17 789 läst · 17 svar
18k läst
17 svar
mobilt sågverk
Sida 1 av 2
Läste för ett år sedan i "Skogma" om mobilt sågverk, nu hade "gör så här" en jätte artikel om dessa, blev sugen på Granberg´s Alaskan Mill men kan inte hitta någon åf i Sverige..
1. Har någon erfarenhet av mobila sågverk?
2. Vet ni vem som säljer Alaskan Mill i Sverige
3. Finns det andra alternativ som är lika bra/bättre än ovan nämnda?
1. Har någon erfarenhet av mobila sågverk?
2. Vet ni vem som säljer Alaskan Mill i Sverige
3. Finns det andra alternativ som är lika bra/bättre än ovan nämnda?
Hej,vi anlitade ett mobilt sågverk liknande det på bilden,är ej helt hundra på om märket var Wood-Mizer men mkt likt,motorn var iallafall en Onan luftkyld boxer.Flera i grannskapet har anlitat ägaren till detta.Sågbladet var bara 2mm tjockt så det blir lite spill,tog ca 10 grövre granstockar i timmen,det finns även "bygdesågar"men det är bra när man slipper frakta timmret,är även nöjd med måtten på plankorna.
http://www.sawmillexchange.com/Photo_8228.jpg
Ps,det fick bli en länk istället,fixade ej att få med bilden.
http://www.sawmillexchange.com/Photo_8228.jpg
Ps,det fick bli en länk istället,fixade ej att få med bilden.
Kör själv med Logosol och är helnöjd med resultatet. Jag användet det både till snikerivirke och bygnadsvirke det som är besvärligt är att hantera timmret, har själv sågat almstockar som var 5 meter långa och 70 cm i diameter. att få dom på plats var rätt bökigt men väl där fungerade sågen utmärkt.
classe
classe
Men varför inte titta närmare på Timmerjiggen ifrån Logosol då? Jag kör den gamla modellen där och den funkar perfekt,den nya bygger du ut som du själv vill.
Hmm, små motorsågar är inget kul att klyva med, här gäller det största som finns och en fet inställning så den inte skär, man belastar dem på ett annat sätt vid "sågverk". Slipa om kedjan till 10-15 grader så bryter den spånorna bättre.
Att såga rakt med timmerjiggen handlar bara om en bra linjal och skarp kedja, själv har jag kört övergrov alm, bok,ek mm.
/Kent
Hmm, små motorsågar är inget kul att klyva med, här gäller det största som finns och en fet inställning så den inte skär, man belastar dem på ett annat sätt vid "sågverk". Slipa om kedjan till 10-15 grader så bryter den spånorna bättre.
Att såga rakt med timmerjiggen handlar bara om en bra linjal och skarp kedja, själv har jag kört övergrov alm, bok,ek mm.
/Kent
Den nya Timmerjiggen har funktioner som jag saknat och byggt själv ibland Men att kunna jobba med Solosågens linjal på ett stockbord när man kör normalgrovt hemmavid, att tta med sig enkel trälinjal ut för enstaka normalgrova träd och linjal och fästen för övergrovt timmer, det finns inte så många sågverk överhuvudtaget som kan såga 120 cm's stockar men med Timmerjiggen funkar det men det tar tid...
Jag sågade fram ca 0,5 -0,75 kbm plank ur övergrov alm på ca 6 timmar, just stockhanteringen är rätt jobbig i grova dimensioner. Hydraldomkraft av olika slag rekommenderas, likaså duktigt förlängda brytjärn, en extra såg för att göra instick och aptera med är ett måste för att man skall få nåt gjort.
/Kent
Jag sågade fram ca 0,5 -0,75 kbm plank ur övergrov alm på ca 6 timmar, just stockhanteringen är rätt jobbig i grova dimensioner. Hydraldomkraft av olika slag rekommenderas, likaså duktigt förlängda brytjärn, en extra såg för att göra instick och aptera med är ett måste för att man skall få nåt gjort.
/Kent
Den här blev jag heltorsk på, snacka om fiffig konstruktion:
http://www.blocket.se/view/4676145.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
En vacker dag....
http://www.blocket.se/view/4676145.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
En vacker dag....
Å stackars krake, ska du stå på knäna och såga? Sluta tänk på det verket för det är skit. Det fordrar en helt plan yta att ställa verket på, typ betong eller asfalt och manövreringen är ingen höjdare heller. Jag har en hemmagjord Logosolkopia som jag byggde själv. Den är gjord i stålkonstruktion och därför skittung, så den är inte portabel. Den har både stockbana och räls för stockhanteringen, samt står inomhus. Som jag ser det så finns det mycket skit på marknaden,,,,, och så finns Logosol, det enda vettiga alternativet som man kan lita på i alla väder. När jag beställer kedjor och andra grejer så har jag grejerna, ibland dagen efter och dom är dessutom trevliga att ha att göra med.KarlXII skrev:
KarlXII>Jonsered har och säljer en i det närmaste identisk konstruktion, sen om den är så fiffig eller ej kan diskuteras som andra redan gjort.
Läste förresten artikeln idag, den var kanske inte så imponerande, fick intrycket av att de hade haft en hjullastare som lyft några stockar på plats och att de sen skulle testsåga. Tyvärr så måste man nog både vrida och vända på stockar oavsett typ av sågverk för att få stockarna som man vill, timmerhantering är tungt.
/Kent som håller med Vedeldaren
Läste förresten artikeln idag, den var kanske inte så imponerande, fick intrycket av att de hade haft en hjullastare som lyft några stockar på plats och att de sen skulle testsåga. Tyvärr så måste man nog både vrida och vända på stockar oavsett typ av sågverk för att få stockarna som man vill, timmerhantering är tungt.
/Kent som håller med Vedeldaren
eftersom jag inte visste hurvida planksågning skulle vara min grej så valde jag att köpa Alaskan Mill och Mini Mill från Canada, 3300:- för allt inklusive flygfrakt, tull och skatt, ganska överkomligt om det visar sig att detta inte är kul.. Tillsammans med en Husqvarna 395XP så sågar jag nu plank som en varm kniv i smör.. Överaskande lätt och roligt, inget vändande och vridande och det passar bra då jag måste hantera timmer i oländig terräng, det är lättare att bära plank än timmer.. troligtvis så kommer jag i framtiden att investera i ett riktigt sågverk av modell logosol M7 då detta var fasligt kul, kan ju då använda min husqvarna för att slippa köpa elsågen.. Oavsett så är nog min Alaskan mill ett schönt komplement och riktigt bra när man skall smälla upp jakttorn, fikabänkar och liknande.. Det ena behöver inte utesluta det andra!!