17 220 läst · 22 svar
17k läst
22 svar
Misstag att beställa byte till Viasat parabol från Canal Digital
Det blir nog att behålla Canal Digital. Ringde dem och fick ett bra bemötande och erbjudande.
Dock när vi skulle avsluta beställningen via Viasat var det väldigt påstridiga att ej avsluta det, så bad frugan ringa så får vi se vad de säger.
Dock när vi skulle avsluta beställningen via Viasat var det väldigt påstridiga att ej avsluta det, så bad frugan ringa så får vi se vad de säger.
Det här är ju ett tag sen, men nyfiken undrar hur det gick sen?
Har precis nappat på erbjudande av lite olika anledningar, men fick problem med önskemålet om att ha två LNB för att kunna köra både CD och Viasat. Installatören hade inte läst meddelandet från Inselo (som gör beställningar hos lokala företag för Viasats räkning). Alltså hade han inte fäste med sig och inte heller nån kunskap -hade aldrig gjort dubbelmontage förut. Det blev en ny tid och en annan kille på firman som ska komma på måndag. Lite surt när man avsätter tid och dessutom ordnar ställning till nuvarande tallrik som sitter på 3,5 m.
Har precis nappat på erbjudande av lite olika anledningar, men fick problem med önskemålet om att ha två LNB för att kunna köra både CD och Viasat. Installatören hade inte läst meddelandet från Inselo (som gör beställningar hos lokala företag för Viasats räkning). Alltså hade han inte fäste med sig och inte heller nån kunskap -hade aldrig gjort dubbelmontage förut. Det blev en ny tid och en annan kille på firman som ska komma på måndag. Lite surt när man avsätter tid och dessutom ordnar ställning till nuvarande tallrik som sitter på 3,5 m.
Tyvärr var det installation från Viasat jag var orolig för och hört mindre bra om. Utbudet helt ok. Det gick bra, vi valde CD, installatören var bra och hade extra material som han meddelade han tog lite extra för då vi behövde få upp parabolen.K Kjell_G skrev:Det här är ju ett tag sen, men nyfiken undrar hur det gick sen?
Ute i stugan i Roslagen... Har samlat ihop lite överblivet material så har en Samsung Viasat HD box, en gammal nordenparabol som tog både Tor och Sirius samt några huvuden. Även ett gratis SVT kort från Viasat. Saknar kabel så kommer inte få ihop det nu.
Min fundering är om jag kan få in Astra på 19.2 och hotbird på 13, eller några andra satelliter i närheten som kan ha okodade program... det är ju kul att ha lite mer än SVT men då jag är här 2-3 veckor om året så vill jag inte betala något... Finns ju siter som visar vilka kanaler varje satellit har och vilka som är okodade, men om de är något att ha vet jag inte. Vet heller inte om Viasats box kan ta in gratis kanaler eller styra en diseqc switch... Tänkte köpa en hållare för att sidomontera åtminstone ett lnb till samt en diseqc switch... Jag tror man kan skita i Thor då den inte verkar tillföra något okodat...
Någon som gjort en liknande setup och kan ge några tips?
Min fundering är om jag kan få in Astra på 19.2 och hotbird på 13, eller några andra satelliter i närheten som kan ha okodade program... det är ju kul att ha lite mer än SVT men då jag är här 2-3 veckor om året så vill jag inte betala något... Finns ju siter som visar vilka kanaler varje satellit har och vilka som är okodade, men om de är något att ha vet jag inte. Vet heller inte om Viasats box kan ta in gratis kanaler eller styra en diseqc switch... Tänkte köpa en hållare för att sidomontera åtminstone ett lnb till samt en diseqc switch... Jag tror man kan skita i Thor då den inte verkar tillföra något okodat...
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Gjort liknande hos svärmor, hon hade litet kass signal med ordinarie lilla dåliga Viasat-parabol så jag köpte en ny 80 cm "Nordenparabol" från Clas Ohlson för en ynka femhundring eller vad det var - inkl två bra LNB, sidmatningsskena, kabel, DiSEqC-switch och ett superstabilt väggfäste! Kanonbra prylar för priset.J JohanLun skrev:Ute i stugan i Roslagen... Har samlat ihop lite överblivet material så har en Samsung Viasat HD box, en gammal nordenparabol som tog både Tor och Sirius samt några huvuden. Även ett gratis SVT kort från Viasat. Saknar kabel så kommer inte få ihop det nu.
Samsungs HD-box (Viasat) klarar att styra DiSEqC och har möjlighet att ta emot FTA, inga problem. Jag prioriterade max signalstyrka och -kvalitet på Sirius för hennes Viasat-paket så den ligger i fokus. Men eftersom det hängde med två huvuden i paketet så provade jag om man även kan få in Hotbird sidmatat. Det gick alldeles utmärkt, bara att montera huvudet efter gradskalan på sidmatningsskenan så kom den in direkt trots att den är betydligt svagare än Sirius här i norden, hyfsad signalstyrka och bra kvalitet (bor i Kronoberg). Ett par hundra FTA-kanaler dök upp varav några hyfsat intressanta och engelskspråkiga. Känner inte till utbudet av FTA på Astra 19.2, ligger för långt ifrån Sirius för att kunna sidmatas med vanlig typ "nordenparabol" men det går säkert utmärkt tillsammans med Hotbird.
