B Bengtsan skrev:
Nya funderingar, var 6-7 var sjunde dag halveras våran elförbrukning i 2 dagar alltid. Går från 100-120kwh/dygn ned till 40-60kwh/dygn i 2 dagar. Vad i hela beror det på?? Är det nån dum inställning på värmepumpen? Har kollat igenom hela december o januaris förbrukning… blir fasen inte klok.
Har kontaktat installatören, får se om han återkopplar…
Det måste vara något annat än pumpen. Din 610 är den minsta invertern CTC har, klenare än den gamla 410 som maxar på strax över 3kw tillförd effekt. Om jag läser rätt så drar en 610 2,2kw på maxvarv. Den kan då omöjligt konsumera 100+kwh per dygn.
50 borde vara absolut max.
Teknisk specifikation för värmepumpen EcoAir 610M med effekt och strömförbrukningsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: nja 2.2 på max vid 35c fram och +7, men den kan nog inte dra över 3kw även vid dåliga förutsättningar.

Går den hela dagarna, maxvarv?
 
B
B Bengtsan skrev:
Hej forumet! Hösten 2020 monterade vi en ctc ecoair 610, dockad mot ena ackumulatortanken på 750liter med vvb. Vi gick alltså från vedeldning till värmepump i tron om att den skulle vara någotsånär energisnål.
Januari 2019 hade vi en elförbrukning på 650kwh, januari 2022 hade vi en förbrukning på 3100kwh. Värmepumpen drar alltså lika mycket ström som om jag skulle kört med elpatron.
Vad jag förstod på installatören skulle denna värmepump öka elförbrukningen men så här mycket hade jag aldrig trott… värmepumpen styr på fast returtemp på 40 grader, det va så man skulle ha det vid en sån här montering mot ack-tank sa installatören.
Så frågan är väl om det är något som är fel på värmepumpen eller om den blir att dra nåt så fruktansvärt mycket ström pga att vi är ”tvingade” att styra mot så hög returtemp? Skulle elförbrukningen sänkas om jag installerar en innedel, t.ex ctc ecozenith 255?
Huset är på 90kvm + källare

Vart i landet bor du?
Jag har gjort samma resa som dig. Bytt(kompletterat) från ved till CTC 610 2019.

Jag värmer 90 +110 källare till 21 grader och gjorde i januari 2022 av med 1385kWh i sthlm län. (eldade 1-2 dagar).

Jag kör mot en i350. Var aldrig på tal ens att köra emot acktankar med fast kond.. låter som mindre bra lösning tycker jag. Jag har för övrigt kvar komplett vedanläggningen inkl acktankar. Eldar jag hoppar den över och plockar värme/vv från tankarna automatiskt.

Låter som att du bör investera i en innerdel och börja köra pumpen som det är tänkt- dvs flytande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.