51 244 läst · 29 svar
51k läst
29 svar
Mögellukt ur handfatet..?
Det är inte rören som luktar, det är håligheten i handfatet. Har samma problem här. Har inte attackerat problemet med någon energi men jag tror att regelbunden CilitBang behandling lär fungera ganska bra. Även klorin gör antagligen susen.anders07 skrev:
Aaaah, det finns inget bättre än bekräftelse.MathiasS skrev:
Hade samm problem ett tag med mögel/jord lukt från översvämnings hålet. Sprejade med det starkaste rengöringsmedlet hemma som även va lite kletigt typ toarent/WCanka och lät det få sitta ett bra tag innan jag spolade ur med så högt tryck jag kunde hitta och det löste mitt problem.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Om du demonterar den översta muttern på vattenlåset så kan du lossa bulten som spänner ovan/underdelen samman.magda136 skrev:
Jag skulle tippa på att du har en Trio Perfekta bottenventil. 6mm insexnyckel ska passa i hålet på ovansidan. Oftast behöver du inte hålla emot på underdelen. Skruva ur skruven helt så är det bara lossa på underdelen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit:
Och såhär ser en Trio 8573551 som är helt demonterad:
O-ringen sitter precis i urfasningen ovan gängan på skruven. Den håller ihop "silbrickan" och skruven.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag använder en avloppsrensare, som man kopplar in i handfatets blandare och den sprutar ut vatten i andra änden av slangen, många strålar. Det blir väldigt rent med den.fbg skrev:Har samma problem, ibland.
Brukar med jämna mellanrum skölja med vatten i förebyggande syfte. Efter att jag började med det händer det inte lika ofta.
Ett tips är att skruva loss bottenventilen i handfatet (altså inte bara rör och vattenlås) och rengöra ordentligt. Där kan samlas mycket gegga som är svårt att få bort annars.
/Fredrik/
Jag ÄLSKAR Cilit Bang, använder den i duschen, först sprutar man bara vatten med dusch-"mikrofonen" och sedan sprejar man Cilit Bang och gnider lite med en svamp och till sist sköljer med duschen. Jag har en engångs-handske på mig på högra handen när jag gör det, Cilit Bang är ganska starkt.magda136 skrev:
Liknande trådar
-
Läcker svart vatten ur ventil under handfatet
Vatten & Avlopp -
Mögellukt - hur säger man det till någon?
Miljö & Hälsa -
Hur koppla avloppet från handfatet smartast?
Vatten & Avlopp -
Kommer luft ur avloppet - luktar skit - avloppet till handfatet - vad göra?
Vatten & Avlopp -
Svag mögellukt i källaren - hur går jag vidare?
Grund & Markarbeten