Jag har satt upp två och har inte haft några problem, tycker manualen är tydlig om vad som skulle göras. Ena ggr var det lite trångt runt garagehålet, och andra ggr var marken ojämn så man fick göra lite mer än bara skruva..
En bra spärrnyckel, det är rätt mycket bultar och skruv. Långt vattenpass (eller laser), vara två (eller tre) när man sätter dit själva porten..
Det som var "jobbigast" var att såga ut för handtaget (om det inte redan är gjort), man vill ju inte missa där och ha fula hål.. :)

Tar en dag typ. Utan att stressa..
 
Tackar och bockar för informationen. Då borde vi två klara detta under helgen, söndagen får bli buffertdag om den behövs :)

Redovisar om det blev katastrof eller succé när vi väl gett oss på detta!
 
Läs inlägg #4.
 
Har så klart läst det tidigare, tack för infon, tänkte om någon ville fylla på med erfarenheter. Ni verkar ju vara ett par stycken som monterat deras modeller.

Kan även meddela att vår modell är en LPU40 L-profil.
 
Enda som är lite klurigt med manualen är att följa vilken modell man har då manualen gäller för alla modeller och man måste välja ruta vid vissa moment beroende på skena, om man har motor osv.

Hur högt ovan skenan för motorn skall monteras var lite knepigt och något som man bör tänka på när man reglar så man har något att skruva fästet i. Jag fick göra om och sänka skenan lite då de blev för brant vinkel för länken mellan skena och motor.
 
Då vi har motor blir ju det samma för oss. Har funderat lite på hur flexibel placeringen av skena/motor är, skulle det vara enklast att montera allt, se vart infästningen hamnar, ta ner denna bit igen och sedan regla på takstolarna osv för korrekt infästning. Kanske man bara klär stolarna med plast/glespanel/gips och sedan kan man justera infästningen efter detta?

Det känns helt klart som det momentet jag är mest osäker på och som manualen inte är övertydlig gällande.

Tror du att du kan skriva några rader om processen kring just infästningen "uppåt" så jag förhoppningsvis förstår lite bättre? Skulle vara uppskattat.
 
Redigerat:
Uppåt var det inga större problem trots att det låter lite krångligt. Nu har jag panel bakom gipset i taket så det fanns bra virke att dra franskorna i. Dock så gjorde jag så att jag tog fram skenan och främre fästet och måttade vart motorn skulle sitta. Det var iofs för att måtta ut vart uttaget skulle hamna, men det blir samma tillväga gångs sätt för att få fram vart fästet för motor och skena skall hamna. Minns jag inte helt fel så går det att skjuta det på skenan så du behöver inte vara helt exakt mot en takstol eller regel utan det går att flytta lite. Samma gäller fästena för ramen mot taket.
 
Låter kanon, tack för förtydligandet. En/två dagar får vi hoppas räcker, kanske låter/ser knepigare ut än vad det faktiskt är :)
 
Har börjat montera idag och än så länge så är det ganska "rakt fram". Jag bygger innertaket efter hand så att jag kan förstärka glesen där det behövs.

Hoppas att jag valt rätt taktik bara.
 
2 professionella montörer monterade vår port på 4 timmar...men då har de monterat många hundra likadana portar också....
 
Ok, det var alltså utan att de behövde stanna och läsa, upptäcka att ett vektyg saknades, argumentera över bästa praxis osv :)

Tror att våra två dagar kan vara rimligt beräknade isf, behöver vi inte söndagen så är det ju bara bonus.
 
Nu hade jag ifos läst på och kollat vilka verktyg som behövdes, men jag fixade min på ca 6h mer eller mindre själv och det var första porten jag satt upp. Det är några moment som man behöver hjälp med. ex sista bladen och att hålla uppe sidorna när de skall skruvas i ramen. Det kan också vara bra att ha ett bar extra muskler när man skall upp med porten och ansluta fjädrarna. Den är rätt tung!
 
Har ju fått lite info från Robert om det här med skenan och motorn, hur gjorde ni andra? Var innertaket redan klart och ni kunde anpassa porten efter detta eller anpassade ni taket efter porten så att säga? Funderar lite på vad jag ska säga till snickaren om vad han skall förbereda till helgen när vi tänkte montera.
 
Jag skulle föreslå att göra taket klart och även måla det om ni tänkt göra det. Märk ut på väggen vart stolar/reglar är i djupled så har du inga problem att träffa dem när du skall förankra ramen och motorskenan. Båda dessa går att flytta lite i djupled. Skall du sätta upp en extra regel för skena och ram föreslår jag att du kollar hur långa dina beslag är och sätter en regel lagom långt bort från porten, tror det var ca 3m i mitt fall.
 
Återigen, tack för detaljerad info. Kanske blir att omplanera lite då de antagligen inte kommer att vara klara så långt att vi kan spackla och måla redan till den helgen, det vet jag först efter att ha pratat med snickaren, möte på fredag.

Man måste ju fästa hela schabraket i takstolarna och inte i glespanel eller liknande. När du pratar om extra regel, hur menar du då? Det kanske är så att vi har olika takstolskontruktion eller liknande? I vårt garage är det alltså fackverkstakstol (isolerad "vind"), glespanel och gips som är tanken. Då takstolarna i vårt fall löper vinkelrätt mot väggen där porten sitter så blir det antagligen att fästa direkt i dessa?

Har ju takstolsritning och de kommer på följande mått från vägg där port sitter. 556mm, 1756mm, 2956mm osv. Porten har måtten 5x2,1m, det känns inte som om att den kommer iända till den tredje takstolen ovan, räcker det med den på 1756mm från vägg tror ni?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.