Silkgrain är lite känsligare för repor och bucklor än woodgrain. Funderade också på det men blev avrådd.

Nödöppningshandtag behöver du inte om du har sidodörr. Dessutom är frikoppling av motorskenan standard så du kan öppna inifrån om du är där inne och det blir strömlöst genom att bra dra i en tofs.

Knappsats för att kunna öppna och koppla ur fjärrkontrollen kostar bara någon hundring och det är ett vettigt tillval enligt mig.

Funderar du på Supramatic kan P varianten vara ett alternativ då den har ljusridå som standard.

1 fjärr följer med motorn. Jag köpte dock en extra då de var så billiga från Tyskland.

Kodlås?
 
Hej Robert, tack för svaret, vill klargöra några saker bara så jag fattat rätt! :)

Med knappsats, menar du då IT 1b (eller IT 3b)? Och de innebär att man kan låsa upp porten från insidan istället för att använda fjärren eller använda frikopplingen?
Och kodlås är då att du kan öppna utifrån med kod?

Ljusridå, menar du det dom kallar för fotocell? Och det innebär att porten stannar ifall något skulle vara i vägen när den stängs??

Fjärren som är inkluderad, är det HSM 4? Går den att ha i nyckelringen? :wow:
 
Ett tips innan man monterar portar från Hörmann är att kolla en monteringvideo på Youtube, jag tittade på den 3-4 gånger innan jag började och fick då en "liten" förkunskap.
Videon är data-animerad och verkar vara gjord av Hörmann, så ni tittar på rätt video.
Sök på Hormann eller Hörmann så dyker den upp.

Ni som köpt från Tyskland, vad spar man och från vilket företag beställer man?
 
Kapp för insidan köpte jag IT-3B. Den har knapp för att köra porten upp och ner, lyset på motorn och så du kan stänga fjärrkontrollen/kodlåset om du åker bort.

Kodlås FC-10B rekommenderas verkligen. Jag har inte satt någon kontroll på nyckelringen utan jag kör mest med kodlåset när jag skall in i garaget via porten. Hade situationen vart att jag skulle ha bilen i garaget skulle jag ha skaffat HZ1 eller HZ2. HSP4:an ligger ouppackad än. Det är HSM4 som följer med motorn och det finns nyckelring som option till den.

Letade rätt länge innan jag hittade en ÅF som ville svara på mailen. Hittade scheurich på Tyska e-bay och det funkade klockrent. Bra priser, inget strul med leveranstider eller sådant. Betalade ca 1450Eur ex moms inkl tillvalen och den skulle med en Promatic ha kostat ca 25 inkl moms i Sverige. Skulle jag ha beställt den med frakt skulle det ändå ha blivit minst 5000kr billigare än att köpa den av ex GPE trots att de har kampanj. Eu kampanjen gäller bara EPU, inte LPU och bara 2,35 och 2,5m breda.
 
Uppdaterade offerten litegrann efter dina råd! :)
Ska bli intressant att se priserna på dessa alternativ sen..
 
Nu är Euron bra så det skall bli intressant att se hur offerterna ser ut.
 
Ja för mej personligen så spelar det inte så stor roll, använder € alla dar! ;)
 
Hmm, missade den detaljen. Men det borde betyda att när Euron är hög mot kronan så kan det löna sig för dig att shoppa dyra saker i Sverige. Jag minns vilken rusning det var efter beg Svenska bilar 2010 när Euron var närmre 10,50 mot kronan.
 
jag betalade 20000 monterat och klart(rotavdraget borta) för en hörmann 40mm port 2100*3000 superamatic en extra fjärr kodlås och en hz-1 till cigguttaget....bra pris tycker jag.i våras var det..
 
Oj, de pengarna får du ingen 3m Hörman LPU i Stockholm. Definitivt inte monterad och utan ROT! Drygt 20 kom jag ner till på en GPE utan något extra och med ROT.
 
Robert-san01 skrev:
Oj, de pengarna får du ingen 3m Hörman LPU i Stockholm. Definitivt inte monterad och utan ROT! Drygt 20 kom jag ner till på en GPE utan något extra och med ROT.
rotavdraget är medräknat...pruta en hel del...det gick hem...:)
 
Är själv säljare så naturligtvis provade jag att förhandla, men det var inte nära hos någon annat än direkt från Trekentrup. Hörmann verkar ha rätt bra ordning på sina ÅF i Sverige.

Var det en LPU? EPU kunde jag ha fått installerad och klar för under 20 med ROT.
 
lpu40 med m-profil vit med öppning 2125*3000 ink standardfjärr en extra och fct10b och fick med en hz1..efter lite prut...vi har portmontören som servicegubbe på vårat företag...kanske lite extra bra rabatter då...jag e nöjd troligtvis säljaren oxå annars hade han inte sålt den.
 
Det förklarar lite.

Inte helt säker på att säljaren var nöjd, men han gick säkert inte back på affären.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.