16 451 läst · 38 svar
16k läst
38 svar
Mögellukt i tvättmaskinen
Tror man brukar prata om 5-8st.C CarinaBerg skrev:
Finns även speciella tabletter för just rengöring av tvättmaskiner. Vet inte hur de skiljer sig, men såg när jag googlade medel för rengöring av diskmaskiner att exempelvis electrolux webbshop säljer sådana.
Å det har jag missat. Ska kolla upp. Tack för tipset!tensiden skrev:
När vi köpte vårt hus så visade det sig att tidigare ägare inte riktigt hade koll på att bla tvättmaskinen behöver göras ren ibland.
Bla hittade jag 36kr i småmynt i filtret och utgående avlopp var helt fullt/igensmetat = luktade skunk och maskinen kunde inte pumpa ut vattnet.
Efter manuell rensning av filter, slang och avlopp (nån hade bankat ett hål rätt igenom vattenlåset för att försöka fixa stoppet...) så körde jag först ett 90-program och 6st tvättmaskinstabletter och sen ett program till med bikarbonat/ättika.
Blev rent och all lukt försvann.
Efter det kör jag förebyggande med citronsyra ibland för att undvika kalkavlagringar
Bla hittade jag 36kr i småmynt i filtret och utgående avlopp var helt fullt/igensmetat = luktade skunk och maskinen kunde inte pumpa ut vattnet.
Efter manuell rensning av filter, slang och avlopp (nån hade bankat ett hål rätt igenom vattenlåset för att försöka fixa stoppet...) så körde jag först ett 90-program och 6st tvättmaskinstabletter och sen ett program till med bikarbonat/ättika.
Efter det kör jag förebyggande med citronsyra ibland för att undvika kalkavlagringar
Wow...banka sönder vattenlåset var ju oxå en variantD doubleH skrev:När vi köpte vårt hus så visade det sig att tidigare ägare inte riktigt hade koll på att bla tvättmaskinen behöver göras ren ibland.
Ska hitta såna tabletter och testa. Tack!
Produkter som diskuteras: "propplösare"
Propplösare Mudin Express 1 liter Norenco
Öppnar avloppet och löser proppar
299 kr inkl moms
Läs mer
Bakom tvättmedelsfacket i min maskin hittade jag för några år sedan en del svart snusk. Tog bort facket och borstade med en flaskborste så gott det gick, vilket man tydligen skall göra emellanåt. Jag misstänker sköljmedel. Sedan flera åt har jag därför helt bannlyst sköljmedel! Om det också kan orsaka mögellukt, kan jag inte vara säker på.
Själv är jag lite konservativ och kör en 90 och en 60° tvätt varje vecka! Jag har en rätt liten maskin som även har en mängdautomatik: det gör att jag enkelt kan dela upp tvätten så här. Inga lukter här inte! (Använder dessutom bara oparfymerat.)
Buden är många när det gäller stinkande tvättmaskiner. Här hittade jag några till: https://www.lfs-web.se/mogel-tvattmaskin.htm
Själv är jag lite konservativ och kör en 90 och en 60° tvätt varje vecka! Jag har en rätt liten maskin som även har en mängdautomatik: det gör att jag enkelt kan dela upp tvätten så här. Inga lukter här inte! (Använder dessutom bara oparfymerat.)
Buden är många när det gäller stinkande tvättmaskiner. Här hittade jag några till: https://www.lfs-web.se/mogel-tvattmaskin.htm
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden