P
Byggt klart väggen under snedtaket med en liten nish för handdukar mm.
Nybyggd vägg med OSB-skivor och inbyggd nisch under snedtak, omgiven av byggverktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mike_the_pip3 och 2 till
  • Laddar…
P
Hann gipsa det mesta idag.
Nyinstallerade gipsskivor på en vägg bredvid en plywoodvägg med synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppsatt gipsskivor i ett rum med synliga skruvar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade gipsskivor på en vägg med synliga skruvar och ett uttag för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterade gipsskivor på vägg i vinkel med arbetsbock och nivellstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Använder du plåtvinkel i båda hörnen mot andra innerväggar?

Jag har tidigare limmat fast plåtvinkeln innan skruvning av gips men funderar på om det är onödigt. Hur har du fäst dem i plyfan?
 
P
Satte bara plåtvinkel bakom gipset i det hörn där duschen ska vara. Kanske är onödigt men det är ju känsligaste hörnet i badrummet. La den bara bakom gipset och drog fast med skruvarna genom gipset.
 
Är ju ganska lite extrajobb, så klart värt för den extra trygghetskänslan med duschhörnet.

Speciellt om det är ett gammalt trähus :)
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Börjar bli dags för golvvärme och flytspackling men det får vänta till efter sportlovet.
En öppen dörrram i en renoverad inomhusmiljö med gipsskivor och trägolv, redo för golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinreddt rum med gipsväggar och verktyg, redo för golvvärme och flytspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ombyggnadsrum med gipsväggar, en vågrät vattenpass längs väggen, och en golvgivarkopp i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med oslipade gipsskivor och inbyggda hyllor, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mike_the_pip3 och 2 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Börjar bli dags för golvvärme och flytspackling men det får vänta till efter sportlovet.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Blir väldigt snyggt med nischen!

Har du använt vanlig latex för att lägga igen springor vid t.ex golv-vägg-vinkeln och golvbrunnen?
 
P
Jo det är vanlig latexfog. Hoppas allt är tätat så inte flytspacklet hamnar i rummet under :crysmile:
 
P Peter_K skrev:
Jo det är vanlig latexfog. Hoppas allt är tätat så inte flytspacklet hamnar i rummet under :crysmile:
Inte mycket kvar nu, bra jobbat!
Kommer du spackla skarven mellan gipsen? Behövs det ens?
 
P
Ska inte behövas spackel med Kiilto duken, törs inte svara på hur det är med andra fabrikat. Det enda som jag ska spackla är runt hålen för handdukstorken då skivan gick sönder lite när den skulle dit. Fick rådet att använda vanlig fix av leverantören (kakelplattan). Sen så ska vi ha halvkaklat på den sidan där handfatet ska var så allt ovanför kaklet ska ju så klart spacklas samt tak&snedtak.

Hoppas på att komma igång igen nu i helgen efter lite resor. Golvvärmeslang etc.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Kör du även latexfog vid genomföringarna i vägg eller har du redan lyckats göra dem inom toleranserna (2mm)?
 
P
Tog fel bort först så vid duschblandaren blev det inget spel alls då det passade på mm men vid handdukstorken missade jag men 2 mm och därav gick skivan sönder något. Övriga borrade jag med 32 mm borr vilket funkade bra.

Men nej ingen latex runt hålen. Brukar man ha det ?
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Tog fel bort först så vid duschblandaren blev det inget spel alls då det passade på mm men vid handdukstorken missade jag men 2 mm och därav gick skivan sönder något. Övriga borrade jag med 32 mm borr vilket funkade bra.

Men nej ingen latex runt hålen. Brukar man ha det ?
När jag lusläste lite branchregler såg jag kravet på max 2mm glipa runt ytterröret innan tätskikt ska på plats. Frågade på forumet och fick som svar att man kunde fylla med lite vad som helst, verkar inte vara så kritiskt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-lk-vaeggbockstoed-i-enklad-vaegg.308461/#post-2871610

Anledningen till att jag frågade var mest att jag än så länge har lite för stort spel kring mina rör (dock enbart med plywood), hoppas att det blir mer noggrant med gips. Men blir ju ändå (32-25)/2 = 3.5mm runt om även om jag lyckas exemplariskt med en 32mm borr.
 
P
Fast fixturen är ju 28 mm och närmaste borr dimension är 30 mm vilket är svårt att pricka rätt med. Men det kan ju inte skada att fylla upp runt om ?
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
P
Lagt golvvärme slangen idag. Några synpunkter innan jag slår dit spikklammer i böjarna ?
Nyinstallerad golvvärme med slangen utlagd i slingor på nät över ett betonggolv, verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av golvvärmeslang på nätförstärkt golvyta med röda spikklammer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.