32 379 läst · 59 svar
32k läst
59 svar
Minsta mått på garage
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 305 inlägg
Det är från brandskydd mellan byggnader om 8m? Som man gjort praxis om minst 4,5m från tomtgräns. I moderna detaljplaner är däremot gränsen inte generell så står det inget är det ingen begränsning
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
4,5 m från tomtgräns är en rest från 1874 års Byggnadsstadga. Tanken är att friliggande hus ska ligga på 9 m avstånd från varandra. Tanken saknar vetenskapligt stöd, men ingen törs ta bort kravet. I Sverige får man bo i en grotta om man vill. Byggnormerna utgår från byggnadens användning.
Renoverare
· Borlange
· 98 inlägg
Men då går det bara att kliva ur på ena sidan?Isakare skrev:
Jag håller på och mekar med bilen på bilden, det är därför den är backad in och lutar.
I vanliga fall kör jag in så nära väggen det går, ev passagerare får kliva ur innan.
Vill man på det måttet kunna kliva ur åt båda hållen enkelt, får man skippa förvaring helt utmed långväggarna.
I vanliga fall kör jag in så nära väggen det går, ev passagerare får kliva ur innan.
Vill man på det måttet kunna kliva ur åt båda hållen enkelt, får man skippa förvaring helt utmed långväggarna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 305 inlägg
Om du kan bygg ihop dom. Jag fick köra fristående av detaljplanstekniska orsaker. Gärna en egen ingång direkt från hallen (inte tvättstugan)
Som herrarna ovan. Lätt bygga ihop. Är det entrén till huset man ser längst till höger på huvudbyggnaden? Blir ju utmärkt att då inne i hallen ha en dörr direkt till garaget. Du når då både bilen och förvaring etc där utan att behöva gå utomhus. Du kan verkligen bygga varmgarage, samma uppvärmning som i plattan till huvudbyggnaden.
Entrén är från andra sidan så ska vi bygga ihop kommer det att bli groventre genom tvättstugan.
Gaveln är dock bara ca 7 meter bred och ska det bli snyggt ska väll garageväggen isåfall gå en liten bit innanför? Vi kan ju inte då heller få plats med gästrummet. Eller kan man rita så garaget går förbi själva huset i vinkel?
Gaveln är dock bara ca 7 meter bred och ska det bli snyggt ska väll garageväggen isåfall gå en liten bit innanför? Vi kan ju inte då heller få plats med gästrummet. Eller kan man rita så garaget går förbi själva huset i vinkel?
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 305 inlägg