tlundberg skrev:
Jag tömde faktiskt hålet ganska ofta. Blåste ur det med tryckluft.
Killen jag hyrde av sa uttryckligen till mig att inte kyla av borret i vatten. Var risk att det kyldes av för fort och att härdningen gick ur metallen. Men jag hängde definitivt för mycket på maskinen... Man lär sig!
Jag antar att du hade en borr med hårdmetallspets. Hårdmetall kan inte härdas och kan således inte avhärdas heller. Den kan dock spricka om den har blivit för varm och sedan kyls för snabbt. Därför bör man antingen kyla ofta så att den inte hinner bli så varm, eller svalna långsamt om den hunnit bli het. Att borrkroppen är i stål medan spetsen är i hårdmetall och är lödd innebär att det finns skillnader i värmeutvidgningsförmåga vilket innebär en ytterligare risk för sprickbildning vid hastig kylning....

Men att härdningen skulle försvinna av hastig kylning är bara nonsens.
 
Nu har jag äntligen fått hem markisoleringen jag behöver för att kunna komma vidare med arbetet som leder fram till en färdig gjutform!

isodran200_xps300.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är Isodrän 200 och cellplast XPS 300. Hämtade det i fredags.

Det har regnat en del här, så jag slängde ner en presenning i gropen för att fånga upp det mesta av vattnet. Det gjorde jag nog i måndags eller tisdags. Men nu var jag ju tvungen till att ta bort den för att kunna jobba vidare. Så idag har jag öst upp minst 300 liter vatten som låg på presenningen!

vatten_pa_presenning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Presenningen hade gjort sitt jobb. Längs med kanterna hade det ju så klart kommit in vatten som hade regnat bredvid presenningen. Men mitt under var det torrt och fint.

Nu säger väderleksrapporten att det ska regna lite varje dag hela kommande vecka. Så i morgon ska jag ut och klura lite på om jag inte kan spänna upp presenningen som lite tak över utbygget.
 
Har kämpat en del mot vädrets makter de senaste dagarna. Vet inte hur många hundra liter vatten jag har öst... :)

Men nu har jag i alla fall äntligen fått upp ett tak, så nu får det gärna regna!

talt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har skarvat presenningarna med Biltemas "Snäppöljetter"

snappoljetter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De var ett helsike att få dit! Jag orkade klämma dit en eller två (om jag hade tur). Sen var jag tvungen att vila musklerna i händerna innan jag kunde fortsätta. De är inte gjorda för att klämma två lager presenning! På bilden ovan har en öljett redan lossnat (den satt i mitten). Det gjorde den när jag spände upp presenningen. Någon timme senare, så klart mitt under en kraftig regnskur, lossnade fyra till :( Då kom det tyvärr en del vatten i gropen i alla fall, trots allt mitt kämpande med presenningar :(

Det hade säkert hållit om jag hade haft fler snäppöljetter. Jag hade åtta nu. Men jag orkar inte klämma dit dem när presenningen hänger utspänd. Så jag köpte lite rejälare grejer. Mycket dyrare (81kr för två, i stället för 47kr för fyra), men också mycket bättre - inga problem att sätta dit, och verkar sitta riktigt bra!

strong_grip.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter allt krabb med presenningarna kändes det skönt att göra något som faktiskt för utbygget framåt! Jag har kapat till armeringsjärn till stödmuren och börjat naja fast en del av dem.

borjat_naja_armeringsnat.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när jag ser bilden ser jag att det inte ser ut som att järnen sitter särskilt jämt fördelade :( Tanken är att de ska sitta på cc 20... Får kolla det i morgon.
 
Jag brukar improvisera och sätter äpplen från träden eller rundare stenar på baksidan av presenningen och drar ett snöre runt från andra hållet. Kanske inte den fräschaste lösningen men det håller några månader...
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Tack för tipset! Har anledning att testa direkt då en av de återstående gula har släppt under natten :(
 
I förgår fortsatte jag greja en del med presenningarna. Tipset om att knyta in stenar verkar hålla bra :) Men tyvärr går det åt ganska mycket presenning för att få till det, så jag lyckades inte sätta dit stenar där presenningen var i spänn. Men ute i kanterna, där det är lite slappare gick det bra att få dit dem. Men nu har i alla fall alla gula snäppöljetter lossnat och blivit ersatta med andra lösningar som verkar fungera bättre. Så igår behövde jag inte krabba med presenningen alls! :)

Presenningen ligger mot lite vassa träändar på ett par ställen, så där hängde jag på tomma glasslådor för att få lite mjukare hörn :)

glassburk.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår kunde jag ägna mig åt armering av stödmuren jag ska gjuta. När jag hade fått fast två horisontella järn satte jag ett kryss av najtråd för att få rutor i armeringen som ser ut som kvadrater i stället för parallellogram :)

armeringskryss.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är nästan klar med högra halvan av armeringen. Ska nog sätta ett horisontellt armeringsjärn till högst upp. Sen funderar jag på att borra hål i den befintliga grunden och fästa vinklade armeringsjärn med ankarmassa och på så sätt förbinda armeringen för stödmuren med husgrunden. Vad tror ni om det?

armering_nastan_klar_hoger.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har börjat på resten av armeringen också.

armering_paborjad_vanster.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till sist kommer här en bild på min armeringsbockningsstation. Pallarna längst bort är för att hålla rätt höjd på armeringsjärnen. Ni ser även bockningsmallarna jag använder för att få rätt vinkel.

armeringsbockningsstation.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Vet inte om det är min telefon, men kan inte se alla bilder i sista inlägget
 
Funkar bra för mig. Ska vara fem bilder. Får se om någon annan har problem.
 
