19 451 läst · 46 svar
19k läst
46 svar
Misslyckad gjutning av trapp
Angående varför det blivit som det blivit är väl att man haft form även uppe på stegen och då har betongen inte orkat flyta ut i formen?
Har inte gjutit en trappa men funderat på att göra. Kanske det blir för halkigt men jag hade nog försökt haft ganska torr betong och stålglättat stegen istället, det blir väldigt bra resultat. Då får man ju kanske ägna kvällen, eventuellt natten, åt det beroende på hur fort det brinner. Ett svärd är bra att ha hemma när man gjuter.
Sedan kan man slipa av kanterna lite försiktigt med en sådan här när man skruvat bort formen.
Har inte gjutit en trappa men funderat på att göra. Kanske det blir för halkigt men jag hade nog försökt haft ganska torr betong och stålglättat stegen istället, det blir väldigt bra resultat. Då får man ju kanske ägna kvällen, eventuellt natten, åt det beroende på hur fort det brinner. Ett svärd är bra att ha hemma när man gjuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan kan man slipa av kanterna lite försiktigt med en sådan här när man skruvat bort formen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, jag är ganska övertygad att hållbarheten inte blir den samma på lagningsbruk(finns en del olika) och befintlig betong. Det dom lagar med bör i så fall ha minst lika bra motstånd och applicerat med konstens alla regler för att hålla och uppnå de olika exponeringsklasserna som betongen hade. Eftersom skadan sitter där man sliter som mest på trappan kan det ju också finnas en risk att lagningen kommer slitas bort snabbare än betongen.alexander___ skrev:Nu har de spacklat med lagningsbruket och nästa steg är att slipa ner. Sen ska de lägga ett slitlager av betong för att få rätt finish.
Jag förstår fortfarande inte hur detta kan få samma hållbarhet som om man gjort det rätt från början. Är inte hela grejen med gjutning att man gör det i ett stycke? Dessa lager-på-lager måste väl vara mindre hållbart?
Jag kan ändå tycka att det är lite konstigt att man gjuter en trappa med vanligt virke när man inte ska göra någon form av efterbehandlig på den. Lite tråkigt med dessa märken efter formvirket efteråt.
Du kanske vill ha det så?
I vilket fall borde dom kanske överväga att bila bort tillräckligt och kanske gjuta på ett nytt lager? I ditt fall verkar det ju mest handla om "skönhetsfel", så det blir ju en ganska tråkig utgift för företaget.
Annars kanske det vore snyggt att be dom att sätta plattor mot betongen, som någon annan tog upp tidigare.
Smaken är som baken, jag själv gillar att se struktur av trä på betongen.P P-KAR skrev:Nja, jag är ganska övertygad att hållbarheten inte blir den samma på lagningsbruk(finns en del olika) och befintlig betong. Det dom lagar med bör i så fall ha minst lika bra motstånd och applicerat med konstens alla regler för att hålla och uppnå de olika exponeringsklasserna som betongen hade. Eftersom skadan sitter där man sliter som mest på trappan kan det ju också finnas en risk att lagningen kommer slitas bort snabbare än betongen.
Jag kan ändå tycka att det är lite konstigt att man gjuter en trappa med vanligt virke när man inte ska göra någon form av efterbehandlig på den. Lite tråkigt med dessa märken efter formvirket efteråt.
Du kanske vill ha det så?
I vilket fall borde dom kanske överväga att bila bort tillräckligt och kanske gjuta på ett nytt lager? I ditt fall verkar det ju mest handla om "skönhetsfel", så det blir ju en ganska tråkig utgift för företaget.
Annars kanske det vore snyggt att be dom att sätta plattor mot betongen, som någon annan tog upp tidigare.
Kan bli problem med steghöjden om man adderar ytterligare material.
Jag tänkte att man bilade ned hela konstruktionen och lade på betong tills man nådde samma mått som det var innan.B BäverBerra skrev:
Ja, smaken är olika. TS får såklart ha vilken struktur eller yta som han vill. Bara han blir nöjd, vilket han inte blivit här.
Smart att du tog upp den videon. Efteråt använder han en kvast för att få struktur på stegen. Det är faktiskt en viktig del för att motverka halkrisken på en trapp. Väldigt viktigt egentligen.M maria01 skrev:
Medlem
· Gävleborg
· 11 inlägg
Vad står det i kontraktshandlingarna om toleranser, kulör etc.?
Kan du bifoga bild på följesedel?
Ardex A46 är skräp och uppfyller med stor sannolikhet inte grundkraven för exponeringsklasserna XD3+XF4.. (Redovisas inte pdb.)
Kan du bifoga bild på följesedel?
Ardex A46 är skräp och uppfyller med stor sannolikhet inte grundkraven för exponeringsklasserna XD3+XF4.. (Redovisas inte pdb.)
Vad innebär dina klasser?B betongingenjören skrev:
Skräp är det definitivt inte
Hur är det där egentligen med garanti jobb?
När jag la ner min firma och avsluta min försäkring så gick jag och fb igenom mina jobb de sista åren (kommer inte ihåg hur långt tillbaka vi gick) sen räkna dom ut en slutsumma jag fick betala.
Som jag fattar det så var den summan en avgift för att min försäkring skulle fortsätta gälla garantitiden ut, händer nåt så har jag fortfarande försäkring
När jag la ner min firma och avsluta min försäkring så gick jag och fb igenom mina jobb de sista åren (kommer inte ihåg hur långt tillbaka vi gick) sen räkna dom ut en slutsumma jag fick betala.
Som jag fattar det så var den summan en avgift för att min försäkring skulle fortsätta gälla garantitiden ut, händer nåt så har jag fortfarande försäkring
Det är inte alla som lägger ner... Dom flesta konkursar i byggbranschen när dom slutar.nino skrev:Hur är det där egentligen med garanti jobb?
Medlem
· Gävleborg
· 11 inlägg
XD3 = Armeringskorrosion orsakad av tösalter mm i cykliskt våt och torr miljö.nino skrev:
XF4 = Horisontell betongyta utsatt för frysning, cykliskt våt och torr.
SS-EN 206-1 klassar yttertrappor, lastkaj o d konstruktioner som XD3+XF4.
Grund krav max vct 0,40, lägsta hållfasthetsklass C35/45.
Ardex lovar 20 MPa på 28 dygn, oklart om de avses kub eller cylinderhållfastheten..
Ardex duger således enbart till kosmetiska reparationer.
B betongingenjören skrev:XD3 = Armeringskorrosion orsakad av tösalter mm i cykliskt våt och torr miljö.
XF4 = Horisontell betongyta utsatt för frysning, cykliskt våt och torr.
SS-EN 206-1 klassar yttertrappor, lastkaj o d konstruktioner som XD3+XF4.
Grund krav max vct 0,40, lägsta hållfasthetsklass C35/45.
Ardex lovar 20 MPa på 28 dygn, oklart om de avses kub eller cylinderhållfastheten..
Ardex duger således enbart till kosmetiska reparationer.
Ja jag ska inte säga emot dig
Men A46 har jag lagat trapp med, både mindre skador och lagat trappnosar.
2 lager spacklat är vattentätt
Men det är klart att en helgjuten trapp i rätt betong är överlägsen en lagad