Hej har nu satt upp Ikeas skåp med skenor på en vägg vilket fungerade bra.
Ska sätta hörnan nu ett hörnskåp och det visar sej att byggarna inte byggt väggen i 90 grader utan vid skåpets slut skiljer det 5 cm
En glipa från vägg hörnan och ut 140 cm till skåpet slutar blir nu som en öppning som en kil, smal längst in och bredare längst ut
Vad gör jag nu?
Kan ju inte sätta upp Ikea listen och hänga på ett hörnskåp när väggarna inte är 90 grader.
Det är en ny byggd lekablock vägg putsad.
Tacksam för svar
Bygger jag ut den med en kil formad regel
eller vad gör jag. Vinkeljärn håller ett fastmonterat IKEA-skåp med en synlig glipa mot en sned vägg och ett eluttag framträder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det en ny vägg?

Det där ser inte bra ut. Är det alltså en ny vägg som blivit så där ur vinkel?

Efter skåp ska ju bänkskiva dit också. Har svårt att se hur du trollar bort det där.

Det där är ju rätt mycket snett.
Visst kan du bygga ut med regel men då blir det ju knepigt med bänkskivan som också behöver vara kilformat hela vägen. Kanske enklare att följa den sneda väggen ut istället och istället snedkapa bänkskiva inne vid kortsidan. Det blir ju något annat är 90 grader

S Stuff skrev:
Det där är ju rätt mycket snett.
Visst kan du bygga ut med regel men då blir det ju knepigt med bänkskivan som också behöver vara kilformat hela vägen. Kanske enklare att följa den sneda väggen ut istället och istället snedkapa bänkskiva inne vid kortsidan. Det blir ju något annat är 90 grader
Det ska monteras ytterligare ett skåp till detta är ett hörn skåp

T Trelleborgbyggaren skrev:
Det ska monteras ytterligare ett skåp till detta är ett hörn skåp
Ja. Men ska du ha bänkskiva på? I så fall lär du ändå ta ut en riktning som följer väggen. Annars tvingas du tillverka en bänkskiva som är kilformad för att inte få stor glipa mellan bänkskivans bakkant och väggen

Ska du avsluta med ett högskåp kan du kilsåga reglar och sedan slå på en 15 mm plyfa och bygga ut väggen där skåpen blir.
Den avslutande täcksidan blir med det extra djup och döljer den xtra väggen.

Du kan göra samma sak även om du avslutar öppet med vägg o bänkskåp, men då får du sätta en nivålist för att täcka övergången mellan väggdelarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.