cm² (140-160 mm i
diameter).
Som jag förstår det är anslutningen för övergången och kamin fel dim?
Kollar man på monteringsanvisningarna för kamin står det:
• Anslutningsstosens diameter mäter 150 mm utvändigt
• Kaminen erfordrar ett skorstensdrag på minst –12 Pa. Draget
påverkas främst av längden och arean på skorstenen, men även av
hur trycktät den är. Minsta rekommenderade skorstenslängd är
3,5 m och lämplig tvärsnittsarea är 150-200 cm² (140-160 mm i
diameter).
Som jag förstår det är anslutningen för övergången och kamin fel dim?
Jag tänkte mer på dim på övergången som är 163mm inv, och på kamin är det 150mm utv. Iaf vad jag förstår det?
Vet inte vad det är för storlek på rökkanalen, får kolla det imorgon. På väg ner på Bruce Springsteen nu
Vet inte vad det är för storlek på rökkanalen, får kolla det imorgon. På väg ner på Bruce Springsteen nu
Hur har det gått?
Hur löste du det? Jag har precis samma problem så hade varit perfekt med lite input!
Hur löste du det? Jag har precis samma problem så hade varit perfekt med lite input!