19 911 läst · 19 svar
20k läst
19 svar
Mjuk och skön altan. Lärk?
Toppen. Då fick vi det löst.
Alla gillar olika. Så ska det vara.
Personligen är jag inte heller för att plåga barn för att lära dom saker. Det var tillspetsat och lite klumpigt uttryckt.
Jag ville mer påpeka att med ett okej undehållt trädäck så är problemet med sprickor, vassa bitar inte alls speciellt stort.
Allt åldras, allt behöver underhåll, även den dyraste komposittrallen.
En del saker blir charmiga med åldern, får ett djup, en historia, andra saker blir bara tråkigare och tråkigare med åldern. Valet är fritt.
Hellre ett gammalt kön än inget kön alls, eller hur?
Alla gillar olika. Så ska det vara.
Personligen är jag inte heller för att plåga barn för att lära dom saker. Det var tillspetsat och lite klumpigt uttryckt.
Jag ville mer påpeka att med ett okej undehållt trädäck så är problemet med sprickor, vassa bitar inte alls speciellt stort.
Allt åldras, allt behöver underhåll, även den dyraste komposittrallen.
En del saker blir charmiga med åldern, får ett djup, en historia, andra saker blir bara tråkigare och tråkigare med åldern. Valet är fritt.
Hellre ett gammalt kön än inget kön alls, eller hur?
Vår dotter med småbarn lade förra sommaren (med hjälp från mig) ett 80 m2 stort tralldäck och då använde vi oss av en sorts hyvlad trall med många smala räfflor. Det var dyrare men enligt bygghandeln kommer detta inte att vrida sig samt att stickor med mera hålles till ett minimum.
Nu ett år senare verkar det som om han har haft rätt, trädäcket ser fortfarande bra ut, och några incidenter med stickor har jag inte hört något om, småbarnen vistas där dagligen på sommaren då det ligger en pool intill däcket.
Kanske kan vara något? Har inte sett detta virke hos alla bygghandlare...
/S
Nu ett år senare verkar det som om han har haft rätt, trädäcket ser fortfarande bra ut, och några incidenter med stickor har jag inte hört något om, småbarnen vistas där dagligen på sommaren då det ligger en pool intill däcket.
Kanske kan vara något? Har inte sett detta virke hos alla bygghandlare...
/S
Byggmax har en variant som känns överkomlig i pris. Är det en sån du menar.
Fastnar det mycket skit i rillorna?
Fastnar det mycket skit i rillorna?
Jag har lagt ett sådant tralldäck på en av altanerna (för ett år sedan eller något) och det har inte blivit några flisor (än), men det hade jag inte förväntat mig heller efter bara ett eller ett par år. Det brukar väl ta lite längre tid för träet att bli så kasst, även vid misskötsel? Det fastnar i alla fall inte speciellt mycket smuts i rillorna.
Jag har den typen av trall på bryggan, där den är ganska hårt utsatt för väder, vind och "skit" och jag upplever inga problem med den, åtminstone inte jämfört med den traditionella trallen som låg där innan. Tar en vanlig sopkvast och sopar rent när det behövs. Dock bör jag nämna att bryggan har sol mer eller mindre hela dagen så det hinner torka upp ordentligt, lägger man trallen på norrsidan så kanske det uppstår andra problem som algpåväxt i rillorna.