J J Vos skrev:
Har ni inte åldersbeständig plast mellan bodelen och vinden? Om inte då är det dax att tänka på det eftersom fukt alltid vandrar till den kallaste punkten.
Nej det rekomenderas inte då det är näst intill omöjligt att få tätt överallt i ett så gammalt hus

M martin h82 skrev:
Har du ett 100% difftätt hus så kanske man kan diskutera för och nackdelar med ventilation men det har väl inte du? Ang ventilation i bostaden så är det jätteviktigt men var försiktig med för mycket undertryck så du inte drar in mögel och skit från stommen, se till att ha många tilluftsventiler
Ja vi har tilluft i varje fönster...nej inte difftätt

K
Jag är ingen VVS-expert, men jag har iaf lite erfarenhet från mina föräldrars hus som är byggt 1929 och som också fick mögel på vinden efter att de tog bort oljepannan och dessutom satte igen en del av ventilerna. Oljepannan gjorde murstocken aningens varm och detta värmde då vinden lite. När de bytte till fjärrvärme kom påväxten.

Vi försöker jobba efter principen på bilden nedan. Det viktiga är att man får ut fukten från dusch/bad/matlagning/personer/källare ur huset innan den går igenom taket på övervåningen, och upp på vinden. Ventilerna på övervåningen är superviktiga. Fuktspärr hjälper ju massor naturligtvis. Undra om man kan måla innertaket med våtrumsfärg eller epoxifärg som stoppar fukten och tvingar ut den genom ventilerna istället? Om man inte har fuktspärr så får man se till att det blir varmare på vinden. Som förr i tiden när murstocken och kakelugnar värmde. Mina föräldrars hus har fortfarande ingen fuktspärr, men vi fick stopp på mögeltillväxten bara genom att fixa ventilationen. Otäta fönster på övervåningen hjälper också ;-)

Schematisk illustration av husventilation med pilar för friskluftsintag och fuktig luftutsläpp samt fuktspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lisette-79 och 2 till
  • Laddar…
L lisette-79 skrev:
Nej det rekomenderas inte då det är näst intill omöjligt att få tätt överallt i ett så gammalt hus
Vem rekommenderar det inte? Annars får du väl leva med höga energikostnader eller mögel.

• Gilla
lisette-79
  • Laddar…
L lisette-79 skrev:
Har googlat ihjäl mig och överallt så läser jag att ventilerade vindar är inte att rekommendera då det tenderar skapa mögel. Känns som att vi måste börja med att ha köksfläkten på dygnet runt o byta ut badrumsfläkten för att skapa ett undertryck i huset. Hjälper inte det funderar vi på vindsvakten...någon som har erfarenhet av den?
Du MÅSTE ha ventilation på en kallvind. Särskilt om den är tilläggsisolerad

• Gilla
lisette-79 och 2 till
  • Laddar…
K
L lisette-79 skrev:
Jag tror att du har ett helt annat utgångsläge än vad de flesta artiklarna som du hittar förutsätter. De flesta förutsätter nog att det finns en bra fuktspärr och att det mer är frågan om att göra mindre förbättringar på en hyfsat väl fungerande ventilation. Det känns som att ni har en annan situation. Men jag kan nog även tänka mig att under vissa förutsättningar så kan mer ventilation på vinden ge mer fukt och mer problem. Jag tror inte ni har det problemet mer eran utgångspunkt. Ni har redan nu mycket mer fukt på vinden än vad de flesta artiklarna tänker sig.

Men jag gillar ändå artikeln som Riemann länkade in ovan. Den passar bra in på vårt hus som inte har något mögel alls, men som kanske ligger på gränsen för att mögeltillväxt ska starta.

Som sagt 1. ventilera ut fukten på övervåningen innan den går upp på vinden. 2. öppna upp lite ventilation på vinden. 3. Se till att det blir lite varmare på vinden, som i gamla tider. Man kan knappast ställa upp en kupefläkt/värmefläkt pga brandrisken men det borde väl finnas något annat man kan använda. Dessa tre punkter skulle jag göra omedelbart. Sedan har man lite mer tid på sig för att utvärdera sitiationen och fixa en slutlig permanent lösning.

• Gilla
Dan i EL och 2 till
  • Laddar…
K kbladh skrev:
Jag tror att du har ett helt annat utgångsläge än vad de flesta artiklarna som du hittar förutsätter. De flesta förutsätter nog att det finns en bra fuktspärr och att det mer är frågan om att göra mindre förbättringar på en hyfsat väl fungerande ventilation. Det känns som att ni har en annan situation. Men jag kan nog även tänka mig att under vissa förutsättningar så kan mer ventilation på vinden ge mer fukt och mer problem. Jag tror inte ni har det problemet mer eran utgångspunkt. Ni har redan nu mycket mer fukt på vinden än vad de flesta artiklarna tänker sig.

Men jag gillar ändå artikeln som Riemann länkade in ovan. Den passar bra in på vårt hus som inte har något mögel alls, men som kanske ligger på gränsen för att mögeltillväxt ska starta.

Som sagt 1. ventilera ut fukten på övervåningen innan den går upp på vinden. 2. öppna upp lite ventilation på vinden. 3. Se till att det blir lite varmare på vinden, som i gamla tider. Man kan knappast ställa upp en kupefläkt/värmefläkt pga brandrisken men det borde väl finnas något annat man kan använda. Dessa tre punkter skulle jag göra omedelbart. Sedan har man lite mer tid på sig för att utvärdera sitiationen och fixa en slutlig permanent lösning.
Punkt 3 skulle jag stryka och istället titta på en avfuktare anpassad för kall vind. Ca 20” om jag minns rätt.
Men jag skulle börja med punkt 1 och 2. Titta vad som händer och gå vidare till punkt 3 om problem kavarstår

• Gilla
lisette-79 och 1 till
  • Laddar…
Jag har kallvind, ventilation i takfot och ventiler i gavlarna. Har haft lite kondensbildning från bodelen, där plasten varit bristfällig eller trasig, som har märkts men som jag har lappat ihop med ny plast och tejp i vinden för att hålla det borta.

Utan ventilation på kallvinden hade jag inte velat veta hur det hade sett ut.

Men har ni ingen ventilation idag utan vinden är "tät" då hade jag tittat på en avfuktare definitivt, då slipper ni täta vinden vid installation utan den kan sättas in direkt. Tråkig peng kanske men definitivt något som kan lösa problemet som ni uppenbarligen har.

• Gilla
lisette-79
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.