2 941 läst · 31 svar
3k läst
31 svar
Mobiltelefoner - Tips, råd, skötsel, regler och handhavande
Medlem
· Blekinge
· 10 641 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 641 inlägg
Då har du inte sett mycket roligt. Jag har sett folk som läser böcker, tidningar, laddar en lite espressomaskin, och mycket mer. Gissa vad sminkspegeln används till!C calibramicke skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Du har givetvis fått en bot när du satt med telefonen i handen o körde.A Andy78 skrev:
Men fortfarande efterlyser jag en laghänvisning eller annat där det framgår att du inte får använda mobilen när du står stilla.
Jag anser att om du står stilla med ditt fordon så skall du inte bli bötfälld.
Med stor risk för att bli tjatig, visa var det står.
Och det räcker inte med Trf 4kap 10e§.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 149 inlägg
Jodå, det är specifikt att hålla den i handen du inte får. Värdelös regel för övrigt då det inte finns något som talar för att det är bättre att köra med handsfree, men ändå är det reglerat så, vilket synes på förordningscitatet ovan.A Andy78 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 641 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Nej, men om man ska in och handla tex lite färdkost en varm sommardag så föredrar både hunden och barnet att bilen är igång, vintertid så vill de istället ha värme.T Thomas_Blekinge skrev:
Väntar jag kvar med barnet i bilen när vi är på Ica så har jag bilen igång om det krävs, den stängs av om den inte behöver gå för värme eller kyla ändå då det är sådant trams.
Nu kanske det är ”speciellt” med bebis eller hund i bilen.
För övrigt så parkerar jag alltid längst bort från entrén för att undvika uppslagsmarodörer!
Är du inte rädd att nån stjäl bilen med hund och bebis?richardtenggren skrev:Nej, men om man ska in och handla tex lite färdkost en varm sommardag så föredrar både hunden och barnet att bilen är igång, vintertid så vill de istället ha värme.
Väntar jag kvar med barnet i bilen när vi är på Ica så har jag bilen igång om det krävs, den stängs av om den inte behöver gå för värme eller kyla ändå då det är sådant trams.
Nu kanske det är ”speciellt” med bebis eller hund i bilen.
För övrigt så parkerar jag alltid längst bort från entrén för att undvika uppslagsmarodörer!
Grannarna de ger bot, sedan om du vill dra det vidare som rättsärende får du själv leta vidare om det finns något prejudikat som säger något annat.K knipo skrev:
Tror inte jag behöver källa till vad grannarna arbetar med, kanske inte de som direkt utfärdar bot......
Du har en poäng här. Jag slutade helt med samtal i bilen och via handsfree för 15-20 år sedan då jag, observera jag, tappade koncentrationen och missade avfarter, kom inte ihåg platser jag passerat, etc. Däremot lyssnar jag och skickar SMS idag via bilens röst/talstyrning.Nötegårdsgubben skrev:
Lagtexten är en sak, sedan kan det finnas xx prövningar och även prejudikat som ger hänvisning om du vill ifrågasätta ev. böter du fått. Lagtext har äver underlag som kan användas vad som är syftet med den.
Så även om vi länkar lagtext måste den sättas i ett sammanhang utifrån varför den har tagits fram och hur den ska tillämpas.
Tyvärr tror många att det räcker med själva lagparagrafen som underlag för vad som gäller.
Så även om vi länkar lagtext måste den sättas i ett sammanhang utifrån varför den har tagits fram och hur den ska tillämpas.
Tyvärr tror många att det räcker med själva lagparagrafen som underlag för vad som gäller.