allexx allexx skrev:
När du har använt klorin. Hur har du gjort då?
Hällt i tvättmedelsbehållaren.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Gummimuffen till luckan kan behöva en rejäl genomkörare med klorin. Vik ut alla veck och inspektera noga, skrubba. Kör gärna en 90-graders med ättika också, tar kål på mycket av mögelsporer och -doft.
Gjort båda tipsen redan två gånger, tyvärr. Inte hjälpt, men tack!
 
electroluxaren skrev:
Är det en samsung?
Nej, Husqvarna
 
allexx allexx skrev:
Nått jag fick göra med min var att ställa framben på tvärtmaskin så den lutar bak så att vatten från fack för påfyllning av skölj och tvättmedel får bättre avrinning för att att slippa rester av medel.
Min börjar vandra omkring på golvet om den inte står helt rakt.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Samma läge som du. Prövat allt inget hjälper. Vad gör man?
Måste ju finnas en lösning utöver att plocka isär hela maskinen :worried:
 
allexx allexx skrev:
Extrem åtgärd. Dra ur ström. Proppa slang för avlopp från maskin. Häll en flaska klorin i maskin.
Stäng lucka och fyll vatten manuellt i facket för tvättmedel och fyll halva maskin med vatten och låt stå 12-24h
Ja...snart testar jag såna metoder om jag inte hittar något annat :p
 
tensiden tensiden skrev:
Vi har en Miele och den luktade skunk och klagade på dosering och annat.
Lösningen blev att plocka ner den och göra rent i slangarna. Sök lite här på forumet så finns en instruktion för Miele som en användare skrivit och som hjälpte mig.

I korta drag är det ett antal skruv och paneler att ta loss för att komma åt slangarna mellan vattenpump, avlopp, doseringsfack etc. Har man väl åtkomst i maskinen är det enkelt att plocka lös alla slangar och grejor och göra rent. I vår maskin var det helt igentäppt med skit och kalk.

Efter rengöringen har den fungerat fint.
Tack, inte testat detta. Värt ett försök!
 
M magnu skrev:
Vår nya maskin från Miele luktar också skunk med jämna mellanrum. Det brukar tändas ett meddelande i displayen "Hygien", det betyder att man ska tvätta med 90 grader.
Jag brukar slå i lite ättika i maskinen och i sköljmedelsfacket och sedan köra en 90-graderstvätt.
Då försvinner lukten i några veckor, ungefär tills maskinen börjar skriva "Hygien" i displayen igen.
Ganska dåligt faktiskt, vår förra Miele hade inte det problemet. Zeoliterna i tvättmedlet ligger väl och ruttnar någonstans i maskinen.
Inte hört talas om zeoliter faktiskt så var intressant. Läste dock att citronsyra och 90 grader ska funka mot det och den kombinationen gör ingen skillnad alls.
 
Efter tvätt så ska tvättluckan och tvättmedelsluckan alltid stå öppen, men det antar jag att du har?
Alla luckor öppna efter tvätt...
 
  • Gilla
Cider och 2 till
  • Laddar…
Nej, min står i köket och då
kan man inte stänga köksluckan, så efter ett tag stängs den. Inte konstigt att det luktar då men varför är det så svårt att få bort lukten? Det är ju lätt med diskmaskinen.
 
W whatever skrev:
Efter tvätt så ska tvättluckan och tvättmedelsluckan alltid stå öppen, men det antar jag att du har?
Alla luckor öppna efter tvätt...
Mycket viktigt! Alltid en smula på glänt med facket och luckan.

Vid ett tillfälle så åkte vår LG-maskin på reparation (pga kvarglömda mynt som pangade hål på baljan), en ny köptes. Den gamle kom tillbaks och blev stående ett antal månader med stängt fack och lucka. Givetvis blev den extremt mögelangripen, såpass att hela källaren luktade mögel tills vi lokaliserade källan. Sä den förpassades till garaget för sanering.

Rensade vad jag kunde komma åt i tvättmedelsfack, avloppssil, gummimuff. Körde den på ett ”tub cleaning”-program (95 grader tror jag det är) ett flertal ggr med diverse medel; klorin, bikarbonat, ättika, citronsyra, väteperoxid, även några diskmaskinstabletter. Inte samtidigt... en del saker reagerar med varandra. Fick till slut bukt på problemet efter ca 10 försök med rengörningsprogrammet och den är i drift sedan en tid, perfekt funktion och tvättresultat.

En del av dessa medel kanske proffsen kan ha synpunkter på vad det kan göra med gummi och packningar men det var liksom inget att välja på än att försöka fixa eller att skrota. Och jag är en envis jäkel :)
 
  • Gilla
whatever
  • Laddar…
W whatever skrev:
Efter tvätt så ska tvättluckan och tvättmedelsluckan alltid stå öppen, men det antar jag att du har?
Alla luckor öppna efter tvätt...
Jag lämnar alla luckor öppna - alltid gjort...så tyvärr inte det som är boven hos mig iaf.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Mycket viktigt! Alltid en smula på glänt med facket och luckan.

Vid ett tillfälle så åkte vår LG-maskin på reparation (pga kvarglömda mynt som pangade hål på baljan), en ny köptes. Den gamle kom tillbaks och blev stående ett antal månader med stängt fack och lucka. Givetvis blev den extremt mögelangripen, såpass att hela källaren luktade mögel tills vi lokaliserade källan. Sä den förpassades till garaget för sanering.

Rensade vad jag kunde komma åt i tvättmedelsfack, avloppssil, gummimuff. Körde den på ett ”tub cleaning”-program (95 grader tror jag det är) ett flertal ggr med diverse medel; klorin, bikarbonat, ättika, citronsyra, väteperoxid, även några diskmaskinstabletter. Inte samtidigt... en del saker reagerar med varandra. Fick till slut bukt på problemet efter ca 10 försök med rengörningsprogrammet och den är i drift sedan en tid, perfekt funktion och tvättresultat.

En del av dessa medel kanske proffsen kan ha synpunkter på vad det kan göra med gummi och packningar men det var liksom inget att välja på än att försöka fixa eller att skrota. Och jag är en envis jäkel :)
Väteperoxid och diskmaskinstabletter har jag inte testat än...som du säger, när alternativet är att byta ut den så skadar det ju inte att testa :giggle:
 
Jag hade samma problem och testade alla vanliga metoder. Det som till slut funkade var att köra med många diskmaskintabletter på 90 grader.
 
A arasmus skrev:
Jag hade samma problem och testade alla vanliga metoder. Det som till slut funkade var att köra med många diskmaskintabletter på 90 grader.
Okej, nummer 2 som nämnt diskmaskinstabletter. Ska testa detta. Hur många är många?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.