Tack för svar, ja, parabol är ju gjord för Thor och Sirius, men får man lite extra kanaler på hotbird blir det perfekt att köra Sirius och hotbird. Vi har haft asdl, men denna sommar har vi kört mobilt bredband pga adsl är borta. Med ett lager gamla DVD, SVT linjär tv och lite extra FTA kanaler klarar man sig långt, Netflix går att köra men inte 24/7 om det är en regnig vecka. Annars blir det inte så mycket TV kan man hoppas på.
Får slänga upp detta under hösten. Tack för svar!
Får slänga upp detta under hösten. Tack för svar!
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Jo traditionell "nordenparabol" är ju gjord för just Thor 1W & Sirius/Astra 5E som du säger, ca 6 graders vinkelskillnad mellan dessa. Har en dylik gammal parabol här hemma och där är det ingen sidmatningsskena utan det är "hårdkodat" i fästet för just dessa satelliter, inga inställningsmöjligheter.
En av grejerna jag uppskattade med parabolpaketet jag köpte till svärmor var att det fanns en bra och stabil sidmatningsskena så man kan välja och vraka mera fritt bland satelliterna. Vinkelavståndet mellan "Sirius"/Astra 5E och Hotbird 13E är väl egentligen i mesta laget för denna typ av antenn (ca 8 grader) särskilt som Hotbird är litet svagare i effekt men det funkade som sagt utmärkt med sidmatningsskenan.
Vinkeln mellan Sirius/Astra 5E och Astra-konstellationen vid 19.2E tror jag är alltför stor för att funka med den här paraboltypen om man ska försöka sidmata. Men har man ingen anledning att fokusera på "Sirius"/Viasat (inga FTA-kanaler där såvitt jag vet) så lär det gå utmärkt att få god signal på Astra 19E och Hotbird 13 E, blir ju samma vinkel som mellan Thor och Sirius så en traditionell "Nordenparabol" lär funka fint utan ytterligare pyssel med sidmatningsskenor i det fallet.
Ett tips är att inte underskatta betydelsen av moderna extremt lågbrusiga LNB typ vad som medföljer i parabolpaketet jag nämnde, stor skillnad mot gamla väderbitna och ålderstigna LNB från förr!
En av grejerna jag uppskattade med parabolpaketet jag köpte till svärmor var att det fanns en bra och stabil sidmatningsskena så man kan välja och vraka mera fritt bland satelliterna. Vinkelavståndet mellan "Sirius"/Astra 5E och Hotbird 13E är väl egentligen i mesta laget för denna typ av antenn (ca 8 grader) särskilt som Hotbird är litet svagare i effekt men det funkade som sagt utmärkt med sidmatningsskenan.
Vinkeln mellan Sirius/Astra 5E och Astra-konstellationen vid 19.2E tror jag är alltför stor för att funka med den här paraboltypen om man ska försöka sidmata. Men har man ingen anledning att fokusera på "Sirius"/Viasat (inga FTA-kanaler där såvitt jag vet) så lär det gå utmärkt att få god signal på Astra 19E och Hotbird 13 E, blir ju samma vinkel som mellan Thor och Sirius så en traditionell "Nordenparabol" lär funka fint utan ytterligare pyssel med sidmatningsskenor i det fallet.
Ett tips är att inte underskatta betydelsen av moderna extremt lågbrusiga LNB typ vad som medföljer i parabolpaketet jag nämnde, stor skillnad mot gamla väderbitna och ålderstigna LNB från förr!
Tror lnb är moderna. Viasat verkar skicka ut en ny box/lnb ca vartannat år med tanke på allt som låg i farsans låda. Jag fick ett gratis SVT kort av Viasat, tydligen är det gratis att ha just bara SVT hos dem... Därav vore bra att få in Sirius. Men samtidigt fick jag just till marksänd tv så jag har ändå de kanalerna. Kanske ska rikta mot hotbird och hoppas jag får in Sirius på sidan. Kjell har f.n. bara billig nordenparabol med fast förskjutning men en ställbar hållare för 100 spänn. Köper nog sådan och ser vad det blir. Tack för tips.
Liknande trådar
-
Beställa garageport måttfundering
Fönster & Dörrar -
Beställa gräsmatta på rulle i Skåne- vilken leverantör ?
Trädgård allmänt -
Beställa rabatt- och gräsmattejord i södra Skåne (storsäck)
Trädgård allmänt -
Måttbeställa bänkskiva i ek
Byggmaterial & Byggteknik -
Vattenmätarkonsol, vilken ska jag beställa?
Vatten & Avlopp