Jag har panel i grunden på hela mitt tak då det var en carport från början. Sedan reglar på cc 30 och gips på det. Kolla på Hörmanns sida hur långa beslagen är om du inte vill packa upp dem. Har för mig att de vanliga Z-beslagen är mycket längre än vad man tror, typ nästan 3m.
 
Japp, blir att undersöka ytterligare. Ska ju även till en del dragning ovan gipset (el till belysning ovan port osv) så jag funderar på om det går att montera mot takstolarna så länge (vill ju ha garaget låsbart) för att sedan montera ned skenan/motorn tillfälligt när gips skall sättas osv. Blir lite moment 22 det där då vi vill ha garaget låsbart så fort som möjligt för förvaring men samtidigt så ska det ju till en del dragningar osv där inne. Blir att kolla upp skenor enligt dina rekommendationer och även planera i detalj med snickaren hur vi löser det på bästa sätt, i värsta fall får vi vänta ett tag med porten även om det inte är optimalt.
 
Jag hade samma funderingar, men kom fram till att det var verkligen att jobba dubbelt att sätta upp porten och sedan taket. I ditt fall skulle jag dra elen ovan eller i väggen beroende på vart det skall. Ex i mitt fall så drog jag elen till lyset ovan från och det på framsidan/ovan porten drog jag i väggarna. Har du inga väggar eller något ovan innertaket är det rätt enkelt att gå upp med rören. Glöm inte uttag i taket för motorn!

Det går att montera ner motor och skena för motorn rätt enkelt, men ramen som dörren glider upp i är lite trixigare även om det går.
 
Att dra i taket är ju inga problem egentligen då det blir takstol+plast+glespanel+gips, så det är bara att dra kablar i detta. Däremot brukar man inte stänga gips osv innan all el osv är klart, själva dragningen är jag inte orolig för, tänkte mest på att kanske även elmomentet skall vara klart innan vi monterar så att de dragit klart i innertaket då. Får nog ringa och snacka med vår elektriker och se så att han kan förbereda sina saker innan vi slänger upp porten, iaf ovan porten så att säga. Pyssligt som vanligt.

Vi valde själva inget beslag när vi beställde, är det N-beslaget som är standard för motoriserade portar? Om det finns flera alternativ får jag ringa och höra vilket det blev. Du nämner även Z-beslaget ovan men som jag förstår skillnaden så är det dragfjäderbeslag och N är normalbeslag vad nu det innebär.
 
Jag har för mig att mina beslag heter Z. Det är de som har fjäderpaketen stående i sidorna som jag har. Nu spelar detta ingen roll för längden på ramen i taket. Motorskenan finns i lite olika längd och där har jag för mig att den för upp till 2500mm höga portar heter K och är nästan 3m lång. (den rymdes precis i samma packe som bladen och mina är 3m)
 
Blir helt enkelt till att snacka med snickaren/elektrikern, hämta porten och kolla hur f*n det blir :)

Tack för all hjälp, får återkomma med svansen mellan benen eller huvudet högt när vi gjort ett tappert försök.
 
Det går nog bra. Det är inte så mycket plocke-pinn som det ser ut. De hade dock kunnat vara lite mer pedagogiska när de packat, men vi kanske skall vara glada över att det inte är en IKEA port vi monterat. ;)
 
Hehe, måste säga att jag aldrig har haft problem när jag monterat IKEA, får ha det i bakhuvudet när vi ger oss på porten så kanske det går smidigare ;)
 
Det gick ju faktiskt ganska enkelt att montera portarna. Bara man tänker efter före :x

Nu är det innertak som skall upp så jag kan fästa skenorna i taket. Har inte riktigt kommit på hur jag skall fästa de bakre (bort från porten) fästena än dock. Hade man fått med ett par extra "hållare" till takinfästningen så hade jag kunnat flytta fram (mot porten) de bakre en liten bit och skruvat in dom i takstolen men nu sitter de ju i hörnet och mitt emellan två balkar. Hmmmmmm......
 
  • IMG_2449.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju lite problematiken jag undrat över, berätta gärna hur det gick.

Men om jag tolkar dig rätt så går det att montera porten så att garaget bli tätt innan skenorna måste dit? Det hade ju varit kanon och löst en massa funderingar jag haft :) berätta gärna om så är fallet, finns det några nackdelar med att sätta porten utan att montera skenorna samtidigt? Kanske bara jag som missat denna approach.
 
Som det är nu så sitter portarna på plats och skenorna sitter med mellersta fästet. Det kunde man ju flytta så nu sitter det ca 90-95 cm från portväggen. Bruksanvisningen sa ca 1 m men vad gör ett par centimeter. Då kunde jag fästa dom i balken.

De bakre fästena sitter tillfälligt fast med en planka mot marken och en tving. Då kan jag planera lite hur jag skall få fast de.

Och ja, portbladen sitter på plats men inga fjädrar än, de kommer i morgon. Det fungerar alldeles utmärkt att låta portarna sitta i, så länge du inte måste in just den vägen i garaget. De är ganska tunga att lyfta.
 
Tjusigt!!
 
Olmen, så du skruvar upp skenorna i mitten enligt ovan och sedan så "stagar" du bakre fästena. Har du motor med i din konstruktion, tänkte om det ställde till det med extra vikt eller kanske hjälpte till om man fick smidigare infästning.

Nu är det så att jag pratat med både el och snickare så de kommer båda börja härja i garaget den 15e, med lite bonnröta och om allt flyter på så kan det vara klart för slutliga infästningen redan två dagar senare, det vågar jag dock inte riktigt hoppas på :) I och med att det inte kommer bli några längre ställtider så väntar vi nog med att montera till dess att innertaket är klart och i enlighet med tidigare inlägg hålla koll på vart stolar/reglar går.

Det enda problemet som kvarstår nu torde alltså vara det du nämner om att de bakre inte är flexibla i sin placering, tidigare fick jag uppfattningen om att det fanns visst spel.

Robert-san01/Olmen, kan ni bringa klarhet i hur det ligger till med de bakre fästena resp motorfästet? Om de går att flytta så finns inget problem. Om inte kan det vara värt att första helgen montera porten halvhjärtat för att se vart det kan behövas reglar mellan takstolarna.
 
Fästet för motorskenan är klämmt på skenan så det går att flytta. Enligt 7.4b finns det även alternativa fästpunkter för ramfästet när man fäster ramen uppåt. I värsta fall så kan du väl skruva två klossar på sidan om regel/takstol så du får något att fästa den i. Glöm inte att kolla så du har något ovan porten att skruva främre fästet för motorskenan i.
 
Hmm, något ovan porten?

OSB och gips, undrar om det räcker med OSB.
Annars så finns det ju lite höjdmån ovanför portbladet, upp till 220 mm står det i anvisningen, då med lite tur hamnar jag i hammarbandet. Måste mäta lite noggrannare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.