Den som har hittat, har sökt, som det heter. 1,33 MOhm är OK. Du får kolla när det regnar och panelerna är riktigt blöta om då lägre. Jag tyckte jag såg i SMA bruksanvisning att isolationsmotståndet måste vara högre än 0,1 MOhm, annars startar inte växelriktaren. Men kolla det gränsvärdet.
Hur går det för dig, är du nöjd med din installation nu?
Installationen är reklamerad sedan tidigare. Fick en första åtgärdsplan häromdagen men den var inte komplett så de skulle komplettera den och återkomma igen.
Annars levererar anläggning utifrån det dassiga vädret som varit och den korta tiden den varit i drift (2mån)
Annars levererar anläggning utifrån det dassiga vädret som varit och den korta tiden den varit i drift (2mån)
Idag var det rätt trevligt för oss iallafall, solen låg fortfarande på solcellerna när priset gick upp till 2,40, så idag har vi sålt el för 36 kr och (hittills, det är ju två timmar kvar av dagen) köpt för 8 kr. Hade kunnat bli ännu bättre om vi inte lagat varm mat under högpristid 😄
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 220 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 220 inlägg
Idag skulle man haft batterilagring att sälja ifrån. 😁Anna_H skrev:
Jag tände kolgrillen här (planerat sedan tidigare i veckan) igår med tändvätska när det slulle fixas mat kring 17.00 så gårdagen blev fin.Anna_H skrev:
Både idag och imorgon är ju riktigt fina dagar med ersättning för oss med solceller i SE4. Troligen beroende på att O3 inte levererar ut el på nätet för tillfället och att det inte blåser något nämnvärt.
Får gärna hålla i sig...
Får gärna hålla i sig...
Är det någon härine som har koll på "mjukvaruoptimering" som t.ex ShadeFix som finns i SMAs VR när den bör vara aktiverad ?
Min installatör hade inte aktiverat den och jag har inte fått något svar av de om den bör vara aktiverad. Jag har aktiverat den iallafall. Vattenskotten från äppelträdet når inte upp mot takytan så de påverkar inte, utan det är skorstenen i detta fallet som kan påverka ShadeFix.
Såhär ser min takyta ut i Öst:
9e juli:
Övergripande bild Kl. 12.12
Kl. 08.46
Kl 09.17:
Kl 12.12:
Min installatör hade inte aktiverat den och jag har inte fått något svar av de om den bör vara aktiverad. Jag har aktiverat den iallafall. Vattenskotten från äppelträdet når inte upp mot takytan så de påverkar inte, utan det är skorstenen i detta fallet som kan påverka ShadeFix.
Såhär ser min takyta ut i Öst:
9e juli:
Övergripande bild Kl. 12.12
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kl. 08.46
Logga in
Skapa konto
Kl 09.17:
Logga in
Skapa konto
Kl 12.12:
Logga in
Skapa konto
Har man inget som skuggar paneler, då ska man ha skuggoptimeringsfunktionen avstängd.
Skuggoptimeringsfunktionen letar tills den hittar sanna maxeffektpunkten, och fastnar inte på första bästa maxeffektpunkten, som kan var en lägre lokal punkt på kurvan "effekt mot strängspänning".
GMPP= Global Maximum Power Point
LMPP= Lokal Maximum Power Point
Mortimer har skorsten som skuggar paneler, alltså ska han slå på ShadeFix för den strängen där det finns skuggdrabbade paneler.
Skuggoptimeringsfunktionen letar tills den hittar sanna maxeffektpunkten, och fastnar inte på första bästa maxeffektpunkten, som kan var en lägre lokal punkt på kurvan "effekt mot strängspänning".
Mortimer har skorsten som skuggar paneler, alltså ska han slå på ShadeFix för den strängen där det finns skuggdrabbade paneler.
Redigerat:
Vet inte om jag blir klokare av det. Bör jag ha Shadefix aktiverad eller inte ?A Arnodt skrev:Har man inget som skuggar paneler, då ska man ha skuggoptimeringsfunktionen avstängd.
Husägare
· Stockholms län
· 302 inlägg
Läs Arnodts svar i fet stil igen så blir det tydligt!
På en Fronius Symo kan man separat slå på för varje sträng DPM(dynamisk peak management), som Fronius kallar sin skugghanteringsfunktion. Jag trodde det vara samma för SMA-växelriktare.
Är det bara en sträng som har paneler som skuggdrabbas, är det ju ingen mening att slå på skugghanteringsfunktionen för strängen med oskuggade paneler.
Är det bara en sträng som har paneler som skuggdrabbas, är det ju ingen mening att slå på skugghanteringsfunktionen för strängen med oskuggade paneler.