T tyomka skrev:
Håller inte med igen!

First skulle jag ta reda på om det verkligen rör sig om "sugrörseffekten".
Hur? Via en utredning.

Vid konstaterande kan man då fundera på om det är värt att genomföra en åtgärd.
Är badrummet byggt med foliesysstem så finns det goda chanser för åtgärd.

Kommer åtgärden vara lönsam i förhållande till badrummets ålder?

Intressant att veta om det finns skador i angränsade utrymme.
Hur ser dörrkarmarna/foder i nederkant?
Finns det några täcken på fuktskador på de?
Huset var byggd i 2000. Jag har bif mer bild om dörrkarmarna. Vi har rensa bort fukt nu. Dörrkarm med rensad fukt och slitet trä, byggt år 2000.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av dörrkarm med fuktskador vid golvet, där trädetaljer möter kakel.
Skapa konto
Närbild på en dörrkarm med synliga fuktfläckar och skadat träverk, efter att fukten har tagits bort.
Skapa konto
Närbild på en dörrkarm i ett hus byggt år 2000, visar tecken på tidigare fuktproblem.
Skapa konto

Om huset är från 2000 så antar jag att badrummet är också det.
En teknisk livslängd på ett badrum är ca 25 år.
Så i ert fall skulle jag satsa på en badrumsrenovering inom närmaste framtid (inom 5 års period).

Misstänker ni att det kan föreligga fukt utanför badrumsutrymme så kan det vara värt att utföra en fuktmätning.
I vissa fall beroende på försäkringsomfattning kan försäkringsbolaget står för kostnaden för fuktmätning.

H Horace skrev:
Huset var byggd i 2000. Jag har bif mer bild om dörrkarmarna. Vi har rensa bort fukt nu.[bild][bild][bild][bild]
Bort med tröskeln, det kan ha spridit sig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Om huset är från 2000 så antar jag att badrummet är också det.
En teknisk livslängd på ett badrum är ca 25 år.
Så i ert fall skulle jag satsa på en badrumsrenovering inom närmaste framtid (inom 5 års period).

Misstänker ni att det kan föreligga fukt utanför badrumsutrymme så kan det vara värt att utföra en fuktmätning.
I vissa fall beroende på försäkringsomfattning kan försäkringsbolaget står för kostnaden för fuktmätning.
Badrummet är renoverat från före husägaren. Jag tror det var gjord runt 2012-2014

H Horace skrev:
Badrummet är renoverat från före husägaren. Jag tror det var gjord runt 2012-2014
Garantin har förmodligen löpt ut så inget att göra den vägen.

Vill du leva med ett sådant badrum i minst 10-15 år till och tvätta bort möglet kontinuerligt, som vissa föreslår, så är det upp till.

Jag hade anlitat sakkunnig för utredning och fuktmätning.
Skulle det visa sig vara felet jag nämnde tidigare så finns det möjligheter för åtgärd just för att slipa fukten träda fram vid tröskel, och ännu värre om fukten redan kröp över tröskel.

En utredning inkl fuktmätning kan gå på 8000-12 000kr (kostnaden kan minskas om du väljer bort rapporten vilket i ditt fall kanske inte är nödvändig), en enkel fuktmätning ligger på ca 3500-5000kr beroende vilken firma samt var i landet du ligger. Men som sagt, kolla även med ditt försäkring.
Rekommenderar inte att anlita fuktsakkunnig företag vars firmabilar syns i varenda korsning. Av någon anledning märkte jag att ju större företag desto mindre kunskap bär de på.

Själva åtgärdskostnaden vågar inte jag utala mig för men gissar kring 5000+15 000 kr, beroende på metod.

Lycka till med ditt badrum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.