33 106 läst · 24 svar
33k läst
24 svar
Montera Ikeas tryck och öppna-beslag Utrusta
Lånar den här tråden eftersom det hör till samma ämne.
Jag har köpt garderober av modellen PLATSA och funderar nu på om man kan montera tryck-och-öppna UTRUSTA på dom?
Exakt hur monteras UTRUSTA? Om dörrarna på garderoben är gränsfall tunga, kan man helt enkelt montera 2 UTRUSTA per dörr?
Jag har köpt garderober av modellen PLATSA och funderar nu på om man kan montera tryck-och-öppna UTRUSTA på dom?
Exakt hur monteras UTRUSTA? Om dörrarna på garderoben är gränsfall tunga, kan man helt enkelt montera 2 UTRUSTA per dörr?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Montering sker genom att först skruva fast ett fäste och sedan trycka dit själva pinnen/mekanismen. Den ska fästas på ett hyllplan, eller på insidan av garderobens vägg, i närheten av där du vill trycka för att öppna.
Visst skulle det gå att använda två, men jag skulle tro att en räcker. Testa men en först!
Visst skulle det gå att använda två, men jag skulle tro att en räcker. Testa men en först!
Skruvar kan den i existerande hål för hyllplanen eller var som helst i skivan?Pasjostrom skrev:Montering sker genom att först skruva fast ett fäste och sedan trycka dit själva pinnen/mekanismen. Den ska fästas på ett hyllplan, eller på insidan av garderobens vägg, i närheten av där du vill trycka för att öppna.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
HejPasjostrom skrev:Montering sker genom att först skruva fast ett fäste och sedan trycka dit själva pinnen/mekanismen. Den ska fästas på ett hyllplan, eller på insidan av garderobens vägg, i närheten av där du vill trycka för att öppna.
Ska ge mig på montera just dessa tryck- och öppna beslagen så tacksam för denna tråd. Funderar på att montera dem på botten och trycka till med foten då jag vill öppna PAX-garderoberna. Hyllplan kanske jag vill flytta på någon gång tänker jag men stommen ändrar man ju inte, vad tror du om det Pasjostrom? Var placerade du dina?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Om du har ”enkelstommar” som är 50cm breda så kan du sätta dem lodrätt på själva stommen. Men ska du ha en dubbelstomme (100cm) så går ju inte det. Jag gissar på att du kommer störa dig lite på att behöva trycka med foten även om det säkert funkar också.
Det är ju inte så svårt att flytta på dem (förutom att det blir små skruvhål) så du kan ju testa vad du gillar bäst, men min rekommendation skulle ändå vara att sätta dem i ”vanlig höjd” då jag tror att det kommer kännas mest naturligt. Sätter du dem på ett hyllplan och senare byter höjd på hyllplanet så behöver du bara ändra var du trycker på dörren för att öppna.
Det är ju inte så svårt att flytta på dem (förutom att det blir små skruvhål) så du kan ju testa vad du gillar bäst, men min rekommendation skulle ändå vara att sätta dem i ”vanlig höjd” då jag tror att det kommer kännas mest naturligt. Sätter du dem på ett hyllplan och senare byter höjd på hyllplanet så behöver du bara ändra var du trycker på dörren för att öppna.
Hej. Vet du om dem går att skruva i sidan på stommen ?Pasjostrom skrev:Och för att svara på frågan, lagom långt in är alltså så långt in så att luckan precis är helt stängd när pinnen är intryckt.
Vet inte exakt hur era skåp ser ut men i en Paxgarderob blir det såhär (se bild). Pinnen sticker ut lite utanför hyllplanet eftersom hyllplanet sitter några millimeter innanför själva garderobsstommen.
[bild]
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Som jag skrev i inlägget ovan så kan du sätta på stommen om du har enkelstommar, men jag har dubbel så jag har satt på hyllplanet.
Liknande trådar
-
Montera tryckeslåshus på dörr med rosetter
Fönster & Dörrar -
Hur demonterar jag en PRK tryckskruv smidigast?
Vatten & Avlopp -
Hur montera Ikeas täcksidor till en köksös baksida
Kök -
Lågt tryck i nymonterad kökskran
Vatten & Avlopp -
Väggmonterad slangvinda för högtryckstvätten....
Verktyg, Maskiner & Fordon