7 178 läst · 26 svar
7k läst
26 svar
Mörkt sextiotalshus förvandlat till modern nutid
Snyggt Är trappan klädd med klinker eller är det något annat ytskikt? Fin kontrast mot dom vita väggarna.S s07 skrev:
Smaken är ju som baken, men när jag köpte mitt hus bestod det av mängder av små rum. Idag har jag gjort om 4 rum som tillsammans blir en öppen yta på drygt 70 kvm. I detta har jag kök med en enorm köksö på nästan 4,5 kvm, ett stort köksbord med plats för upp emot 20 personer och stora härliga soffor.M MagHam skrev:
Det viktigaste som händer med det rummet är att det fylls av energi och själ när huset sjuder av liv och rörelse, folk som kommer på besök och allt häng. Det är för mig meningen med ett hus.
Hehe precis så tänkte vi när vi granskade det nyinköpta huset anno 64. 13 dörrar enbart på entreplanet och delvis känsla av en hyreslägenhet i den enorma villan pga att alla utrymmen kunde stängas för. Satsade också på en stor köksö, men vår är ”bara” 4 mAndersPS skrev:Smaken är ju som baken, men när jag köpte mitt hus bestod det av mängder av små rum. Idag har jag gjort om 4 rum som tillsammans blir en öppen yta på drygt 70 kvm. I detta har jag kök med en enorm köksö på nästan 4,5 kvm, ett stort köksbord med plats för upp emot 20 personer och stora härliga soffor.
Det viktigaste som händer med det rummet är att det fylls av energi och själ när huset sjuder av liv och rörelse, folk som kommer på besök och allt häng. Det är för mig meningen med ett hus.
Jag tror det kan ha lite med ens livsstil och personlighet att göra.
Själv umgås jag helst i små sällskap där alla kan komma till tals och det inte är alltför stimmigt.
Är man dessutom introvert, och behöver vrår för eftertänksamhet eller ett kontor där man hör vad man tänker, då blir valet inte vidöppna planlösningar. Men vi är alla olika.
.
En sak jag står fast vid är att det är för mycket vitt. Ett studiebesök på nyrenoverade Nationalmuseum i Stockholm rekommenderas. Där har man moderniserat en gammal byggnad totalt, och lyckats ge ytskikt och inredning liv!
Själv umgås jag helst i små sällskap där alla kan komma till tals och det inte är alltför stimmigt.
Är man dessutom introvert, och behöver vrår för eftertänksamhet eller ett kontor där man hör vad man tänker, då blir valet inte vidöppna planlösningar. Men vi är alla olika.
.
En sak jag står fast vid är att det är för mycket vitt. Ett studiebesök på nyrenoverade Nationalmuseum i Stockholm rekommenderas. Där har man moderniserat en gammal byggnad totalt, och lyckats ge ytskikt och inredning liv!
Man kan göra på olika sätt när man får bort dörrar. Vi valde en semiöppen planlösning. Köket delas av från matsal och vardagsrum med 2 skafferier, så man har kontakt men inget insyn. Matsal o vardagsrum kommer separeras med en öppen spis som syns från båda.M MagHam skrev:Jag tror det kan ha lite med ens livsstil och personlighet att göra.
.
Fast då kan man ju fråga sig om det inte hade varit bättre att bygga nytt. Få de energivärden med mera som modern konstruktion innebär.Fulkemisten skrev:20 000 kr per kvadratmeter boarea stod det tror jag. Någonstans mellan tre och fyra miljoner pistoler då? Eller är 60-talare större än 200 kvm?
Vet inte vad kåkarna kostar i Limhamn men som alltid är det väl läget, läget och läget. Det här är ett ypperligt exempel på att just läget är det enda man inte kan göra något åt. Smart och snyggt jobbat säger jag. Fast dyrt. Eller?
Fast jag gillar ju att ifrågasätta dessa reklamhus så jag ska nog bara vara tyst
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Väldigt många likheter med vårt projekt som dock är ett 80-talshus. Vår kostnad hamnar dock på blygsamma 5500 kr/kvm, men då har vi gjort det mesta själv!
För att med nya hus får man tomter i exploateringsområden. Byggarbetsplats under 5-10 år framöver. Inga uppväxta träd eller lummiga trädgårdar. Relativt små tomter. Ett hus i denna stilen, jag gissar att det är en del finare materialval, hade inte nödvändigtvis blivit billigare att bygga nytt.Appendix skrev:
Självklart kan man köpa och riva det befintliga huset, men nä.
Jag reagerade iaf på att det på övervåningen var förråd mot den del av undervåningen där det var högt i tak.
Har annars oftast sett planlösningar att man har öppet till nock, och har ett "öppet" rum på övervåningen där mot det utrymmet....
Har annars oftast sett planlösningar att man har öppet till nock, och har ett "öppet" rum på övervåningen där mot det utrymmet....