Har reviderat planen något. Är den förståelig? Vad tycks? 12 grupper nu.

• Reviderad ritning av ett byggprojekt med 12 grupper av eluttag och installationer i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det kan vara bra att fördela uttagen i ett rum på flera säkringar för då kan man tända något i rummet även när man har en säkring frånslagen för att greja med elen. Alltså låt de två rummen till vänster dela på två säkringar.

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bra att fördela uttagen i ett rum på flera säkringar för då kan man tända något i rummet även när man har en säkring frånslagen för att greja med elen. Alltså låt de två rummen till vänster dela på två säkringar.
Jag har ett uttag i varje rum på andra rummets säkring i ritningen, borde inte det räcka?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
oddbot oddbot skrev:
Jag har ett uttag i varje rum på andra rummets säkring i ritningen, borde inte det räcka?
Jo egentligen. Snyggast är egentligen att låta takuttagen i rum A vara på grupp 1, vägguttagen på grupp 2 och i rum B takuttagen på grupp 2 och vägguttagen på grupp 1. Men det är nog onödigt krånglande för väldigt sällsynta behov.

De orangea kryssen i hall o badrum är elektrisk golvvärme och handdukstork, tror ni den säkringen är tillräcklig för hela den orangea kretsen?

D
oddbot oddbot skrev:
De orangea kryssen i hall o badrum är elektrisk golvvärme och handdukstork, tror ni den säkringen är tillräcklig för hela den orangea kretsen?
Räcker nog men om du har elektrisk golvvärme så försvinner poängen, tycker jag, med elektrisk handdukstork. Kanske då smartare med en handdukstork med vattenburen värme? Dessutom bör du ha vattenburen värme i badrumsgolvet, ovanpå det lägger du elvärmen.

D datja skrev:
Räcker nog men om du har elektrisk golvvärme så försvinner poängen, tycker jag, med elektrisk handdukstork. Kanske då smartare med en handdukstork med vattenburen värme? Dessutom bör du ha vattenburen värme i badrumsgolvet, ovanpå det lägger du elvärmen.
Sanning! Ärligt talat så är jag inte helt säker på hur handdukstorken funkar men den e varm av varmvatten + den har någon elkoppling som inte verkar funka i dagsläget. Tänkte inte renovera badrummet då det är i bra skick och jag tror det är elvärme i det just nu, det är en elektrisk termostat i alla fall.

Tänkte bara koppla på elen såsom den är kopplad nu i badrummet alltså, med undantag möjligen för eluttaget i badrumsskåpet som jag gärna har på även när inte lampan är tänd, om elektricutionern går med på det.

BirgitS
oddbot oddbot skrev:
Ärligt talat så är jag inte helt säker på hur handdukstorken funkar men den e varm av varmvatten + den har någon elkoppling som inte verkar funka i dagsläget.
Kanske en handdukstork som under större delen av året värms av radiatorvattnet men där det går att stänga av den funktionen under sommaren och då i stället sätta igång en elpatron. Försök hitta tillverkaren och sen en manual så att du kan ta reda på hur man gör övergången mellan de två uppvärmningssätten.

• Gilla
oddbot
  • Laddar…
Om du rivit allt så fundera på om du vill ha någon belysning på väggarna också. Särskilt i hallen kan det vara snyggt.

Du vill ha mycket belysning i köket. Bänkbelysning är viktigt. 😎

Röstar också för nätverkskabel! Det kostar inget i sammanhanget och är ett plus dessutom om du säljer sen. Får du problem med WiFi av någon anledning och inte spenderade en tusenlapp på detta så kommer du ångra dig.

Se till att kolla upp exakt hur man fäster och drar elen så att allt är gjort precis enligt gällande standard. Se till att elektrikern som ska koppla in allt kommer åt allt. Ingen (typ..) kommer koppla in om du satt väggar för. Det bästa är att hitta en elektriker som kan tänka sig göra detta redan nu så han/hon kan vara med och planera! 😊

Detta är gyllene tillfälle att dra kablar till trådburet larm om du är intresserad av sånt. Det är mkt tråd som ska dras så att dra sånt utanpåliggande är katastrof. Även kameror är bättre trådburet om man vill ha det.

Om lägenheten blir varm så är det guld värt att ha en luftvärmepump för AC-funktionen sommartid. Sån ska ha egen säkring. Även om du inte tror du ska ha det kan man dra fram till det. Om det är BRF kan vissa sådana ha synpunkter på om man får eller inte får ha utedelen på fasaden/balkongen. De flesta jag hört om har det varit ok. Men kolla. 🥳

• Gilla
oddbot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.