1 792 läst · 35 svar
2k läst
35 svar
Mögelangrepp på virke/träpanel
Hoppas att du har rätt i det. Funderade på om jag kanske skulle försöka hitta någon metod att mäta mögel i inomhusluften. Tips?R Rejäl skrev:
En annan bra idé är kanske att skaffa en luftrenare med HEPA-filter?
Medlem
· Västernorrland
· 10 966 inlägg
ja fast det är nästan du som har påstått att panelen är så fuktig att den inte bör användas. Jag har bara sagt att lite synlig påväxt i form av tex svarta prickar inte är nåt att oroa sig över. Det som var ännu fulare har ju kapats bort. Det är just de svarta prickarna som ändå är ganska vanligt och sällan kräver nån åtgärd. De dyker upp ganska snabbt ibland och det räcker att det ligger under en press så blir klimatet dåligt men det betyder inte att allt är fuktigt och inte bör användas. Resten av ts rädsla står ju nästan skribenterna i tråden för. helt i onödan.........R Rejäl skrev:Nej det är inte vanligt att invändigt virke som innertakspanel är eller levereras fuktig och möglig, Dessa trämaterial ska därför absolut inte förvaras i ouppvärmda utrymmen.
Alltså kravet är torrt inomhusklimat både hos leverantören och på bygget..
Detta följs på de allra flesta byggen för ingen byggare har tagit dubbelt betalt för jobbet för att göra om jobbet när panelen torkar i sär eller blir reklamerad på grund av mikrobiell påväxt…
Att du försöker att prata ned allvaret i detta förstår jag inte överhuvudtaget, då det finns ett entydigt hanteringssätt som marknaden jobbar efter…
Skulle vilja ha lite fakta och stöd för det du säger för mögel och påväxt sker inte utan en förhöjd fuktnivå i trä..S Stefan1972 skrev:ja fast det är nästan du som har påstått att panelen är så fuktig att den inte bör användas. Jag har bara sagt att lite synlig påväxt i form av tex svarta prickar inte är nåt att oroa sig över. Det som var ännu fulare har ju kapats bort. Det är just de svarta prickarna som ändå är ganska vanligt och sällan kräver nån åtgärd. De dyker upp ganska snabbt ibland och det räcker att det ligger under en press så blir klimatet dåligt men det betyder inte att allt är fuktigt och inte bör användas. Resten av ts rädsla står ju nästan skribenterna i tråden för. helt i onödan.........
Som sagt är det dina egna tankar och skrivelser eller har du något belägg bakom det du skriver?
Medlem
· Västernorrland
· 10 966 inlägg
Nu blandar du bara och ger i det jag skriver..........har jag sagt att det möglar om det är torrt? Att inte du skriver mer och skapar belägg för det du skriver annat än den skrämselpropaganda alla skriver då ?.......
Det enda jag skrev i början var att det inte är ovanligt med lite påväxt på virke som kanske legat lite dumt och man har haft en press eller nåt som skydd. Då kan exponerat virke bli svartprickigt och ligger det länge så kanske det blir lite lurvigt. Så pass angripet virke har de kapat bort och vad jag förstår är inget virke så pass fuktigt att det är olämpligt att använda. Det är det du som säger.
Jag menar bara att dylika svarta prickar inte är ovanligt ibland och föranleder sällan nå behov av åtgärder efter som det inte händer nå mer väl inne i torr miljö.
Den förhöjda fuktnivån handlar fortfarande om exponerat virke som är utsatt- Inte att hela brädan är fuktig och allt bör kasseras eller ej användas.
Det ts var rädd för var ju just om dylika saker kunde påverka i framtiden. Det kan det inte om nu inte ts hör till de allra känsligaste i världen då.
Det enda jag skrev i början var att det inte är ovanligt med lite påväxt på virke som kanske legat lite dumt och man har haft en press eller nåt som skydd. Då kan exponerat virke bli svartprickigt och ligger det länge så kanske det blir lite lurvigt. Så pass angripet virke har de kapat bort och vad jag förstår är inget virke så pass fuktigt att det är olämpligt att använda. Det är det du som säger.
Jag menar bara att dylika svarta prickar inte är ovanligt ibland och föranleder sällan nå behov av åtgärder efter som det inte händer nå mer väl inne i torr miljö.
Den förhöjda fuktnivån handlar fortfarande om exponerat virke som är utsatt- Inte att hela brädan är fuktig och allt bör kasseras eller ej användas.
Det ts var rädd för var ju just om dylika saker kunde påverka i framtiden. Det kan det inte om nu inte ts hör till de allra känsligaste i världen då.
Liknande trådar
-
Ruttet trävirke under altanräls, skutdörrar, Willag Garden.
Altan & Uteplats -
Lösvirkeshus i Bulgarien - Ångspärr
Lösvirke & Timmerhus -
Hur behandla ett plank byggt med hyvlat virke?
Färg, Måla & Tapetsera -
Virke = dyrt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Stapla virke eller ställa dem vertikalt för långtidsförvaring?
Byggmaterial & Byggteknik