Alfredo Alfredo skrev:
Vet någon var detta regleras i lag/förordning och hur det där är uttryckt?
Trafikförordningen kapitel 7 första paragrafen.

§ Gående på väg ska använda gångbanan eller vägrenen.

Om det inte finns någon gångbana eller vägren ska gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.

Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart ska dock färdas längst till höger om det är lämpligare.

De som går i grupp under uppsikt av en ledare eller i en procession ska om det är lämpligt använda vägrenen eller körbanans högra sida i färdriktningen. Om gruppen består av barn som går högst två i bredd, ska om möjligt gångbana, vägren eller cykelbana användas.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

RoTe RoTe skrev:
Det står ju i bilden du har infogat?
Menar du att jag borde läsa det jag postar? :crysmile::oops:

Vi tar väl med även den texten då för tydlighetens skull:

Svensk text om regler för gående på väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hsd
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att jag borde läsa det jag postar? :crysmile::oops:
Samt att gemene invånare i detta land behöver bättre kännedom om våra lagar och regler.

RoTe RoTe skrev:
Samt att gemene invånare i detta land behöver bättre kännedom om våra lagar och regler.
För all del men vad är då rätt sida för en grupp med barn?

Huvudregeln är "Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.".

Men, "De som går i grupp under uppsikt av en ledare eller i en procession ska om det är lämpligt använda vägrenen eller körbanans högra sida i färdriktningen."

Om "det är lämpligt" ska barngruppen alltså gå på höger sida och annars på vänster? Vad/vem avgör om det är lämpligt och dämed vilken sida som är rätt?

E eal skrev:
"Det är inte mitt ansvar att klä mig så du ser mig, det är ditt ansvar att inte köra på mig oavsett" var ett svar jag fick av en fanatisk cyklist när jag klagade på den allmänna bristen på reflexer hos gående/cyklande...

Känndes meningslöst att fortsätta argumentera.

/Andreas
Samma uppkäftiga stil överallt, vad än det gäller. Somliga kommer aldrig över trotsåldern... Livet blir oerhört stressigt när man måste ta ansvar för alla barnrumpor, som hellre dör än tar sitt ansvar.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
För all del men vad är då rätt sida för en grupp med barn?

Huvudregeln är "Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.".

Men, "De som går i grupp under uppsikt av en ledare eller i en procession ska om det är lämpligt använda vägrenen eller körbanans högra sida i färdriktningen."

Om "det är lämpligt" ska barngruppen alltså gå på höger sida och annars på vänster? Vad/vem avgör om det är lämpligt och dämed vilken sida som är rätt?
Jag tolkar det som så att om en grupp inte kan använda vägren ska höger sida användas.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag tolkar det som så att om en grupp inte kan använda vägren ska höger sida användas.
Antagligen är det så men jag tycker inte syftningen är glasklar.

RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Antagligen är det så men jag tycker inte syftningen är glasklar.
Det är väl därför jurister har så hög lön?

RoTe RoTe skrev:
Å andra sidan håller jag med NTF om att barn bör gå på vänster sida oavsett. Det blir svårt annars att lära sig en sak på dagis fast man ska göra på ett annat sätt alla andra gånger.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad/vem avgör om det är lämpligt och dämed vilken sida som är rätt?
Den som går.

P
Angående höger och vänster sida...
Är det ingen här som gjort värnplikten? Vilken sida om vägen masherade ni i tropp???

engs
trähandtag trähandtag skrev:
ja det har jag undrat också..... det är ett nytt fenomen
Också reagerat på detta, fast det märkliga är att det gäller alla åldrar. Dvs spannet på de som går på fel sida är från förskoleklass till ena benet i graven. Om det bara var ett nyligt fenomen borde det främst vara yngre som går fel tänker jag?

Så antingen är det jag som blir gubbig och ser detaljer att bli gubb-arg över, som jag aldrig reflekterat över i yngre dar. Eller så har runt hälften av befolkningen plötsligt förträngt en av de mest grundläggande reglerna vi har i trafiken. Dvs vilken sida man går respektive framför fordon på.

engs engs skrev:
Så antingen är det jag som blir gubbig och ser detaljer att bli gubb-arg över
Det verkar råda en viss förvirring på området. Det är inte olagligt att gå på "fel" sida.

Jag går på fel sida för att reta upp alla gubbar.

Inte bara vilken sida man går på utan även att man cyklar där det för tillfället passar bäst. På smala trottoarer ibland och åt fel håll på enkelriktiga gator utan den speciella regeln/skylltar som finns på vissa ställen numera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.