13 682 läst · 29 svar
14k läst
29 svar
Misstänkt felinstallation av spotlights i badrum
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Frågan är vad den vita kabeln används till, 230 V eller klenspänning.
Det bör du kunna se om du tittar i angränsande spothål.
Det lutar ju åt att det behövs lite omkoppling här.
Det bör du kunna se om du tittar i angränsande spothål.
Det lutar ju åt att det behövs lite omkoppling här.
Har tittat bakom de övriga lamporna nu. Hittade ingen transformator, men jag har heller inte vågat gräva runt för mycket i hålen av oro för att råka separera några kablar, med tanke på att det inte ser särskilt ambitiöst infäst ut.
Har ritat en simpel skiss på hur det ser ut
* Spot märkt nr 3 i skissen är den jag redan länkat, röd linje är övriga kablarnas riktning (och de är ju via överfylld u-båt kopplade till spot nr 3. Grön linje är den vita lampsladds-liknande kabelns riktning.
* Spot nr 2 matas via kabel i flexslang som går i riktning mot spot nr 3
* Spot nr 1 matas via kabel i flexslang som går i riktning mot proppskåpet. Det syns även ett rakt VP-rör som passerar (syns på bild) i riktning mellan proppskåp och spot nr 2, men jag gissar att detta är orelaterad kabeldragning?
Är inte så mycket klokare på detta just nu. Tänker jag rätt att det inte utifrån given information går att konstatera att det är svagström, men att man verkligen kan hoppas det i och med att sammankopplingar är gjorda med endast eltejp?
Tror ni att den vita lampsladdsliknande kabeln vid spot 3 kan gå till en transformator?
Edit: På bild märkt 2 finns det lite missfärgning på en läkt, men det kändes inte blött - snarare som missfärgning från olja eller liknande. På bild nr 1 ses en svartfärgad läkt, den ser mycket äldre ut än övriga. Om missfärgningen SKULLE vara mögel pga fukt, så ser läkten ut att vara något som lämnats kvar från en äldre badrumsrenovering enligt min uppfattning. Känns väl också osannolikt att övriga byggdelar inklusive själva lamphålet skulle vara helt oskadade.
Har ritat en simpel skiss på hur det ser ut
* Spot märkt nr 3 i skissen är den jag redan länkat, röd linje är övriga kablarnas riktning (och de är ju via överfylld u-båt kopplade till spot nr 3. Grön linje är den vita lampsladds-liknande kabelns riktning.
* Spot nr 2 matas via kabel i flexslang som går i riktning mot spot nr 3
* Spot nr 1 matas via kabel i flexslang som går i riktning mot proppskåpet. Det syns även ett rakt VP-rör som passerar (syns på bild) i riktning mellan proppskåp och spot nr 2, men jag gissar att detta är orelaterad kabeldragning?
Är inte så mycket klokare på detta just nu. Tänker jag rätt att det inte utifrån given information går att konstatera att det är svagström, men att man verkligen kan hoppas det i och med att sammankopplingar är gjorda med endast eltejp?
Tror ni att den vita lampsladdsliknande kabeln vid spot 3 kan gå till en transformator?
Edit: På bild märkt 2 finns det lite missfärgning på en läkt, men det kändes inte blött - snarare som missfärgning från olja eller liknande. På bild nr 1 ses en svartfärgad läkt, den ser mycket äldre ut än övriga. Om missfärgningen SKULLE vara mögel pga fukt, så ser läkten ut att vara något som lämnats kvar från en äldre badrumsrenovering enligt min uppfattning. Känns väl också osannolikt att övriga byggdelar inklusive själva lamphålet skulle vara helt oskadade.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag gissar att lampsladden kommer från trafon och går sedan till ubåtarna varifrån det delas upp till spottarna.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Jo, skulle tro att drivdonet är inknuffat en bit ovan tak i hål nr 3.
Och att den vita H03V-kabeln kommer från centralen.
Det här var ju tråkigt, men det behöver ju åtgärdas.
Om det inte är fuktskador du ser så kanske du kan behålla de två fungerande spottarna, om du kan hitta en tredje likadan.
Men det är också uppenbart felkopplat. Så det vore bra att få se hela kedjan med matning av 230 V från centralen, till drivdon och till lampor.
Det är svagström i de sladdar vi ser så der är ingen fara där, ingenting som måste åtgärdas just nu.
Men det finns saker vi inte ser, drivdonet och dess matning. En titt under huven på elcentralen kanske påvisar denna vita kabel. Men är taket sänkt kan det finnas en dold takdosa också...
Så jag skulle rekommendera fortsatt undersökning. Om något lossnar så är det inte hela världen, just nu, det ska ändå göras om. Ni blir utan belysning bara.
Och att den vita H03V-kabeln kommer från centralen.
Det här var ju tråkigt, men det behöver ju åtgärdas.
Om det inte är fuktskador du ser så kanske du kan behålla de två fungerande spottarna, om du kan hitta en tredje likadan.
Men det är också uppenbart felkopplat. Så det vore bra att få se hela kedjan med matning av 230 V från centralen, till drivdon och till lampor.
Det är svagström i de sladdar vi ser så der är ingen fara där, ingenting som måste åtgärdas just nu.
Men det finns saker vi inte ser, drivdonet och dess matning. En titt under huven på elcentralen kanske påvisar denna vita kabel. Men är taket sänkt kan det finnas en dold takdosa också...
