MrJay
Frågan beror ju väldigt mycket på du menar med ” inte fast anställning”. Om det ex. betyder att du har en provanställning, som kan förväntas bli permanent, så brukar banken kunna acceptera det. Om du är egenföretagare eller frilans i en ”bra” bransch. Och kan visa på bra inkomsthistorik några år bakåt så är det inte heller ett problem.
Men är det 4e provanställningen i rak följd, eller att din firma omsatte nära noll för något år sedan, så lär det bli svårare.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag har själv arbetat i en "storbank" med just utlåning till köp av hus/bostadsrätter som huvudsaklig arbetsuppgift. Kunder man inte känner sedan tidigare är det ändå svårt att bevilja lån på "tveksamma" grunder. Banken vill ju låna ut, men interna och externa regler säger att betalningsförmågan avgör. Givetvis kunde en kund, som vi känt länge och som visat att man klarar sin ekonomi ibland få lån på "gamla meriter", men en ny kund var det ofta nej tack till, om inte betalningsförmågan fanns.

Ibland finns sparade kapital som man kan använda, men som man inte vill använda, som kan göra att man får lån trots otillräckliga inkomster.

Finns sambo/medlåntagare kan utsikterna vara bättre. Finns inte det så tror jag det är bättre att avvakta i väntan på stadig/högre inkomst än att gå till t.ex. Bluestep.

Lycka till i alla fall! Det kan klart vara värt att kolla runt eftersom inga utfall är givna på förhand!

• Gilla
Josef9191
  • Laddar…
J
Tack så mycket det var en jätte bra svar! Nu vet jag mer. jag tackar även dem andra

R
MrJay MrJay skrev:
Men som flera sa sedan tidigare, det är inte vilken bank, utan vilken handläggare du hamnar hos samt hur tillmötesgående de är
Detta var sant för inte så länge sedan men tiderna förändras. Med dagens räntor och den hårda konkurrensen från uppstickarbanker samt en bostadsmarknad som spårat ur totalt så finns det betydligt mindre utrymme för förhandling hos storbankerna. Den enskilde handläggaren har i princip inget mandat att förhandla själv. Om bankens egen beräkning i datasystemet säger nej så är det nej.

För låntagare som har god betalningsförmåga så finns visst utrymme att förhandla ner några symboliska tiondelar men samtidigt kan dessa personer garanterat få betydligt bättre villkor hos andra banker. Storbankerna känner givetvis till detta och eftersom de vet att de inte kan ge något matchande bud så säger de hellre tack och hej till trogna kunder. Bluffen med konceptet "helkund" kan de lyckligtvis inte sälja in lika lätt längre.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
R
J Josef9191 skrev:
Okej så hur kan jag vet tex den och den handläggare är bra ?
Det vet man inte om man inte byggt upp en relation med bankpersonalen. En handläggare som är "snäll" och beviljar lån som banken anser vara riskabla blir inte särskilt långvarig i den rollen. Att be att få prata med en specifik handläggare som är känd för att bevilja riskfyllda lån är nog en dålig strategi. Jobba istället på dina egna argument och visa att du tänkt igenom det hela och att du har betalningskapacitet och har tagit höjd för höjd ränta osv.

• Gilla
Schuff och 1 till
  • Laddar…
J Josef9191 skrev:
Hej! undrar om det finns banken som kan ger bolån utan att man är fast anställd?
Testa https://www.zmarta.se/bolan dom har lite olika banker i sin panel som kan hjälpa till även om man inte har fast anställning. Tjänsten är gratis.

(För full transparans, så jobbar jag på Zmarta)

J
L lingonlingon skrev:
Testa [länk] dom har lite olika banker i sin panel som kan hjälpa till även om man inte har fast anställning. Tjänsten är gratis.

(För full transparans, så jobbar jag på Zmarta)
Men ni göra en Uc, eller hur?

J Josef9191 skrev:
Men ni göra en Uc, eller hur?
Ja det görs en UC, det gör samtliga svenska banker och långivare. Dock görs bara en UC om man använder Zmarta, till skillnad mot om du själv skulle kolla med flera olika banker som då tar en UC per bank

J
L lingonlingon skrev:
Ja det görs en UC, det gör samtliga svenska banker och långivare. Dock görs bara en UC om man använder Zmarta, till skillnad mot om du själv skulle kolla med flera olika banker som då tar en UC per bank
Jag har inget skuld men uc påverkar min lån

A
Jag hade inte fast anställning när jag gick till banken för mitt lånelöfte.
Det var inga problem.
Var ärlig mot din handläggare om din ekonomi, så brukar det inte bli något problem hos "Storbankerna"
Däremot är det svårare om du också ska låna till kontantinsatsen.

J
EMCX skrev:
Jag hade inte fast anställning när jag gick till banken för mitt lånelöfte.
Det var inga problem.
Var ärlig mot din handläggare om din ekonomi, så brukar det inte bli något problem hos "Storbankerna"
Däremot är det svårare om du också ska låna till kontantinsatsen.
Konstig för att eras bank såg att nej ni både måste vara fast!

J
J Josef9191 skrev:
Konstig för att eras bank såg att nej ni både måste vara fast!
Vilken bank var det ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.