Jag hade nog valt lite fel i menyerna ser jag nu, hittade iallafall det:
Tabell med tekniska data: Likströmsmätningar, felström, isolationsresistans och kodreferenser på höger sida.

Den som har hittat, har sökt, som det heter. 1,33 MOhm är OK. Du får kolla när det regnar och panelerna är riktigt blöta om då lägre. Jag tyckte jag såg i SMA bruksanvisning att isolationsmotståndet måste vara högre än 0,1 MOhm, annars startar inte växelriktaren. Men kolla det gränsvärdet.

• Gilla
mortimer
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Den som har hittat, har sökt, som det heter. 1,33 MOhm är OK. Du får kolla när det regnar och panelerna är riktigt blöta om då lägre. Jag tyckte jag såg i SMA bruksanvisning att isolationsmotståndet måste vara högre än 0,1 MOhm, annars startar inte växelriktaren. Men kolla det gränsvärdet.
Idag, som många vet och säkert erfarit, så är det regnigt, blött och mörkt på himlen. Termometern visar i skrivande stund 14 grader här, regnmätaren visar 11mm sedan kl 11.00 (på ca 5h). Snackas om ca 100mm idag och imorgon. Så isolationsvärdet är i stort detsamma ändå:
Tekniskt dokument eller datablad med mätvärden och parametrar relaterade till likströmsisolationsresistans.

Area chart displaying fluctuations in "Effekt (kW)" over time from 01:00 till 17:00, possible energy consumption or production data.

Hur går det för dig, är du nöjd med din installation nu?

Installationen är reklamerad sedan tidigare. Fick en första åtgärdsplan häromdagen men den var inte komplett så de skulle komplettera den och återkomma igen.
Annars levererar anläggning utifrån det dassiga vädret som varit och den korta tiden den varit i drift (2mån)

Idag var det rätt trevligt för oss iallafall, solen låg fortfarande på solcellerna när priset gick upp till 2,40, så idag har vi sålt el för 36 kr och (hittills, det är ju två timmar kvar av dagen) köpt för 8 kr. Hade kunnat bli ännu bättre om vi inte lagat varm mat under högpristid 😄

S
Anna_H Anna_H skrev:
Idag var det rätt trevligt för oss iallafall, solen låg fortfarande på solcellerna när priset gick upp till 2,40, så idag har vi sålt el för 36 kr och (hittills, det är ju två timmar kvar av dagen) köpt för 8 kr. Hade kunnat bli ännu bättre om vi inte lagat varm mat under högpristid 😄
Idag skulle man haft batterilagring att sälja ifrån. 😁

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tände kolgrillen här (planerat sedan tidigare i veckan) igår med tändvätska när det slulle fixas mat kring 17.00 så gårdagen blev fin.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Både idag och imorgon är ju riktigt fina dagar med ersättning för oss med solceller i SE4. Troligen beroende på att O3 inte levererar ut el på nätet för tillfället och att det inte blåser något nämnvärt.
Får gärna hålla i sig...

Är det någon härine som har koll på "mjukvaruoptimering" som t.ex ShadeFix som finns i SMAs VR när den bör vara aktiverad ?
Min installatör hade inte aktiverat den och jag har inte fått något svar av de om den bör vara aktiverad. Jag har aktiverat den iallafall. Vattenskotten från äppelträdet når inte upp mot takytan så de påverkar inte, utan det är skorstenen i detta fallet som kan påverka ShadeFix.
Såhär ser min takyta ut i Öst:
9e juli:
Övergripande bild Kl. 12.12
Gult hus med solpaneler på taket, omgivet av grönt äppelträd och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kl. 08.46
Solpaneler på tak, skorsten, gröna träd och buskar, blå himmel.
Skapa konto

Kl 09.17:
Solpaneler på tak, skorsten, gröna träd, klar himmel, inga personer, dagtid, hållbar energi.
Skapa konto

Kl 12.12:
Soltakpaneler på tegeltak, skorsten, gröna buskar i förgrunden, träd och delvis molnig himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Har man inget som skuggar paneler, då ska man ha skuggoptimeringsfunktionen avstängd.
Skuggoptimeringsfunktionen letar tills den hittar sanna maxeffektpunkten, och fastnar inte på första bästa maxeffektpunkten, som kan var en lägre lokal punkt på kurvan "effekt mot strängspänning".
GMPP= Global Maximum Power Point
LMPP= Lokal Maximum Power Point

Mortimer har skorsten som skuggar paneler, alltså ska han slå på ShadeFix för den strängen där det finns skuggdrabbade paneler.

• Graf som illustrerar PV-effekt mot spänning under olika förhållanden, med och utan skugga.
    Skapa konto
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Har man inget som skuggar paneler, då ska man ha skuggoptimeringsfunktionen avstängd.
Skuggoptimeringsfunktionen letar tills den hittar sanna maxeffektpunkten, och fastnar inte på första bästa maxeffektpunkten, som kan var en lägre lokal punkt på kurvan "effekt mot strängspänning".
GMPP= Global Maximum Power Point
LMPP= Lokal Maximum Power Point
Vet inte om jag blir klokare av det. Bör jag ha Shadefix aktiverad eller inte ?

Läs Arnodts svar i fet stil igen så blir det tydligt!

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Såg inte Arnodts svar i fet stil före mitt sista svar.

Shadefix kan man bara aktivera för hela anläggningen, inte för valbara strängar/MPPTer.

På en Fronius Symo kan man separat slå på för varje sträng DPM(dynamisk peak management), som Fronius kallar sin skugghanteringsfunktion. Jag trodde det vara samma för SMA-växelriktare.
Är det bara en sträng som har paneler som skuggdrabbas, är det ju ingen mening att slå på skugghanteringsfunktionen för strängen med oskuggade paneler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.