4 791 läst · 28 svar
5k läst
28 svar
Mögel i villa - är det aktivt?
Hygrometrar kan vara väldigt oexakta.A alinnea skrev:
Min digitala är exakt,
- Temperature detection range: 0 - 60 ° C (accuracy 0.1 ° C)
- Humidity detection range: 0% - 99% RH (accuracy 1% RH)
min analoga (IKEA) har aldrig visat rätt och kan inte kalibreras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en digital hygrometer... Hoppas den visar rätt.D Dilato skrev:
I alla fall kan jag inte förstå är det okej med 56%. Hoppas att i sommar blir det lite torrare.
Ser ut som blånad. Svartmögel ser mera ut som prickar. Det första som kommer brukar vara blånad, den är ganska ofarlig i sig och skadar inte virket men är ett signal om att fukthalten är för hög.G Gagas skrev:
Sedan brukar vitmögel uppstå,-då är det verkligen på tiden att agera.
hygrometrar mäter relativ fukthalt dvs fukthalt i relation till luftens temperatur. Vid höjning av temp blir fukthalten lägre fast mängden fukt är oförändrat. Man måste kunna tolka resultat annars blir man bara skrämd .
någonstans på nätet finns en diagram som visar vilka värden är farliga dvs relation fukt-temp och risk för påväxt bara att googla.
någonstans på nätet finns en diagram som visar vilka värden är farliga dvs relation fukt-temp och risk för påväxt bara att googla.
Är väl bra att både mäta luftfuktighet och använda en fuktmätare för trä då det i det här fallet också skulle kunna vara läckage från taket. Känn och mät i så fall i anslutning till ett mer rejält regn. Kan ju ta ett tag innan fukten går igenom.D Dilato skrev:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag håller med.L Lilllen skrev:
Som både husägare och husköparspekulant har jag haft stor nytta av billig grej:
https://www.hornbach.se/shop/DECOMAX-FUKTMATARE-LITEN/6072994/artikel-detaljer.html
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 020 inlägg
"Alla" i tråden verkar övertygade om att påväxten beror på fukt inifrån bostaden som kondenserat på råsponten. Jag är inte alls lika säker på det. Hade jag varit du hade jag hållit innertaket öppet till nästa rejäla regnväder.G Gagas skrev:
Det är väl ingen idé att sätta plast sen när jag bygger igen då det bara blir på en liten del av undertaket? Samma sak med luftspalt mot råsponten. Saknas ju idag så ingen direkt idé om det inte är överallt samt vädras igenom från nock till takfot?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Finns ingen anledning att sätta varken masonit eller plast. Men plast tror jag minst på.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden