10 544 läst · 65 svar
11k läst
65 svar
Momsregistrering hur?
Finns ingen sån knapp, bara att registrera sig och börja göra avdrag på heder och samvete. Sen kanske det blir ifrågasatt längre fram och då får man presentera sin förklaring. Inga konstigheter att kostnad och intäkt ligger långt ifrån varandra i tiden om det finns en naturlig förklaring. Ta skogsbruket t.ex., där är det ju i storleksordningen 100 år mellan plantering och avverkning.H Häggens skrev:
Sen skall man ha klart för sig att det är ganska mycket jobb med redovisningen, och har man väl börjat finns det inte riktigt någon återvändo. I synnerhet årsbokslutet tycker jag iallafall personligen är löjligt komplicerat.
Finns 1000tals med små gårdar där folk gör avdrag för både det ena och det andra och som på sikt aldrig går med +. Det kan gälla nån hektar skog eller några får eller liknande. Så oroa dig inte, kör på bara...
Men håll hästarna utanför verksamheten!
Men håll hästarna utanför verksamheten!
Självbyggare
· halland
· 240 inlägg
Ja är det taxerat som jordbruksfastighet så kan du dra av underhållet på ekonomibyggnaderna och övrig skötsel som rör ”gården” aldrig hört att Skatteverket brytt sig om detta om det sker inom rimlighetens gränser. Jordbruk är ju lite speciellt där privat och verksamhet liksom flyter ihop och det är inte helt enkelt att reda ut varken för en själv eller för Skatteverket vad som är avdragsgillt och ej......
Hästar är väll däremot ett undantag som alltid räknas som Hobbyverksamhet.
Egna hästar skall väl tilläggas, såtillvida man inte bedriver t.ex. ridskola, avel eller annan uppenbar inkomstbringande verksamhet. Att inkvartera andras hästar eller hyra/arrendera ut stall är grönt.H Helmersson skrev:
Bara man inte glömmer bort att redovisa intäkterna också När man vänder sig till privatpersoner har det ju ganska stor betydelse om man lägger på moms eller inte.
Och visst är det så att jag för dessa typer av underhåll behöver jag momsregistreringen för att kunna göra avdragen?H Helmersson skrev:Ja är det taxerat som jordbruksfastighet så kan du dra av underhållet på ekonomibyggnaderna och övrig skötsel som rör ”gården” aldrig hört att Skatteverket brytt sig om detta om det sker inom rimlighetens gränser. Jordbruk är ju lite speciellt där privat och verksamhet liksom flyter ihop och det är inte helt enkelt att reda ut varken för en själv eller för Skatteverket vad som är avdragsgillt och ej......
Självbyggare
· halland
· 240 inlägg
Äger man en jordbruksfastighet typkod 120 så är man per automatik momsregistrerad eftersom det alltid räknas som näringsfastighet.H Häggens skrev:
Så du skall ej behöva göra något förens du skall deklarerar.
Självbyggare
· halland
· 240 inlägg
Fyrhjulingar är ju oftast registrerade och försäkrade så nog inte så lätt gömma den i bokföringen. Oftast är dom ju såpass dyra också så går ej att direktavskriva heller. Läste för ett år sen eller nått att fyrhjulingar alltid skulle förmånsbeskattas om man hade dom i firma just pga att många köper det med tveksamma användningsområden i verksamheten. Tråkigt för dom som verkligen behöver fyrhjuling men så blir det väll om allt för många fuskar.mexitegel skrev:
Vet ej om det är så än eller enbart var på förslag dock.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 619 inlägg
Jag tycker inte att regeltolkningarna för fyrhjulingar är särskilt hårda. För det första ska vi komma ihåg att väldigt få deklarationer faktiskt granskas. Så länge man håller sina avdragsgilla utgifter rimligt låga (och kanske även har en annan huvudsaklig inkomstkälla än gården) granskas man ytterst sällan. Och då spelar det faktiskt ingen roll vad det står på kvittona, för man skickar bara in siffror till Skatteverket.
Och får man sen en granskning på halsen och har exempelvis timmervagn och plog till fyrhjulingen så går den i princip inte att ifrågasätta som verksamhetsanknuten. Och har man inget av det, tja, då är det rimligen något som är en privat leksak som man ska beskattas för.
Och får man sen en granskning på halsen och har exempelvis timmervagn och plog till fyrhjulingen så går den i princip inte att ifrågasätta som verksamhetsanknuten. Och har man inget av det, tja, då är det rimligen något som är en privat leksak som man ska beskattas för.
Självbyggare
· halland
· 240 inlägg
Ok. Äger själv en jordbruksfastighet och minns ej att jag behövde göra någon momsregistrering. Däremot när jag för ett tag sen skulle börja fakturera för tjänst så var jag tvungen att ansöka om f-skatt. Tidigare så fakturerade jag bara arrenden och gjorde avdrag för underhåll.T Taxture skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
Vad du än gör, gör inte registreringen på blankett, det tar minst en månad för skatteverket att behandla dokument de får in..
Gör det på verksamt.se.... https://www.verksamt.se/starta
Gör det på verksamt.se.... https://www.verksamt.se/starta