Jag har M7 med både elsågen och en husqvarna 395xp. Jag använder bara motorsågen om jag inte har tillgång till ström. Elsågen är snabbare, starkare, tystare och billigare i drift än motorsågen. Husqvarnan får jag tanka efter varannan stock och 395'an har ändå en knapp liter i tanken. Det blir mycket avgaser som man får i sig. Automatisk matning är också en vettig investering så man slipper veva fram sågen och få allt sågspån på sig.BuDDHa skrev:eftersom jag inte visste hurvida planksågning skulle vara min grej så valde jag att köpa Alaskan Mill och Mini Mill från Canada, 3300:- för allt inklusive flygfrakt, tull och skatt, ganska överkomligt om det visar sig att detta inte är kul.. Tillsammans med en Husqvarna 395XP så sågar jag nu plank som en varm kniv i smör.. Överaskande lätt och roligt, inget vändande och vridande och det passar bra då jag måste hantera timmer i oländig terräng, det är lättare att bära plank än timmer.. troligtvis så kommer jag i framtiden att investera i ett riktigt sågverk av modell logosol M7 då detta var fasligt kul, kan ju då använda min husqvarna för att slippa köpa elsågen.. Oavsett så är nog min Alaskan mill ett schönt komplement och riktigt bra när man skall smälla upp jakttorn, fikabänkar och liknande.. Det ena behöver inte utesluta det andra!!
Har också bra erfarenhet av Logosols snabba service. Bara en sån sak som att dom ringer tillbaka till en istället för att bli placerad i en telefonkö värderar jag.
Martin> Vilket svärd o kedjor använder du? Själv Husqvarna 3/8 men omslipade till klyv. Tröttnade på kedjebrott med Stihl på min husqvarna 288'a
/Kent
/Kent
Till motorsågen har jag 28' oregon svärd, kedjorna är från stihl och har 3/8 delning. Jag hade också problem med kedjebrott tidigare men sedan jag bytte kedjedrev så har detfunkat bra.Snickarboden skrev:
På elsågen har jag 18' stihl svärd och kedjor, där har jag inte haft några problem med kedjebrott.
Liknande trådar
-
Sågverk
Lösvirke & Timmerhus -
Hur sätta upp mobilt bredband på bästa sätt?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Mobilt bredband för sommarstugan. Telia
Mobilt bredband till gammelfarfar
Mobilt sågverk i Skåne
Lösvirke & Timmerhus