36 141 läst · 45 svar
36k läst
45 svar
Mitt lilla uteplatsbygge
Så här blev det hos mig, stort tack för tipset och den utförliga beskrivningen.Stefan N skrev:
Undrar om det går att skaka liv i en intressant tråd med ett fint projekt?!Stefan N skrev:
Jag är på gång med natursten och jordfuktad betong dock endast i fogarna. Bor vid kusten i Skåne, tänker att stenarna får vila i 10cm paddad 0-16 och några centimeter stenmjöl. Från annat håll (här på byggahus tror jag) läste jag om att hälla betongen torr i fogarna, borsta bort spill och sedan fukta lätt med typ vattendimma. Är spill upp på stenarna ett problem? Torrt betong kan ju borstas bort/ner i en fog, men hur hanterar man fuktig betong (fuktig borste kanske)? Kanske inte ett problem?
Tack,
T
Man får va försiktig när man fuktar torrbruket så det inte rinner ut över plattorna.
Kan för övrigt infoga att mina ser ut helt perfekta ut efter jag tvättat av dom efter vintern, inget spruckigt eller skadats sen jag la dom.
Kan för övrigt infoga att mina ser ut helt perfekta ut efter jag tvättat av dom efter vintern, inget spruckigt eller skadats sen jag la dom.
Hyrde du padda eller?Stefan N skrev:Håller på och bygger en pergola och tillhörande stensättning för att ha som plats för morgonkaffet.
Grävde ur ca 30cm och la markduk och sen grus/stenmjöl och paddade.
Sen började jag att lägga ölandssten i jordfuktad betong, lite pyssligt att få det perfekt men så här långt har det kommit i dagsläget.
[bild]
[bild]
[bild]
Hej! Gammal tråd men får man fråga vad för metalltrådar du har alldeles under stenarna. Är det armering? Trodde det skulle räcka med grus?Stefan N skrev: