10 457 läst · 45 svar
10k läst
45 svar
montera golvbruun (Purusplattan)
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 448 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 448 inlägg
Jag skulle också tro att du kan gott duscha/bada utan problem i framtiden!
MEN jag personligen skulle aldrig lämnat det sådär!
För att spara någon extra centimeter kan du ju montera en 30º & en 45º böj i varandra och vrida brunnen 15º i sidled...
MEN jag personligen skulle aldrig lämnat det sådär!
För att spara någon extra centimeter kan du ju montera en 30º & en 45º böj i varandra och vrida brunnen 15º i sidled...
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 448 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 448 inlägg
Jag har tyvärr ingen aning varför den fortfarande säljs och varför den ens tillverkas fortfarande. Multi-plattan är ju klockren!Nefcairion skrev:
Men en gissning är att dom var tvungna att vidareutveckla plattan + montageinstruktionen för att bli godkända av GVK, BKR, och Säkervatten...
Redigerat:
Eftersom det är avloppet från en golvbrunn så är det lugnt låt det vara, den sitter dessutom direkt efter brunnen så det går lätt att spola ur, du har ett vattenlås i brunnen rensa det regelbundet. Men det där med 90° böjar skall i görligaste mån undvikas. Däremot låter det intressant vad är det som lödats i ditt nya badrum har du utanpåliggande vatten rör.
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
tack för alla synpunkter..! jag kommer nog inte ändra något utan det får vara sådär..
cecar - jag har flyttat badkarsblandaren och rören drogs i väggen, därav lödandet..
blackadder - det är väldigt sant.. men det har redan dragit ut på tiden och ja vill komma vidare, inte ägna en heldag till åt att böka med det där, jag har ett helt hus att fixa
cecar - jag har flyttat badkarsblandaren och rören drogs i väggen, därav lödandet..
blackadder - det är väldigt sant.. men det har redan dragit ut på tiden och ja vill komma vidare, inte ägna en heldag till åt att böka med det där, jag har ett helt hus att fixa
Vad är det för gubbe du hittat, om man bygger nytt badrum så skarvar man inte rör i väggar idag. Har han installerat en inspektionslucka vid skarvarna, det är en försäkringsfråga. Det är säker vatten som gäller idag och där ingår inga skarvar i väggarna utan inspektions lucka.
Försäkringsmässigt så ger även 90 graders utförandet på liggande spillvattenledning ett problem. Du ger helt enkelt ditt försäkringsbolag ett enkelt frikort att neka skada pga utförande som ej följer branschreglerna. Sen är det upp till dig att på egen bekostnad bevisa att utförandet ej inverkat på skadan.
I praktiken ser jag inga större bekymmer som de flesta andra men hade ändå inte viljat ha det så just då jag är petig med att allt skall följa norm och vara försäkringsbart
I praktiken ser jag inga större bekymmer som de flesta andra men hade ändå inte viljat ha det så just då jag är petig med att allt skall följa norm och vara försäkringsbart
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Jag skulle vara betydligt mer orolig över de lödda skarvarna än över 90 gradersböjen. Såvida du inte har en inspektionslucka vid skarvarna så är det inte tillåtet nu. OCH det är ett fel som kan ställa till äkta problem i framtiden.
Det är väl en gammal räv dom har hittat och dom jobbar som dom gjorde på 60-70-talet! Gubben vet nog inte ens vad "säkert vatten" är för något:xcecar33 skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 448 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 448 inlägg
men Kingen, det är bara om det skulle bli nått strul med brunnen då? tex en översvämning som beror på ett stopp i brunnen tex?
Eller kan "ni" börja bråka om böjen även om skadans början är på nått annat ställe?
Eller kan "ni" börja bråka om böjen även om skadans början är på nått annat ställe?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 448 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 448 inlägg
Var för övrigt hos grossisten idag (dahl) och dom hade båda sorterna av purus-plattan lagerfört på hylla!
Och båda var märkt med säkervatten loggan! Vilket då självklart innebär att båda är OK att använda. Men vad är skillnaden...
Någon som vet?!
Och båda var märkt med säkervatten loggan! Vilket då självklart innebär att båda är OK att använda. Men vad är skillnaden...
Någon som vet?!
Haha vill du veta det ärliga svaret eller det officiella?nino skrev:
Ärliga svaret är att det beror på vem som åker ut på skadan. Om det är en skadetekniker och han kan se ett felaktigt utförande i brunnen är sannolikheten att han nekar även om skadan troligen kommer ifrån handfatet.
Varför? Jo för att neka skadan innebär att försäkringstagaren blir klagande part och därmed har bevisbörda för att skadan ej har samband med det felaktiga utförandet.
Det seriösa alternativet hade självklart varit som du säger att jämkning eller avslag skall stå i proportion till hur utförandet påverkat skadan. Det är också i praktiskt taget alla villaförsäkringar med i villkoret men det är i slutändan upp till kunden att bevisa sambandet om bolaget inte själv tillämpar villkoret.
På enklare skador eller stressade tider slinker mer igenom då det många gånger bara skickas en stressad entreprenör och skadan regleras på distans av försäkringsbolaget i samråd med byggaren
/Lolle
"gubben" ni pratar om är en kille på ca 35 bast... o snacka inte skit om honom då han även e min vän
alltså... menar ni att man inte får löda om rören? - mao menar ni att det inte går att dra om rör... alls.. eller missar jag nåt?
enligt honom så får man inte skarva bakom vägg genom att skruva på nån ny del - därför måste det istället lödas ( det var iaf så ja förstod det)...
usch va jobbigt det blev nurå... nu vet ja ju inte hur ja ska göra riktigt.... vem ska man lita på lixom?
alltså... menar ni att man inte får löda om rören? - mao menar ni att det inte går att dra om rör... alls.. eller missar jag nåt?
enligt honom så får man inte skarva bakom vägg genom att skruva på nån ny del - därför måste det istället lödas ( det var iaf så ja förstod det)...
usch va jobbigt det blev nurå... nu vet ja ju inte hur ja ska göra riktigt.... vem ska man lita på lixom?