881 läst · 26 svar
881 läst
26 svar
Montera flat stickpropp på 2-ledare?
En LG TV. Den kommer med en sladd med Euro-kontakt, men kontakten är för stor för att dras genom ett elrör.D Dilato skrev:
Man hade ju kunnat tro att man kunde skruva loss sladden i TV-änden, men det går absolut inte. Det är inte bara det att man får skruva isär halva apparaten utan sladden är, om jag har förstått det hela rätt, inte inkopplad på ett sätt så att man kan skruva loss och sedan skruva tillbaka igen.
Nu har jag klippt av euro-kontakten som satt på, dragit igenom röret och skruvat på en vanlig Schuko, men det ser ju lite osnyggt ut. (Det är ingen som ser kontakten, men jag vet att den sitter där och ser ful ut)
Jag skulle faktiskt inte bry mig.S SpikArne skrev:
Men du skulle kunnat klippt kabeln vid TV:n och kopplat ihop med en skarvdosa.
En vanlig Schuko är ju de facto bättre än en flatkontakt så i sak inget "farligt" men den har ju jordstift vilket den egentligen inte får ha... Å andra sidan är tvn dubbelisolerad och sladden är fast ansluten i tvn så det finns ingen risk med avsaknad av jord... Trots det är det emot reglerna skulle jag säga, men jag skulle ha gjort samma sak...
Moderator
· Stockholm
· 52 839 inlägg
Jag setr att amazon.se säljer diverse varainter som de påstår är OK för 6A. Jäkligt oseriöst.
Sitter verkligen sladden fast monterad i tv:n? På de tv-apparater av olika märken jag haft sen platt-tv:ns intåg har haft apparatkablar av olika modeller men de har aldrig behövts skruvas loss ur tv:n.S SpikArne skrev:En LG TV. Man hade ju kunnat tro att man kunde skruva loss sladden i TV-änden, men det går absolut inte. Det är inte bara det att man får skruva isär halva apparaten utan sladden är, om jag har förstått det hela rätt, inte inkopplad på ett sätt så att man kan skruva loss och sedan skruva tillbaka igen.
Nu har jag klippt av euro-kontakten som satt på, dragit igenom röret och skruvat på en vanlig Schuko, men det ser ju lite osnyggt ut. (Det är ingen som ser kontakten, men jag vet att den sitter där och ser ful ut)
Redigerat:
Jodå, jag tror att du kollat på din tv. Det var bara en enkel fråga, av nyfikenhet, då jag inte sett en tv med fast monterad sladd på många år. Men vet du inte vad du ska svara på det så släpper jag det.S SpikArne skrev:
Redigerat:
Liknande trådar
-
Skruva i badrumstak, förstör jag fuktspärr?
Badrum -
Bygg pepparkakshus som replika av ditt eget hus - från mallar till dekoration
Artikelkommentarer -
Skruva fast ribbstol i betong+gips
Byggmaterial & Byggteknik -
Skruva loss gångjärn - och kunna sätta dit dem igen...
Kök -
Kan man skruva bort denna mutter och sätta dit en flexslang R15?
Badrum