Så jag skulle rekommendera fortsatt undersökning. Om något lossnar så är det inte hela världen, just nu, det ska ändå göras om. Ni blir utan belysning bara.
Tack för många bra svar och synpunkter i tråden, jag grävde runt lite och hittade transformatorn. Jag tror mig ha fått en bild av detta nu, åtminstone utifrån min begränsade kunskap.
En flexslang är framdragen till spot nr 3. Matningens ursprung är för närvarande okänt.
I slangen finns lösa EK-kablar (fas, nolla, samt en jordkabel som är avklippt och tillbakastoppad i flexslangen förutsatt att färgerna används korrekt).
Fas och nolla är kopplade in i transformatorn enligt bild, sen går kablarna sannolikt precis som snaggletooth misstänkte ut som en "lampkabel" vidare till ubåten där de delas upp till samtliga 3 spots.
Nu vet jag väl tillräckligt mycket om detta för att kontakta elektriker och få det fixat, men för min egen lärdoms skull vill jag också gärna spekulera i hur man konkret skulle åtgärda detta. Tänker jag rätt med följande tillvägagånssätt?
1) Hitta matningen till transformatorn
2) Byt ut lösa EK-kablar till en EKK som dras från matande dosa direkt in i transformatorn, så att dubbelisoleringen hålls hela vägen.
3) Har inte tolkat kopplingsschema förut, men ser ut som att det ska ut tre individuella kablar till respektive spot? Om jag googlar symbolen två platser höger om symbolen för dubbelisolering står den för "Separate auxillary lights" vilket låter som parallellkoppling trots allt?
Hittar tyvärr ingen manual för transformatorn, hade gärna tittat på den men oavsett så kommer jag köpa nya IP44-lampor och jag kontaktar även en elektriker för att få det gjort rätt.
En flexslang är framdragen till spot nr 3. Matningens ursprung är för närvarande okänt.
I slangen finns lösa EK-kablar (fas, nolla, samt en jordkabel som är avklippt och tillbakastoppad i flexslangen förutsatt att färgerna används korrekt).
Fas och nolla är kopplade in i transformatorn enligt bild, sen går kablarna sannolikt precis som snaggletooth misstänkte ut som en "lampkabel" vidare till ubåten där de delas upp till samtliga 3 spots.
Nu vet jag väl tillräckligt mycket om detta för att kontakta elektriker och få det fixat, men för min egen lärdoms skull vill jag också gärna spekulera i hur man konkret skulle åtgärda detta. Tänker jag rätt med följande tillvägagånssätt?
1) Hitta matningen till transformatorn
2) Byt ut lösa EK-kablar till en EKK som dras från matande dosa direkt in i transformatorn, så att dubbelisoleringen hålls hela vägen.
3) Har inte tolkat kopplingsschema förut, men ser ut som att det ska ut tre individuella kablar till respektive spot? Om jag googlar symbolen två platser höger om symbolen för dubbelisolering står den för "Separate auxillary lights" vilket låter som parallellkoppling trots allt?
Hittar tyvärr ingen manual för transformatorn, hade gärna tittat på den men oavsett så kommer jag köpa nya IP44-lampor och jag kontaktar även en elektriker för att få det gjort rätt.
Det var inte ett endaste rätt med den trafon, otroligt att det har lyst någon längre stund överhuvudtaget.
Ja, ingen LED-transformator direkt. Byt ut allt. Tar du hjälp av elektriker så köper han något. Om du byter själv kan du köpa ett sådant där trepack jag länkade till tidigare. Kolla diametern på hålen i taket och jämför med de nya spottarna.
Är väl inte fullt samma manual men är lite mer watt och 12 LTJ Jkwon skrev:Tack för många bra svar och synpunkter i tråden, jag grävde runt lite och hittade transformatorn. Jag tror mig ha fått en bild av detta nu, åtminstone utifrån min begränsade kunskap.
En flexslang är framdragen till spot nr 3. Matningens ursprung är för närvarande okänt.
I slangen finns lösa EK-kablar (fas, nolla, samt en jordkabel som är avklippt och tillbakastoppad i flexslangen förutsatt att färgerna används korrekt).
Fas och nolla är kopplade in i transformatorn enligt bild, sen går kablarna sannolikt precis som snaggletooth misstänkte ut som en "lampkabel" vidare till ubåten där de delas upp till samtliga 3 spots.
Nu vet jag väl tillräckligt mycket om detta för att kontakta elektriker och få det fixat, men för min egen lärdoms skull vill jag också gärna spekulera i hur man konkret skulle åtgärda detta. Tänker jag rätt med följande tillvägagånssätt?
1) Hitta matningen till transformatorn
2) Byt ut lösa EK-kablar till en EKK som dras från matande dosa direkt in i transformatorn, så att dubbelisoleringen hålls hela vägen.
3) Har inte tolkat kopplingsschema förut, men ser ut som att det ska ut tre individuella kablar till respektive spot? Om jag googlar symbolen två platser höger om symbolen för dubbelisolering står den för "Separate auxillary lights" vilket låter som parallellkoppling trots allt?
Hittar tyvärr ingen manual för transformatorn, hade gärna tittat på den men oavsett så kommer jag köpa nya IP44-lampor och jag kontaktar även en elektriker för att få det gjort rätt.
Skulle gissa att det suttit halogenspottar tidigare sen har man bytt dessa mot led.
Verkar ju kunna driva men kan inte gått dimmra med 20-60w spannet.
Produkter som diskuteras i tråden