P
Inga kommentarer ?
 
Ser bra ut vad jag kan se.

Hur tjockt spackelkaka har du tänkt dig?
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
M
P Peter_K skrev:
Inga kommentarer ?
Fäst kabeln tätt så den inte lossnar och flyter upp! Var inget kul att försöka trycka tillbaka den i spacklet samtidigt som det brände.
 
  • Gilla
MartinP666 och 2 till
  • Laddar…
ja precis som mnils skriver fäst den tätt, minst 1 klammer mellan listerna gärna 2
 
P
nino nino skrev:
Ser bra ut vad jag kan se.

Hur tjockt spackelkaka har du tänkt dig?
Minst 20 mm förutom vid brunnen där förhöjningen är 13 mm. I praktiken blir det dock betydligt mer då det är bakfall på golvspånet med 15-18 mm som mest.
 
P
Tar nog bort de delar av listen som inte används. Alla instruktioner ser ju bra ut i teorin men med flera överlappande armeringsnät som det blir där 4 möts blir det rätt knöligt.
 
P
En annan sak, vågar man gjuta på utan tryckprova och hur gör man det i sådana fall på ett enkelt sätt?
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
kolla med din spackeltillverkare om du inte redan gjort det.
vattenburen värme är lite lurig då det är ganska stora rörelser i slangen, ardex tex vill ha minst 13mm spackel över slangen.
Jag brukar spackla plant precis över slangen, limma dit armeringen med smältlim och därefter spackla "som vanligt" dvs 13mm vid brunnen sen bygga lokalfall och fall i hela rummet.

men det skiljer sig från tillverkare ang spackelhöjd över slang
 
P
LK säger min. 20 mm totalt vilket ger ca 10 mm över slang om man räknar in rörhållaren. Det blir väl kanske lite precis närmast brunn men sen ökar spackelskiktet snabbt.

Spacklet är Kiilto Plan Rapid. Står inget mer än skikttjocklek 12-50 mm
 
Redigerat:
LK är ingen tillverkare av spackel vad jag vet...
det är det här som är så lurigt, LK som tillverkar slang säger 20mm men det är för att få ett golv som inte känns randigt men dom har ingen aning om spacklet
 
P
nino nino skrev:
LK är ingen tillverkare av spackel vad jag vet...
det är det här som är så lurigt, LK som tillverkar slang säger 20mm men det är för att få ett golv som inte känns randigt men dom har ingen aning om spacklet
Kiilto Plan Rapid är spacklet jag ska använda. Skikttjocklek 12-50 mm. Inget nämns angående höjd över slang.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Ring kiilto och fråga, då får du veta. det är möjligt att det räcker som du skriver men jag skulle inte chansa.
Prova att spackla så mycket du kan i en smäll, stäng inte att lokalfallet ända ner till spånet och spackla det efteråt (som kakelplattan gör i sin video), det funkar säkert det också men det blir en sprickanvisning där som iaf jag inte vill ha, jag vill ha så tjocka sammanhängande skikt som möjligt
 
P
Kommer att spackla i 2 omgångar. Första spackelskiktet för att få det plant och då spacklare jag hela vägen mot brunnen men lämnar minst 5 mm som är minsta tjocklek. Andra spackelskiktet med fall spackling får jag hjälp med av en van golvläggare så att det blir ett bra fall på det hela.

Ska se om jag kan få fram något mer från Kiilto.
 
P
Hittade info. Minst 15 mm ovan slang.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Lagt golvvärme slangen idag. Några synpunkter innan jag slår dit spikklammer i böjarna ?
[bild] [bild]
Snyggt, ser att du lägger slingorna enligt snäckmetoden? tråkigt göra men det lönar sig i längden.
 
  • Gilla
CKB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.