F fribygg skrev:
Allt finns inte på nätet, personliga kontakter ett trevligt sätt underlättar om du ska skaffa dig en svensk 100 år gammal stengrund.

Ny sten från Asien kan nog vilken markfirma som helst offerera, sådant har ju använts i offentlig miljö i tiotals år
Förlåt, just jag är inte trevlig (det har jag min bättre hälft till), men jag har andra bra egenskaper.
Du har helt rätt om kinastenen, den går att få tag i. Jag har aldrig tänkt på att det kan vara sån som står på parkeringarna, men så kan det såklart vara. Kinastenen går bort för oss, dels för att det känns fel med sten som skeppas, men också för att den stenen kan få utfällningar pga innehåll av något som jag inte kommer ihåg just nu.

C
B Bor i trähus från 1920 skrev:
men att tro att man bara kan plocka en sten i skogen/på åkern och använda som grund känns lite naivt.
Det kanske låter naivt, men hur tror du det gick till förr när man lade naturstensgrund?
Givetvis kan du inte bara plocka första bästa sten, utan man får välja ut de som är lämpliga för ändamålet.
Och givetvis får man göra en deal med den som äger stenarna.

Du skulle kunna få massvis med sten gratis av mig. Tyvärr ligger den inte så bra till för att hämta med maskin. Men jag är övertygad om att det finns massor med "stenrika" markägare i trakten där du håller till.

Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Måttband hålls mot en stor bearbetad sten i skogsmiljö för att visa dess tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i skogarna gömmer sig oxå bearbetad sten

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Ni tänder onekligen nytt hopp om att kunna få till en riktig stengrund! Vi ger inte upp, det är vårt förstahandsalternativ.

Natursten, liksom en hel del annat gammalt gediget byggmaterial är inte helt lätt att hitta på nätet.
Tror dock att det finns, men att det kanske inte läggs ut till försäljning. Kan vara värt att pröva att sätta ut en köpes-annons. Då kanske ngn tycker det kan vara värt att höra av sig om sådant som de har men inte förväntar sig att ngn vill köpa, eller att det är värt besväret med att annonsera.

Kan också tänka mig att byggnadsvårdsfirmor, ekobyggportalen och/eller firmor som handlar med beg byggmtrl kan ha kontakter eller goda möjligheter att få tag på sådant.

Ett annat alt är lantbruksnet. Det är ngn form av marknadsplats riktat mot markägare, bönder och skogsägare. där kan man hitta sådant som inte alltid går att hitta på andra ställen.

Som tidigare sagts, det finns gott om sten, men det är tungt och arbetssamt så man vill hitta allt på ett ställe helst, och nära där man bor då det är transporten som är dyr.

Kan inte se att en naturstensgrund skulle kräva annorlunda grundläggning än t ex en Lecastensmur, och om grunden under är ok så lär inte bärighet vara ngt problem. Om stenarna lavas och kilas och muren sedan fogas med kalkbruk efteråt på gammalt traditionellt sätt så har bruket ingen bärande funktion och då gör det heller inget att det degenererar med tiden. Naturstenen degenererar inte på överskådlig tid. Det enda som kan få den att åka ur läge och tappa bärförmåga är tjälskjutning, vilken hanteras av grundläggningen under stensockeln, vilken är samma som för t ex Lecablock eller betonghålsten, som är ännu känsligare mot markrörelser.

• Gilla
Bor i trähus från 1920
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.