Eva, vet inte riktigt vad du menar med riktbord, är det kapsläden som ligger ovanpå sågen eller rullbordet (det som glider på 2 metallstänger) du menar? Rullbordet eller justerbordet som det också kallas har jag köpt.

Kapsläden har jag byggt själv, svårt att ge exakta mått eftersom släden måste anpassas till sågen, men det finns en miljon byggbeskrivningar på nätet, här ex http://www.finewoodworking.com/assets/downloads/crosscutsleds.pdf

Det enda lite speciella med min kapsläde är att jag fräst spår till festooltvingar direkt i basplattan (syns tydligast i bild nummer 2 i mitt inlägg), gör det väldigt snabbt o enkelt att spänna fast saker.
 
Jag menar förstås kapsläden :)Jo jag har kollat på massor av tips på yotube som alla är på engelska. En del mer komplicerade än andra. Jag tycker dock att om man har en skiva 100 % i vinkel och sedan en regel 100 % plan och sedan skruvar fast dessa i bägge ändarna så borde det bli 100 i 90 graders vinkel men enligt flera snuttar så justerar de fram och tillbaka flera gånger och det är där jag funderar på varför det inte fungerar med en gång om du förstår mitt svammel. Var köper man metallstänger som passar i sågen?
 
Tror kanske jag förstår...:). Ska försöka förklara med en enkel bild. Kapsläden har skenor på undersidan, som glider i spåren i bordet, 1 och 2. Sågen gör röda spåret 3. Viktigt här är att sågklingan är parallell med spåren i bordet. Främre anhållet (orange) är bara för att hålla ihop släden, det behöver inte sitta rakt på något vis.

Det dom justerar på filmerna är bakre anhållet, sätter en skruv i 4 och sen justerar de andra änden (5) tills det blir 90 grader mellan bakre anhåll och sågsnitt.

Visst, om allt byggs i 90 grader och man lyckas skruva anhållen och glidskenorna exakt på rätt ställe och om solen och månen står rätt kan bakre anhållet bli 90 grader utan att justera och testa...men chansen att det blir rätt så är ganska liten, därför gör man sågsnitt och finjusterar anhållet tills man fått det till exakt 90 grader.

Metallstänger? menar du sådana som ska glida i spåren i sågen? Finns att köpa på woodworking.se, förutsatt att spåren i din såg är standardbredd 3/4". http://woodworking.se/MiterSlider.htm

2013-11-04_1221.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C skrev:
Tror kanske jag förstår...:). Ska försöka förklara med en enkel bild. Kapsläden har skenor på undersidan, som glider i spåren i bordet, 1 och 2. Sågen gör röda spåret 3. Viktigt här är att sågklingan är parallell med spåren i bordet. Främre anhållet (orange) är bara för att hålla ihop släden, det behöver inte sitta rakt på något vis.

Det dom justerar på filmerna är bakre anhållet, sätter en skruv i 4 och sen justerar de andra änden (5) tills det blir 90 grader mellan bakre anhåll och sågsnitt.

Visst, om allt byggs i 90 grader och man lyckas skruva anhållen och glidskenorna exakt på rätt ställe och om solen och månen står rätt kan bakre anhållet bli 90 grader utan att justera och testa...men chansen att det blir rätt så är ganska liten, därför gör man sågsnitt och finjusterar anhållet tills man fått det till exakt 90 grader.

Metallstänger? menar du sådana som ska glida i spåren i sågen? Finns att köpa på woodworking.se, förutsatt att spåren i din såg är standardbredd 3/4". [länk]

[bild]
Ok tack, det är ungefär så jag fattade det :surprised: En del av de klipp har en massa extra lullull och finneser som man naturligtvis inte behöver. Menar tex infrästa extra spår och likande.
 
Jag kan varmt rekommendera att du bygger dig en kapsläde. När jag gjorde min var denna video en av de jag inspirerades av:

http://www.youtube.com/watch?v=uE9f4bp_wm8

Jag rekommenderar att du följer stegen i denna eller någon annan video, för jag gjorde inte det och fick äta upp det. Jag gjorde några av momenten i en annan ordning, typiskt dåligt.

Gällande skenorna så tog jag lite gammal ek och sågade till rätt bredd. Det fungerar bra, du behöver inte ha metall om du inte vill.
 
Man kan också fundera på om man verkligen måste ha två skenor. Bygger man släden i exempelcis plywood så finns det en liten risk att släden påverkas av luftens fukt och under vissa perioder på året kan man då få problem att få i släden i spåren på sågen. Om man istället väljer att ha enbart en skena är det bara avståndet mellan sågblad och skena som blir fel vilket justeras av sig själv när man sågar.
Lycka till!
 
Jag har bara en skena, byggde efter nån fine woodworking artikel där dom talade sig varma för att bara använda en skena + att min såg bara har ett spår vilket gjorde valet enkelt. Funkar bra så länge jag har merparten av "knufftrycket" på den sidan där skenan är. Knuffar jag enbart på "fel" sida vill det gärna flexa och kärva lite.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.