Ser en av fem.
 
Nej syns bara en bild.
 
Jag ser inte heller fler än en bild i ditt senaste inlägg.

Problemet med att vissa bilder bara syns för den som laddat upp dem brukar bero på att systemet bara ger oss en timma på oss att ladda upp bilder men tre timmar på sig att redigera inlägget.

Det enklaste är om du mailar mig per@byggahus.se bilderna så laddar jag upp dem åt dig.
 
Det här med att armera ihop nybygget med den befintliga huskroppen...

Det finns två sätt att göra det på - antingen bygger man ihop husdelarna så att de inte kan röra sig. Det innebär att man dimensionerar armering och annat för att ta upp moment och inte helt oansenliga draglaster i gränssnittet mellan nytt och gammalt.

Eller så konstruerar man det hela så att konstruktionen kan tillåtas röra sig genom att låta icke eftergivliga material såsom betong ansluta till varandra med dilatationsfogar. Ytskikt, taktäckning och annat utförs så att dessa inte skadas när byggnaden rör sig.

Man måste bestämma sig för hur man vill göra i ett tidigt skede så att resten av konstruktionsdetaljerna följer med.
 
Per Eskilsson skrev:
Problemet med att vissa bilder bara syns för den som laddat upp dem brukar bero på att systemet bara ger oss en timma på oss att ladda upp bilder men tre timmar på sig att redigera inlägget.
Det måste vara det här som hände. Jag höll på med det där inlägget många timmar. Skrev de första raderna redan på morgonen, men skrev inte färdigt texten förrän kvällen...

Per Eskilsson skrev:
Det enklaste är om du mailar mig per@byggahus.se bilderna så laddar jag upp dem åt dig.
Done.

Locke skrev:
Det här med att armera ihop nybygget med den befintliga huskroppen...

Det finns två sätt att göra det på
Jag vet :) Men...

Stödmuren kommer inte bli en del av utbygget. Jag har inte heller tänkt att den ska bära några laster ovanifrån. Jag kommer använda cellplastisolering som dilationsfog mellan stödmuren och grundmuren för utbyggnaden. Hur jag ska göra med tak och ytterväggar har jag inte bestämt än...
 
Blev klar med armeringen i dag, sånär som på förankringen i befintliga grunden.

armering_nastan_klar_-_forsta_isodran.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställde även dit en av de svindyra Isodrän 200-skivorna. Märkte upp den så att jag inte blandar ihop den med de vanliga Isodrän-skivorna. Jag sätter de hårda Isodrän-skivorna där grundmuren för utbygget kommer emot som stöd för att inte stödmuren ska välta utåt. Resten av sträckan kommer jag använda vanlig Isodrän. Så bakom Isodränen ska jag alltså hälla in betong för att gjuta stödmuren. På den sidan av Isodränen som syns på fotot kommer jag fylla mot med tio centimeter makadam.
 
tlundberg skrev:
I förgår fortsatte jag greja en del med presenningarna. Tipset om att knyta in stenar verkar hålla bra :) Men tyvärr går det åt ganska mycket presenning för att få till det, så jag lyckades inte sätta dit stenar där presenningen var i spänn. Men ute i kanterna, där det är lite slappare gick det bra att få dit dem. Men nu har i alla fall alla gula snäppöljetter lossnat och blivit ersatta med andra lösningar som verkar fungera bättre. Så igår behövde jag inte krabba med presenningen alls! :)

Presenningen ligger mot lite vassa träändar på ett par ställen, så där hängde jag på tomma glasslådor för att få lite mjukare hörn :)

[bild]

Igår kunde jag ägna mig åt armering av stödmuren jag ska gjuta. När jag hade fått fast två horisontella järn satte jag ett kryss av najtråd för att få rutor i armeringen som ser ut som kvadrater i stället för parallellogram :)

[bild]

Jag är nästan klar med högra halvan av armeringen. Ska nog sätta ett horisontellt armeringsjärn till högst upp. Sen funderar jag på att borra hål i den befintliga grunden och fästa vinklade armeringsjärn med ankarmassa och på så sätt förbinda armeringen för stödmuren med husgrunden. Vad tror ni om det?

[bild]

Jag har börjat på resten av armeringen också.

[bild]

Och till sist kommer här en bild på min armeringsbockningsstation. Pallarna längst bort är för att hålla rätt höjd på armeringsjärnen. Ni ser även bockningsmallarna jag använder för att få rätt vinkel.

[bild]
Från och med nu syns alla fem bilderna för alla användare.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.