M mojjen skrev:
Denna router är ju ananrs ett bra alteantiv, om det finns någon risk att mna vill ha utökad täckning i huset. Då kan man enkelt komplettera en mesh acesspunkt. Hur stort bor han? Flera våningar etc?

[länk]
Funderade lite på det, men tror det räcker med en centralt placerad router och ett trådlöst kort i datorn.

Enplans med källare, ca 15m långt. Men källaren kan vi ignorera.

M mojjen skrev:
Om han är 90+ så ahde jag kanske nöjt mig med en 4G router, mest pga att 5G routrar fortfarane är hyffsat sällsynta och därmed dyra. Prestandamässigt har han sannolikt inget behov av 5G.

Tänk på att det troligen kan börja gå emr datat när man satt upp det i router. Datorn kommer vara mer uppkopplad automatiskt, då wifi alltid ansluter mot routern, och routern med simkort alltid komemr vara uppkopplad mot nätet. Så jag hade räknat in i kalkylen att datamängden på det mobila kommer behöva ökas. Han komemr dessutom börja nyttja WIFI på mobilen, så sannolikt inga problem med minskat abb på mobilen, bättre emd extra datat på modemet.

Vi har bland annat använt TP Link Archer denna eller om det var föregångaren. Funakr bra. Hyffsat täckning.

[länk]

Sen hade jag om, det är en dator med enkel acess till insidan och ledig pci port, ändå övervägt ett pci kort. Det är stabilare, instalaltionen tar 5 min för en normalhändig, normalt behöevr du inte göra någonting mer.

Men innan du köper ett wifikort/dongel, kontrollera att det inte redan finns i datorn. Det har varit rätt vanligt emd inbyggd WIFI på datorer under ganska många år, utan antenner, så det syns inte. Kolla i nätverskinställningar, eller i enhetshanteraren på datorn.
För tillfället (med den 5G-teknologi som erbjuds idag som är baserad på 4G) så ger 5G oftast inte ens märkbart bättre prestanda. Det är bara inne i städerna som man ibland har reducerade 5G-resurser, annars delas frekvenserna oftast dynamiskt med 4G så i praktiken så blir det ingen större skillnad (5Gbär bara några få procent effektivare än 4G på samma frekvensband).

Med det sagt så är det i praktiken bara Telia som har bra utbyggd 5G. Titta gärna på täckningskartorna och förundras över hur stor skillnad det är. Tre har riktigt dåligt rent ut sagt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Funderade lite på det, men tror det räcker med en centralt placerad router och ett trådlöst kort i datorn.

Enplans med källare, ca 15m långt. Men källaren kan vi ignorera.
Köp en billig 4G-router, 5GHz wifi behövs inte heller med de förutsättningarna.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag tittade faktiskt på täckningskartan, konstaterade att vi inte har en enda 5Gmast i stan. 🙄

• Ledsen
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Köp en billig 4G-router, 5GHz wifi behövs inte heller med de förutsättningarna.
Tänker jag köper nått sånt av en erkänd tillverkare, så får vi se hur det går.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tittade faktiskt på täckningskartan, konstaterade att vi inte har en enda 5Gmast i stan. 🙄
Men så länge de inte lanserat "äkta 5G" så spelar det som sagt ingen större roll.

pacman42 pacman42 skrev:
Men så länge de inte lanserat "äkta 5G" så spelar det som sagt ingen större roll.
Jag tror farfar klarar sig rätt bra för stunden, han har ju kört 3g fram till nu.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Fundering, om det fram till nu fungerat med 3G sticka, är det inte enklast med en för 4G?
Och om Hallon är tänkt, är ju det även 3 så det bör fungera, har troligtvis funnits tidigare täckning med 4G men att befintlig sticka bara klarat 3G.

A AndersS skrev:
Fundering, om det fram till nu fungerat med 3G sticka, är det inte enklast med en för 4G?
Och om Hallon är tänkt, är ju det även 3 så det bör fungera, har troligtvis funnits tidigare täckning med 4G men att befintlig sticka bara klarat 3G.
Den tanken slog också mig.
Men kikar man lite snabbt så tar Kjell 800kr för en sticka, eller 900kr för en router med 4G-modem.

Så jag tror första steget blir en router med 4G-modem som vi sätter bredvid datorn.

Då kan jag kolla Wifi-räckvidden och byta eventuella abonnemang senare.

Unikt namn
Om gubben bara behöver surfa på mobilen och datorn så kan man ju ansluta telefonen till datorn och köra usb-internetdelning den vägen.

Annars har jag en 4g pinne över som jag kan skicka om det är intressant. Modell ZTE MF883V.
Den har legat i en byrålåda ett tag men funkade bra för något år sedan.

Har du provat att avinstallera programvaran på datorn och installera om den?
Eller byta till annan usb port?
Plingar det till när du sätter stickan i datorn?

re 5g vs 4g så har faktiskt Telia betydligt bättre 5g täckning (men med 4gplus hastighet) på landet än 4g.

Vad är set för modell på stickan?
Även om 3g täckning saknas så ska programmet starta.

Hallon är tres nät, du får samma sak fast till billigare pris mot enklare kundservice.

H hapazard skrev:
re 5g vs 4g så har faktiskt Telia betydligt bättre 5g täckning (men med 4gplus hastighet) på landet än 4g.
Nej det har de inte, all kommersiell 5G i Sverige bygger på signalering i 4G nätet idag, dvs det finns ingen 5G utan 4G.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.