Det som är lite dumt i anvisningarna är att de inte har med måtten för motorn i samma som för porten. Enligt 1.6a så är det minst 113mm ovan som fästet skall sitta. Skulle säga att det är ett rätt bra mått får sätter man motorn för nära taket så blir vinkeln för länken för snäv. Jag satte min ca 20cm ovan och redan då fick jag vända på länken mellan skenan och portfästet för att få det funka (3.1a).
 
Glömde säga att det kan nog räcka med OSB och gips bara fjädrarna är avvägda så det inte blir så stor belastning på motorn, då är det inte så mycket kraft som skenan trycker på med. Jag fick spänna på mina fjädrar ett snäpp för att de skulle dra även sista 10cm när porten går upp. Kolla så wirarna inte slackar när porten är uppe.
 
Olmen skrev:
Det gick ju faktiskt ganska enkelt att montera portarna. Bara man tänker efter före :x

Nu är det innertak som skall upp så jag kan fästa skenorna i taket. Har inte riktigt kommit på hur jag skall fästa de bakre (bort från porten) fästena än dock. Hade man fått med ett par extra "hållare" till takinfästningen så hade jag kunnat flytta fram (mot porten) de bakre en liten bit och skruvat in dom i takstolen men nu sitter de ju i hörnet och mitt emellan två balkar. Hmmmmmm......
Tjosan!! va fint det blev Olmen, jo det är viktigt för oss, att sätta sin egen prägel på det vi har runt oss.
Då är det bara klinkers på golvet och en gjuten uppfart, ( i stället för vinkeljärnet) som är kvar
 
Redigerat:
Vet inte varför jag har fått för mig att allt detta är rocket science då man har gjort svårare saker tidigare än att montera en garageport. Får helt enkelt övertyga mig själv om att mycket faller på plats när man faktistk står där och pillar med sakerna.

Visst borde det gå att bara gipsa innertaket och inte köra på OSB så länge man träffar takstolar eller reglar med alla insfästningar, eller är fästpunkterna för motorn såpass vitt isär att man inte kan träffa alla i en takstol?
 
I taket behöver man inte OSB enligt mig. Motorn sitter bara i skenan med 2 muttrar som låser, det är skenan som sitter i taket och den kan du skjuta fästet på.
 
Grymt, får tillägna porten till dig Robert när det väl kommit på plats :)
 
Inga problem!

Minns hur det var när jag själv skulle montera porten, hade gärna haft någon att fråga om detaljerna.

En detalj som var lite knölig som jag inte vet om jag kommer att få lida för i framtiden är att jag inte hade klart golvet när jag satte porten. Nu satte jag 8mm klossar under de stående beslagen och hoppas på att det blir lagom. Ett alternativ hade vart att ställa dem på betongen, men jag tyckte det skulle bli fult med utsågning i klinkern för stolparna och dörren stoppar mot marken så då hade det tryckt ihop listen rätt mycket mer. Det går säkert att justera det efteråt, men många skruvar blir det...
 
Glömde fråga: Har ni som skall ha klinker tänkt göra något speciellt där dörren går ner mot golvet? Listen är ju inte så följsam så att den kommer att gå ner och täta i fogarna. Har funderat lite på att fälla in en list av trä, gummi eller plast precis där dörren går ner så det tätar lite bättre. Tänkte först lägga ett plattjärn, men då lär det väl bli en köldbrygga som heter duga. Det kanske räcker med en extra skumlist av EPDM på listen som sitter där?
 
Vi kommer inte att hå någon ytterligare golvbeläggning ovan betongen så just det är lugnt :) vi funderade på att färga även denna platta svart (som husplattan) men det fick bli vanligt grått. Planen är ju garage/snickarrum så det får duga för stunden.
 
Jag skall ha mitt garage som kontor så jag tänkte lägga in BIltemas ljusa klinker med mörkgrå fogar.
 
Det kommer väl bli min hemmabio i framtiden när vi slutat använda det, då får det dock bli matta ;)
 
Om jag tolkat monteringsanvisningen för motorn rätt så kan man även vända på takfästet och sätta fast det i den bakre tvärliggaren istället. Kanske att fundera på, eller får man inte upp hela porten då? Eller blir det kanske för hög belastning på de två hörn fästena för skenorna?
 
Några bilder inifrån. Nystädat o fint :p
 
  • IMG_2464.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2465.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2468.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ute i dagsljus
 
  • IMG_2461.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt jobbat Olmen och tack för bilderna.

Uppfattar jag det rätt om det som saknas nu är motorn, och den fästs i den bakersta skenan i bilden, den som är uppstolpad i bilden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.